• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 1 خرداد 1398
کد مطلب : 56686
+
-

موج گرانی کاغذ به مهدکودک‌ها رسید؟

جای خالی کاغذ در بازی‌های کودکی

مسئولان 2 مهدکودک از مشکلات‌شان در روزگار گرانی کاغذ می‌گویند

لیلا شریف

دخترها و پسرهای کوچکی که به حکم داشتن مادر یا پدر شاغل باید راهی مهدکودک‌ها شوند، این روزها یاد می‌گیرند که با مراعات بیشتری کاغذهای سفید را با خطوط رنگی پر کنند؛ چرا‌که در میان شیطنت‌ها و بازی‌های کودکان، داستان گرانی کاغذ از زبان مربی‌ها و خانواده‌ به گوش آنها هم رسیده است.
گرانی کاغذ همچون سیلی ویرانگر به جان مشاغل وابسته‌اش افتاده و آنها را با مسائلی جدید مواجه کرده است و مهدکودک‌ها هم از این گرانی جان سالم به‌در نبرده‌اند. شاید باورش سخت باشد اما این روزها کشیدن نقاشی و ساختن کاردستی برای بچه‌های مهدکودکی کار آسانی نیست و پای بچه‌ها به‌حساب و کتاب میزان کاغذهایی که مصرف می‌شود، باز شده است.
برای کشیدن نقاشی، کاغذ A4 را نصف می‌کنیم
فرزانه که به‌عنوان یک مربی در مهد زبان مشغول به‌کار است، از نگرانی‌هایش در مورد گرانی کاغذ و تأثیر این گرانی بر فعالیت‌ مهدکودک‌ها می‌گوید؛ «گرانی کاغذ در شیوه فعالیت ما هم اثر گذاشته است و این گرانی موجب شده تا جای ممکن از مقوا و کاغذ کمتری استفاده کنیم. با توجه به تعداد بچه‌هایی که در مهد ما ثبت‌نام شده بودند، روزانه حدود 15تا 20عدد برگه A4 استفاده می‌کردیم اما این روزها که قیمت کاغذ هر روز گران و گران‌تر می‌شود، تصمیم گرفته‌ایم تا از راه‌حل‌های مختلف برای کنترل مصرف کاغذ استفاده کنیم.»
نصف‌کردن کاغذهای A4 برای نقاشی‌ بچه‌ها، ‌راهکاری است که فرزانه و سایر مربیان این مهد زبان به آن پناه برده‌اند تا از این طریق سرگرمی نقاشی کردن را از برنامه روزانه بچه‌ها حذف نکنند و از سوی دیگر حواسشان به‌حساب و کتاب مصرف کاغذشان باشد.
البته آنطور که فرزانه تعریف می‌کند، ‌این راه‌حل‌های خلاقانه چندان به مذاق خانواده بچه‌ها خوش ننشسته است؛ «این کار ما با اعتراض خانواده‌ها مواجه شد و به همین‌خاطر تصمیم گرفتیم تا از گزینه جایگزین دفترچه نقاشی استفاده کنیم. هم‌اکنون خانواده‌ها مسئولیت تهیه دفترچه نقاشی را برعهده گرفته‌اند و هر کودکی یک دفترچه نقاشی را با خود به مهد می‌آورد؛ به این ترتیب بچه‌ها برای کشیدن نقاشی از دفترنقاشی استفاده می‌کنند و کاغذ A4 کمتری استفاده می‌شود.»

از خانواده‌ها کمک می‌گیریم
مشکل کاغذ به مسئله‌ای فراگیر در میان مهدکودک‌ها تبدیل شده است. این واقعیت از همان نخستین دقایق تماس با مدیریت مهد شادی قابل درک است. احمدی که 8سال در این حوزه فعال است، با شنیدن نخستین کلمات در مورد گرانی کاغذ، شروع به درددل می‌کند و از بحران این روزهای مهدش می‌گوید؛ «مصرف کاغذ در مهد ما بالاست. بچه‌ها به‌خاطر انجام نقاشی و کلاژ مدام از کاغذ استفاده می‌کنند، اما این گرانی کار را برای ما مشکل کرده و مجبوریم راهی برای مدیریت مصرف کاغذ پیدا کنیم.»
احمدی در میان صحبت‌هایش گریزی به چند سال پیش می‌زند: «زمان زیادی نگذشته است، ما همین چند سال پیش یک بسته کاغذ A4 را 11هزارتومان می‌خریدیم اما الان قیمت‌ها نجومی شده‌اند و برای خریدن یک بسته باید حداقل 49هزار تومان هزینه کنیم.»
هر گرانی در نهایت به افزایش رقم شهریه‌ها کشیده می‌شود، اما آنطور که این مدیر مهدکودک تأکید دارد، گویا مهدکودک‌ها در تلاش هستند تا گزینه افزایش شهریه را به‌عنوان آخرین برگ نجات خود رو کنند و فعلا بر راه‌حل‌هایی مانند استفاده از برگه‌های پرینت در کارهای اداری تکیه کنند؛ «تلاش کردیم تا این گرانی کاغذ را به شهریه‌ها انتقال ندهیم، چون نمی‌شود که به خانواده بگوییم 15تومان به شهریه ماهانه اضافه کنند یا اینکه بچه‌ها را از نقاشی کشیدن که جزو شادی‌های اولیه‌شان است، ‌محروم کنیم. ما برای مدیریت مصرف کاغذ تلاش کردیم تا از چک‌پرینت‌ها برای کارهای اداری‌مان استفاده کنیم و از این طریق مصرف کاغذ را کم کرده‌ایم.»
آنطور که از حرف‌های احمدی پیداست، استفاده از کاغذهای استفاده‌شده برای کارهای اداری هم نتوانسته گره‌ای از کار آنها بگشاید: «البته این اقدامات خیلی مؤثر نبودند. خوشبختانه برخی از خانواده‌ها هم خودشان اظهار تمایل می‌کنند و چند بسته کاغذ در اختیار مهد قرار می‌دهند تا هرچند اندک از فشار گرانی کاغذ کاسته شود و کمبود کاغذ برنامه‌های آموزش بچه‌ها را تحت‌الشعاع قرار ندهد.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید