• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 4 خرداد 1398
کد مطلب : 56807
+
-

دیوار تعرفه‌ها در برابر تجارت یا رانت ارزی

فهرست اقلام ممنوعه واردات بازهم افزایش یافت؛ دلار 4200تومانی فقط برای کاغذ مطبوعات

تجارت
دیوار تعرفه‌ها در برابر تجارت یا رانت ارزی


دولت دیوار تعرفه‌ها را بالاتر برد تا از یک سو جلوی واردات برخی کالاهای به‌اصطلاح غیرضروری را بگیرد و از سوی دیگر مانع صادرات مجدد کالاهایی شود که به دلار ارزان و نرخ ترجیحی وارد شده است. آیا بالابردن دیوار تعرفه‌ها باعث حذف رانت ارزی می‌شود یا در تجارت کالاها اختلال ایجاد خواهد کرد؟

به‌گزارش ایرنا، ردیروز یک مقام دولتی اعلام کرد: از ابتدای امسال تاکنون اقلام ممنوعه واردات از ۱۳۹۰ ردیف تعرفه به ۱۵۱۲ ردیف تعرفه افزایش یافته است. به گفته سیدمهدی نیازی، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت از ۸ اردیبهشت امسال ۱۴۳‌ردیف تعرفه به فهرست کالاهای ممنوعه وارداتی افزوده شده که غذای سگ و گربه نیز در این فهرست قرار دارد. او با بیان اینکه واردات غذای سگ و گربه صرفا برای مصارف لوکس نبوده، گفت: از برخی سگ‌ها در حوزه ماموریت‌های نیروی انتظامی، هلال احمر و آتش‌نشانی و به‌منظور استفاده از حس بویایی یا چشایی آنها استفاده می‌شود که خوراک خاص مصرف می‌کنند؛ از این‌رو ممکن است این خوراک در کشور تامین نشود. نیازی افزود: سال‌۹۶ ارزش میزان واردات غذای سگ و گربه 10میلیون دلار بود که در سال‌۹۷ با اعمال سیاست‌های مدیریت واردات به ۷‌میلیون دلار کاهش یافت ضمن اینکه امسال با توجه به اعمال ممنوعیت واردات در این بخش، کاهش واردات بیشتر هم خواهد بود.

او تأکید کرد: با سیاست‌ها و اقداماتی که در سال‌۹۷ پیش‌بینی و اجرا شد واردات در مقایسه با سال‌۹۶ معادل ۲۰ درصد کاهش یافت؛ درحالی‌که کاهش واردات در حوزه کالا‌های مصرفی ۳۲ درصد بوده است. نیازی افزود: همچنین واردات کالا‌های ممنوعه از ۳‌میلیارد دلار در سال ۹۶ به ۸۰۰ میلیون دلار در سال‌۹۷ کاهش یافت. نیازی با بیان اینکه روند مدیریت تقاضا در سال ۹۸ هم ادامه دار خواهد بود، گفت: به‌منظور حمایت از تولیدات داخل و مدیریت تقاضا ممکن است ممنوعیت واردات در برخی ردیف‌های تعرفه‌ای افزایش یابد.

صادرات گندم همچنان ممنوع
همزمان وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به گمرک ایران، شرایط جدیدی را برای صادرات و واردات اعلام کرد. هدف از این محدودیت، برنامه‌ریزی برای مدیریت تولید و تنظیم بازار و نیز ارتقای کیفیت محصولات صادراتی اعلام شده و از این پس محصولات کشاورزی، میوه وتره‌بار و محصولات غذایی که صادرات آن مجاز ‌باشد با شرایط خاصی امکان صادرات خواهد داشت. براساس اعلام وزارت صنعت، محموله‌های صادراتی میوه و تره‌بار و محصولات غذایی صرفاً در گمرک‌های استانی پس از صدور گواهی قرنطینه و تأیید و ارزیابی ضوابط و شاخص‌های بسته‌بندی با حضور کارشناسان وزارت جهادکشاورزی و گمرک باید اظهار شود. همچنین محصولات یادشده در گمرک‌های مرزی ارزیابی، اظهار و پلمب نمی‌شود و گمرک‌های مرزی صرفاً معبر خروج کالاهای یادشده قلمداد می‌شوند. از سوی دیگر صادرات محصولات غذایی صرفاً از طریق واحدهای تولیدی یا نماینده رسمی آنها مجاز است و آن هم فقط با کارت بازرگانی صاحبان واقعی کالا یا نماینده رسمی آنها امکان پذیر خواهد بود. وزارت صنعت با تأکید بر اینکه صادرات گندم همچنان ممنوع است، می‌گوید: کالای زغال قالبی مشروط به تأیید سازمان ملی استاندارد، مبنی بر فرآوری محصول از داخل مجاز به صادرات خواهد بود.

واردات کاغذ با کدام قیمت ارز
نیازی، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت همچنین درباره آخرین تغییرات در فهرست 25قلم کالای اساسی که ارز 4200تومانی دریافت می‌کنند، گفت: چند قلم از این فهرست خارج شده که ازجمله آن گوشت قرمز، حبوبات، کره و بخشی از کاغذ است که از این پس به آن ارز نیمایی تعلق می‌گیرد. البته برای کاغذ مورد مصرف در مطبوعات همچنان ارز 4200تومانی اختصاص می‌یابد. او افزود: البته برای کالا‌هایی که اعلام ممنوعیت واردات می‌شوند باید توجه کنیم که بعد از اعلام ممنوعیت، ثبت سفارش و تامین ارز صورت نمی‌گیرد، اما کالا‌هایی که قبلا ثبت سفارش و تامین ارز شده یا خریداری و در حال حمل به کشور یا در گمرک است براساس قوانین، مشمول ممنوعیت واردات نمی‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید