• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 1 خرداد 1398
کد مطلب : 56614
+
-

بازگشت به قطعنامه پایان جنگ

ایران در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل از وی خواسته با توجه به بند8 قطعنامه598 اقدامات لازم جهت تقویت امنیت و ثبات در منطقه را انجام دهد


لفاظی‌های مقامات آمریکایی به‌خصوص رئیس‌جمهور این کشور علیه ایران منطقه را در وضعیتی ملتهب قرار داده است، و تهدید‌های روزافزون ترامپ ایران را وادار کرد به سازمان ملل متوسل شود.

مجید تخت‌روانچی، سفیر ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل با اشاره به تهدیدات آمریکا علیه ایران تأکید کرد که ایران به‌دنبال ایجاد درگیری و جنگ نیست ولی اگر دیگران جنگ را تحمیل کنند، قاطعانه از امنیت ملت و کشور دفاع خواهد کرد. سفیر ایران در سازمان ملل در بخش پایانی نامه نوشته است: با توجه به اینکه بند۸ قطعنامه۵۹۸ (۱۹۸۷) شورای امنیت دبیرکل را به بررسی «اقدامات لازم جهت تقویت امنیت و ثبات در منطقه» فراخوانده است، جنابعالی می‌توانید با اجرایی کردن این بند، چتر بین‌المللی لازم برای راه‌اندازی چنین گفت‌وگوی منطقه‌ای را فراهم سازید.

بند8 قطعنامه598 از دبیرکل درخواست می‎کند که با مشورت با ایران و عراق و دیگر کشورهای منطقه، راه‌های افزایش امنیت و ثبات منطقه را مورد مداقّه قرار دهد.

اینکه چرا روانچی در نامه خود به دبیرکل سازمان ملل از وی خواسته است با مشورت عراق راه‌های افزایش امنیت و ثبات منطقه را بررسی کند، سؤالی است که باید پاسخ آن را در تحولات اخیر عراق ازجمله سفر ناگهانی وزیر خارجه آمریکا و شلیک مشکوک موشک‌های کاتیوشا به منطقه سبز بغداد و حوالی سفارت آمریکا در بغداد جست‌وجو کرد. شلیک مشکوک یک موشک کاتیوشا به حوالی سفارت آمریکا در بغداد باعث شد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا زبان به تهدید ایران باز کند اما محمدجواد ظریف وزیر خارجه ساعتی بعد با اشاره به تلاش‌های هزاران‌ساله و نافرجام چنگیزخان مغول و اسکندر مقدونی برای نابودی ایران تأکید کرد: متجاوزان رفته‌اند اما ایران سرفراز باقی است.

ترامپ در مصاحبه با فاکس‌نیوز هم تأکید کرده بود که آدم جنگ با ایران نیست و اگر بخواهد با ایران بجنگد این جنگ اقتصادی خواهد بود.

تحولات مشکوک در عراق باعث شده که مقامات عراق در چندین نوبت آمادگی خود برای میانجیگری بین ایران و آمریکا را اعلام کنند. در تازه‌ترین نمونه آن سیدعمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق با هشدار نسبت به تبعات خطرناک هرگونه درگیری در منطقه گفت که عراق می‌تواند میان ایران و آمریکا میانجیگری کند.

به گزارش ایرنا، او گفت: دامنه هرگونه جنگ احتمالی میان ایران و آمریکا ممکن است همه کشورهای منطقه را دربر بگیرد و حتی از منطقه فراتر برود و به جنگ جهانی سوم تبدیل شود.

حکیم افزود: رژیم صهیونیستی تنها بهره‌بردار واقعی هرگونه جنگی در منطقه خواهد بود و ما از دولت و پارلمان می‌خواهیم برای جلوگیری از بروز درگیری میان آمریکا و ایران نقش میانجی را ایفا کنند.

حکیم گفت: برخی می‌گویند عراق نمی‌تواند نقش میانجی را ایفا کند اما چنین نیست و عراق درصورت اعتمادبه‌نفس و تکیه بر داشته‌های خود، حتما می‌تواند چنین نقشی را بازی کند.
سید عمار حکیم روز یکشنبه نیز در دیدار کاردار آمریکا در بغداد با وی گفته بود که عراق با توجه به روابط خوبی که با ایران و آمریکا دارد می‌تواند در تنش اخیر میان دو طرف، نقش میانجی را ایفا کند.

  درخواست سازمان ملل از ایران و آمریکا
استفانی دویاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفته؛ دبیرکل سازمان از شدت‌گرفتن لفاظی‌های ایران و آمریکا نگران است و از هر دو کشور می‌خواهد اظهارات خود را تعدیل کنند و همچنین آستانه برخورد نظامی را کاهش دهند.  او گفت: کارکنان سازمان ملل با هر دو دولت در تماس هستند و برای آرام‌کردن شرایط تلاش می‌کنند اما در این مورد توضیح بیشتری نداد. پیش از این هم مقامات ارشد انگلیس، آلمان، فرانسه، عراق، ترکیه، چین و روسیه نسبت به بروز تنش در منطقه هشدار داده‌اند.
10روز قبل حمله به چندنفتکش در ساحل فجیره امارات قیمت نفت در جهان را افزایش داد، برخی طرف‌ها ایران را به‌ دست داشتن در این حملات متهم کردند اما وزیر خارجه تأکید کرد:  ایران قبلا درباره وقوع چنین خرابکاری‌های مشکوکی هشدار داده و این حوادث را پیش‌بینی کرده است. تحرکات بی‌ثبات‌کننده آمریکا در منطقه در شرایطی است که وزیر امورخارجه کشورمان بهمن96 در روزنامه ینی شفق ترکیه پیشنهاد ایجاد یک «مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای در خلیج‌فارس» را ارائه کرده بود و این پیشنهاد بارها از طرف او تکرار و مورد تأکید قرار گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید