• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 1 خرداد 1398
کد مطلب : 56617
+
-

سال خوش اکسیژن در تهران

2‌ماه از سال گذشت و کیفیت هوا همچنان در حال شکستن رکوردهای گذشته است


سیدمحمد فخار/ خبرنگار
2‌ماه از سال98 گذشت و طی62 روز اخیـر، تهران با‌کیفیت‌ترین هوای سال‌های اخیر خود را تجربه کرده است. آن‌گونه که بررسی گزارش‌های سال90 تا‌کنون نشان می‌دهد، فروردین و اردیبهشت امسال، با‌کیفیت‌ترین آغاز بهاری طی این سال‌ها بوده و از ابتدای سال‌جاری تا پایان اردیبهشت هوای تهران شامل 25روز پاک و 37روز سالم ثبت شده است.

رکورد در رکورد
در سال97 هوای تهران برای نخستین‌بار در تاریخ اندازه‌گیری آلاینده‌های جوی، هیچ روز ناسالم برای همه‌‌ نداشت و یک رکورد مهم بود. در این سال شمار روزهای پاک به 28روز رسید. در عین حال امسال طی 62روز گذشته، هوا 25روز پاک بوده که این عددی خیره‌کننده حتی در مقایسه با سال رکوردشکنی‌ها به‌حساب می‌آید.

امسال بهتر از پارسال
یکی از موضوعات جالب درباره هوای امسال، کیفیت بالاتر نسبت به روزهای پیش از این، حتی در روزهای پاک و سالم بوده است. حسین شهیدزاده، سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران دراین‌باره به همشهری می‌گوید: میانگین عددی در 2دوره میانگین شاخص از ابتدای سال تا پایان اردیبهشت و میانگین شاخص کل سال97 نیز مؤید این نکته بوده که هوای تهران در مقایسه با هر سالی از دهه گذشته، مطلوب‌تر بوده است.

چرا هوا بهتر شده؟
ریشه‌های بهبود کیفیت هوا هر روز بیشتر از گذشته مشخص می‌شود. شرایط آب و هوایی و بارش‌ها و بادهای مکرر در هیچ روزی از سال98 اجازه نداده غلظت آلاینده‌های جوی پایتخت به سمت هوای ناسالم حتی برای گروه‌های حساس برود. در کنار این ناپایداری‌های جوی، بهبود کیفیت سوخت توزیعی و طرح‌های کاهنده از آلودگی نیز اثری مؤثر داشته است. سوخت توزیعی تهران از پاییز سال گذشته با کیفیت یورو4 در بنزین و گازوییل توزیع می‌شود که این دستاوردی بزرگ است. در عین حال، طرح کاهش نیز با تمرکز بر معاینه فنی تلاش کرده کیفیت ترددی در شهر را در آلاینده‌های معیار افزایش دهد. تا پیش از این مونواکسید‌کربن وانت‌ها و کربن‌سیاه کامیون‌ها نگرانی‌های جدی برای تهران ایجاد کرده بود. حالا اما شرایط رو به بهبود است و اگر موتورسیکلت‌های کاربراتوری نیز از دامنه ترددی در مرکز شهر حذف شوند، گامی اساسی برای بهبود هوای شهر برداشته خواهد شد.

4 ابهام در یک جمله
با گذشت 62روز از سال‌جاری، عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در اظهارنظری شگفت اعلام کرده که «امسال برای نخستین‌بار در ۲۵سال‌ گذشته در ۶۰روز ابتدایی سال حتی یک روز هوای ناسالم نداشتیم که شامل ۳۰روز هوای پاک و ۳۰روز هوای سالم می‌شود!» به گزارش همشهری، تهران از سال90 شروع به اندازه‌گیری آلاینده ذرات معلق کمتر از 2.5میکرون کرده و این آلاینده از آن سال تاکنون اصلی‌ترین آلاینده شهر بوده و بدیهی است که پیش از آن نیز این آلاینده در تهران حضور داشته است. همچنین در نیمه نخست دهه80 با وجود انبوه وسایل نقلیه کاربراتوری در شهر، آلودگی هوا دامنه‌ای وسیع داشته اما مشخص نیست تمرکز آلاینده‌ها در کدام ماه‌ها بیشتر بوده و هیچ اندازه‌گیری علمی درخصوص آلاینده‌های شش‌گانه صورت نگرفته بود. بنابراین اظهارات این مقام مسئول درخصوص بهترین هوا در 25سال اخیر، بی‌شک بدون پشتوانه کارشناسی است. از سویی در تعداد روزهای اعلامی نیز اعداد غلط بوده و تهران 25روز پاک و 37روز سالم را در 2ماه اخیر تجربه کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید