• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 1 خرداد 1398
کد مطلب : 56604
+
-

پیروز حناچی در مجمع شهرداران کلانشهرها:

عوارض، مهمترین راه درآمدپایدار شهرهاست

گزارش
عوارض، مهمترین راه درآمدپایدار شهرهاست


همزمان با بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده در مجلس شورای اسلامی، شهرداران شهر‌های بزرگ جلسات همفکری درباره چگونگی مقابله با کاهش درآمد شهرداری‌ها را برگزار می‌کنند تا با رایزنی‌های قانونی از تصویب لایحه‌ای که سهم این ارگان را در عوارض و مالیات کم می‌کند مقابله کنند.

به‌گزارش همشهری، یکصدویکمین نشست مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران نیز با همین محور برگزار شد. شهردار تهران در این نشست که با حضور مهدی جمالی‌نژاد معاون عمرانی وزیر کشور، قدرت‌الله نوروزی شهردار اصفهان، ایرج شهین‌باهر شهردار تبریز، حیدر اسکندرپور شهردار شیراز، علی بهارمست شهردار رشت، کریم شفیعی شهردار اراک و عباس امینی‌زاده شهردار بندرعباس در ساختمان مرکزی شهرداری تهران برگزار شد، اظهار کرد: اصلی‌ترین موضوع شهرداری‌های کلانشهرها، لایحه مالیات بر ارزش افزوده است که در مجلس مطرح شد و تصور ما پیش‌تر این بود که تصویب می‌شود، اما با اعتراض شهرداران کلانشهرها تصویب این طرح «دو شوری» شد و کمیسیون مربوطه تا به حال 3جلسه در این‌باره برگزار کرده که آخرین آن دیروز بود.

وی با اشاره به انسجام عمل میان شورای‌عالی استان‌ها، شهرداران کلانشهرها و وزارت کشور در این‌باره عنوان کرد: منسجم عمل کردن در این زمینه تجربه خوبی بود و فراکسیون مدیریت شهری و فراکسیون امید هم همراهی خوبی در این زمینه کرده‌اند، بنابراین باید این مسیر را تا انتها طی کنیم. فکر می‌کنم لازم است شهرداران با نمایندگان خود در استان‌ها صحبت کنند تا جمع زیادی درگیر این موضوع شوند.

حناچی ادامه داد: عوارض برای شهرداری‌ها باید به رسمیت شناخته شده و به‌راحتی به‌حساب شهرداری‌ها واریز شود. درباره مالیات ملی و محلی هم خوشبختانه به اتفاق نظر رسیده‌ایم و این هم باید در اختیار شهرداری‌ها قرار بگیرد و شهرداری‌ها هم موظف به ارائه خدمات بیشتر شوند تا بتوانند عوارض بیشتری بگیرند.

عدم‌عضویت کارکنان شهرداری‌ها در هیأت امنای دستگاه‌های ذیربط شهرداری، آیین‌نامه استخدامی شهرداری‌ها و همچنین گزارشی درباره ناوگان حمل‌ونقل شهری نیز در این جلسه مطرح شد.

انتخابات شورایاری‌ها
چند ساعت بعد شهردار تهران در بیست‌وپنجمین جلسه شورای معاونین، مشاوران و شهرداران مناطق با اشاره به برگزاری انتخابات شورایاری‌ها گفت: انتخابات شورایاری‌ها مهم است و همه کمک کنند تا این کار بسیار دقیق، منظم و آبرومندانه انجام شود. هرچه افراد منتخب صالح‌تر باشند، بهتر و بیشتر می‌توانند به تحقق اهداف مدیریت شهری کمک کنند. حناچی با تأکید بر سیاست شهرداری تهران مبنی بر حمایت از استارتاپ‌ها عنوان کرد: در این‌باره لازم است سیاست روشنی داشته باشیم که در قالب بخشنامه شکل بگیرد. مدیریت شهری از استارتاپ‌هایی که از معاونت فناوری ریاست‌جمهوری مجوز دارند حمایت می‌کند و آنها می‌توانند حداکثر از یک واحد مسکونی با متراژ کمتر از 120متر استفاده کنند.

شهردار تهران با تقدیر از اقدامات شهرداری تهران در شب‌های‌ماه رمضان عنوان کرد: مراسمی همچون سالروز رحلت امام‌خمینی(ره)، روز قدس و سالروز فتح خرمشهر را پیش‌رو داریم که چهره شهر باید متناسب با این مناسبت‌ها تغییر کند. وی از شهرداران مناطق و نواحی خواست تا موضوع رنگ‌آمیزی شهر را پیگیری کنند و مسیرهای دوچرخه را گسترش دهند. حناچی به کمپین «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» نیز پرداخت و گفت: انتظار از مدیران شهری این است که در روزهای سه‌شنبه ‌ماه رمضان با اتوبوس و مترو تردد کنند. او به دیدارهای هفته گذشته خود با رئیس قوه قضاییه، دادستان کل کشور و رئیس دیوان عدالت اداری اشاره کرد و گفت: در این جلسات درباره پرونده‌های ماده100 صحبت شد؛ اینکه در تهران 70هزار و در کل شهرها 330هزار پرونده در کمیسیون ماده۱۰۰ موجود است و یک راه کاهش تعداد پرونده‌ها، اصلاح قانون است.

شهردار همچنین با شهردار پلدختر دیدار کرد. صمد چراغی‌پور در این دیدار از زحمات کارکنان شهرداری و نیروهای اعزامی به منطقه قدردانی کرد و گفت: با وجود اینکه سایر نیروهای امدادی بعد از فروکش کردن سیل منطقه را ترک کردند، این نیروهای شهرداری بودند که تا پایان در کنار ما ماندند و حتی بعد از سیل نیز از هیچ کمکی به مردم دریغ نکردند.



مکث

طرح ناپخته
مهدی جمالی‌نژاد، معاون عمرانی وزیر کشور در نشست مجمع شهرداران کلانشهرها:  موضوع مهم برای شهرداران کلانشهرها طرح جامع مدیریت شهری در مجلس است. ما در وزارت کشور طرح جامعی را آماده کرده بودیم تا یک لایحه خوب و پخته آماده شود و شاهد هم‌افزایی همه دستگاه‌های اجرایی کشور باشیم. اما طرحی که در این زمینه ارائه شد، ناپخته بود و من نگران هستم که تصویب شود. این طرح مشکلات زیادی برای شهرداری‌ها ایجاد خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید