• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
شنبه 4 خرداد 1398
کد مطلب : 56845
+
-

زنجیره انسانی شاهرودی‌ها در اعتراض به معدن‌کاوی در شاهوار

یک عضو هیأت علمی دانشگاه سمنان: صدور مجوز معدن‌کاوی در محدوده جنگل‌های ارس از ابتدا غیر قانونی بود

منابع طبیعی
زنجیره انسانی شاهرودی‌ها در اعتراض به معدن‌کاوی در شاهوار

درحالی‌که زمزمه تمدید فعالیت معدن‌کاوی در قله شاهوار شاهرود بار دیگر مطرح شده، صدها نفر از مردم شاهرود و فعالان محیط‌زیست و کوهنوردان در اعتراض به این تصمیم احتمالی، ‌روز پنجشنبه دست به اعتراض و تجمع و تشکیل زنجیره انسانی در محل قله شاهوار زدند. 
معترضان که سال‌هاست خواستار توقف فعالیت معدن بوکسیت در قله شاهوار هستند، از مقابل اداره منابع طبیعی شهرستان شاهرود تا محل قله شاهوار پیاده‌روی کرده و با در دست داشتن پلاکاردهایی در اعتراض به معدن‌کاوی، خواستار پایان فعالیت این معدن به‌دلیل تخریب‌های صورت‌گرفته در سال‌های اخیر 
شدند.
هومن روانبخش، ‌عضو هیأت علمی دانشگاه سمنان در رشته جنگل به مهر، می‌گوید: اگر این تخریب‌ها ادامه پیدا کند رویشگاه جنگلی ارس با مشکل و تهدید جدی مواجه خواهد شد و همچنین فرسایش خاک، ایجاد سیلاب‌ها و گردوغبار ازجمله تبعات روند بهره‌برداری از معدن بوکسیت تاش در منطقه است. 
او با بیان اینکه مجوز فعالیت این معدن از اساس کاملاً غلط است، اضافه کرد: از ابتدای کار نباید بهره‌برداری از این معدن آغاز می‌شد، تخریب‌های بسیار زیادی در آن ارتفاع به‌وجود آمده است، صدور مجوز از ابتدا در محدوده رویشگاه ارس امری غیرقانونی بوده است.
دبیر جمعیت دیده‌بان طبیعت در ابتدای این برنامه مردمی، با قرائت متنی گفت: عجیب است در برابر این همه مطالبات مردمی و همراهی مسئولان چرا هنوز عده‌ای بر تخریب شاهوار پافشاری می‌کنند. 
امیر حسین ولیان افزود: ما افتخار می‌کنیم که امام جمعه، اعضای شورای شهر، فرماندار و نماینده مردم همه یکپارچه برای آزادی شاهوار ایستادند، لذا باید گفت مطالبه بحق مردم باید دیده شود.
 او با طرح این پرسش که در این سال‌های اخیر، 3 شاهد اصلی تخریب‌های شاهوار یعنی محیط‌زیست، اداره آب و منابع طبیعی می‌بایست از شاهوار دفاع می‌کردند اما چرا سکوت کردند؟ بیان کرد: مدیرکل سابق محیط‌زیست استان سمنان که چندی قبل بازداشت شد حتی در برابر یک آزمایش ساده آب هم مقاومت می‌کرد اما امروز مدیرکل جدید،خطرناک بودن معدن برای آب را اعلام و علیه معدن شکایت کرده تا فرق بین دو مدیر معلوم شود.
یکی از دوستداران طبیعت و حاضر در این همایش با بیان اینکه امروز مردم آمده‌اند تا بگویند شاهوار در برابر تمام لابی‌های قدرت و ثروت در پایتخت تنها نیست، گفت: امروز هر گروه کوهنوردی که در گلستان، مازندران، خراسان شمالی و حتی البرز به کوه می‌رود با بنرهای نجات شاهوار، حمایت خود را از این قله حیات بخش اعلام می‌دارد و این نشان می‌دهد که دیگر فضا فضای شهر شاهرود و مردم آن نیست. این موضوع نشان می‌دهد که شاهوار متعلق به مردم ایران و جهان است. 
محمد شفقی بیان کرد: شاهوار قله‌ای است که حیات فلات بسطام به آن بستگی دارد و این یعنی امروز خطر بر زندگی ده‌ها و صدها هزار انسان ، وحوش و حیوانات سایه افکنده چرا که نابودی شاهوار اقلیم منطقه را برهم خواهد زد و در نتیجه پدیده‌هایی مانند بیابانی شدن این منطقه را تهدید می‌کنند.
 به گفته او، گروه‌های مختلفی آب شاهوار را مورد آزمایش قرار داده و معتقدند که آلودگی بیش از حدی در این آب نسبت به برخی فلزات دیده می‌شود که تا پیش از حضور معدنچیان چنین چیزی در شاهوار بی‌سابقه بود لذا باید جلوی این معدن بعد از 6،7 سال گرفته شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید