• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 30 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56407
+
-

بلوا بر سر صندلی شورا

نخستین روز کاری مجلس شورای ملی افغانستان به تنش کشیده شد

آسیا
بلوا بر سر صندلی شورا

نخستین روز کاری مجلس نمایندگان شورای ملی افغانستان معروف به «ولسی جرگه» دیروز با تنش آغاز شد تا رئیس مجلس نتواند به کرسی ریاست تکیه بزند.
صبح دیروز شماری از نمایندگان زن مجلس با حضور در جایگاه هیأت‌رئیسه مانع نشستن میررحمان رحمانی به‌عنوان رئیس دوره هفدهم مجلس، روی صندلی ریاست شدند. اعتراض آنها به جلسه رأی‌گیری برای انتخاب رئیس دوره جدید مجلس بود که روز شنبه برگزار و به تنش کشیده شد. نمایندگان معترض خواستار حضور رئیس موقت مجلس در جایگاه ریاست و برگزاری دوباره رأی‌گیری بودند.
ماجرا از آنجا آغاز شد که تکلیف آرای 3نفر از 247نماینده حاضر در جلسه نامشخص ماند و همین موضوع باعث ایجاد تنش در نشست رأی‌‌گیری برای انتخاب رئیس مجلس شد. طبق آیین‌نامه مجلس، رئیس با نصف به اضافه یک رأی نمایندگان حاضر در جلسه انتخاب می‌شود؛ بنابراین نامزد پیروز با کسب 124رأی می‌توانست کرسی ریاست را از آن خود کند. 247برگه رأی توزیع شد اما در نهایت 244برگه از صندوق‌ها بیرون آمد و میررحمان رحمانی با 123رأی به‌عنوان رئیس دوره جدید مجلس معرفی شد. طبق شمارش انجام شده مشخص شد 3نماینده، آرای خود را به صندوق‌ها نینداخته‌اند. موافقان رحمانی به 244رأی اخذ شده استناد کرده‌ و او را رئیس منتخب می‌دانند اما مخالفان او به 247نماینده حاضر در جلسه و برگه‌های رأی توزیع شده استناد می‌کنند و معتقدند رحمانی نتوانسته نصف به اضافه یک رأی را کسب کند. اعتراض مخالفان به رحمانی در حالی اتفاق می‌افتد که نامزد مورد حمایت آنها یعنی ناصر اصولی در جلسه روز شنبه تنها 55رأی کسب کرده بود.
آشفتگی این روزهای مجلس نمایندگان افغانستان، نشانگر بخشی از آشفتگی سیاسی در نهادهای حکومتی این کشور است. مجلس افغانستان حدود 3هفته پیش در حالی از سوی اشرف غنی، رئیس‌جمهور این کشور افتتاح شد که هنوز نتایج انتخابات کابل و 4استان دیگر از سوی کمیسیون مستقل انتخابات اعلام نشده بود. تأخیر در اعلام نتایج 7‌ماه پس از برگزاری انتخابات، اعتراض‌های بسیاری را به‌دنبال داشت تا اینکه کمیسیون مستقل انتخابات بالاخره هفته گذشته با اعلام تمامی نتایج، راه را برای انتخاب رئیس و اعضای هیأت‌رئیسه باز کرد.
اختلاف بر سر انتخاب رئیس و اعضای هیأت‌رئیسه در مجلس افغانستان اتفاق تازه‌ای نیست. در دوره شانزدهم مجلس نیز اختلاف میان نمایندگان باعث ادامه تنش‌های داخلی تا یک‌ماه و برگزاری بی‌ثمر 4بار رأی‌گیری شد. در نهایت نیز نام رئیس از صندوق رأی درنیامد و طبق توافق نمایندگان برای پایان دادن به کشمکش‌های قومی در مجلس، نمایندگان ازبک که با ۱۹ کرسی دارای کمترین کرسی مجلس هستند، یک نفر را به‌عنوان رئیس پیشنهاد کردند و به این صورت عبدالرئوف ابراهیمی ریاست مجلس را به‌دست گرفت.
دوره شانزدهم مجلس نمایندگان افغانستان خود سمبل آشفتگی سیاسی در این کشور بود. کار نمایندگان دوره شانزدهم باید در سال 1394خاتمه می‌یافت اما از آنجا که دولت افغانستان قادر به برگزاری انتخابات نبود، فعالیت دوره شانزدهم مجلس از 5سال به 8سال افزایش پیدا کرد. برگزاری انتخابات مجلس در سال گذشته نیز خود با حرف و حدیث‌های فراوان همراه بود. بی‌نظمی و ادعاهای متعدد تقلب باعث شد تا رئیس‌جمهور افغانستان تمام اعضای کمیسیون انتخابات را عزل و آنها را به دادستانی معرفی کند. نتیجه انتخابات را در نهایت اعضای جدید کمیسیون اعلام و تأیید کردند. با ادامه اعتراض‌ها در نشست دیروز مجلس افغانستان، همچنان سرنوشت کرسی ریاست آن مشخص نیست اما وبسایت مجلس افغانستان دیروز نام میررحمان رحمانی را به‌عنوان رئیس دوره هفدهم اعلام کرد. تعیین سرنوشت نهایی کرسی ریاست اکنون به کمیته 15حل اختلاف نمایندگان مجلس سپرده شده است.


مکث
رئیس جدید مجلس افغانستان کیست؟


میررحمان رحمانی 56سال دارد و اهل شهر بگرام در ولایت پروان در شمال کابل است. او از تاجران بزرگ افغانستان به شمار می‌‎رود اما تحصیلکرده دانشکده افسری است. رحمانی در ارتش خدمت کرده و به درجه ژنرالی نیز رسیده است. او بیشتر ثروت خود را از راه خدمات حمل‌ونقل و قراردادهای سوخت با دولت افغانستان و نیروهای آمریکایی به‌دست آورده است. فرزند رحمانی در انتخابات امسال موفق شده از کابل وارد مجلس نمایندگان شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید