• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 30 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56400
+
-

ضربه وین به راست‌های اروپا

رسوایی رئیس حزب راست افراطی اتریش یک هفته مانده به انتخابات پارلمان اروپا، این جریان را تضعیف کرده‌است

اروپا
ضربه وین به راست‌های اروپا

جواد نصرتی ـ خبرنگار

راست افراطی اتریش، زنگ خطر را برای راست‌های اروپایی به صدا درآورده و آنها را در آستانه انتخابات حساس پارلمان اروپا، در یک تنگنای غیرمنتظره قرار داده است.
هانس کریستین اشتراخه، رئیس حزب آزادی در پی انتشار یک ویدئوی جنجالی از صحبت‌هایش با یکی از نزدیکان یک الیگارش روس، از سمت خود کناره‌گیری کرده است. سباستین کورتس، صدراعظم آلمان هم ضمن تقبیح معاون خود، ‌خواستار برگزاری انتخابات فوری در کشورش شده است.

وضعیت قرمز برای راست‌های اروپا
شرایطی که حزب آزادی اتریش در آن قرار گرفته، می‌تواند پیامدهای زیادی برای راست‌های افراطی اروپا داشته باشد که امیدوار بودند با ائتلافی در سطح قاره ‌به پیروزی چشمگیری در انتخابات پارلمان اروپا دست پیدا کنند.
حزب آزادی که در سال 1956توسط نازی‌های اتریش تاسیس شده است، از دهه 1990به یکی از جاافتاده‌ترین احزاب پوپولیست راستگرای اروپا تبدیل شده است و برای بسیاری از راست‌های افراطی در دیگر کشورها الهام‌بخش بوده است.
 به همین‌خاطر است که بحرانی که برایش پیش‌آمده با دقت از سوی احزاب راستگرای دیگر کشورها نظاره می‌شود. آنها با نگرانی منتظرند تا گام بعدی این حزب را ببینند. بیش از همه، احتمالا ماتئو سالوینی -نخست‌وزیر ایتالیا و رهبر حزب راست افراطی لیگ- از این رویداد ضربه خواهد خورد. به گزارش بی‌بی‌سی، او برنامه‌های مفصلی برای انتخابات پارلمان اروپا دارد و امیدوار بود ائتلافی قاره‌ای از احزاب ملی‌گرای اروپایی تشکیل بدهد اما اتفاقی که برای حزب آزادی افتاده، این ائتلاف را لرزان و شکننده کرده است.

بحران در وین
انتشار این فیلم توسط مجله اشپیگل و روزنامه زود‌دویچه‌ سایتونگ آلمان، باعث ایجاد بحران سیاسی در دولت اتریش هم شده است. کورتس، به‌شدت به معاون خود و حزب افراطی او حمله کرده و خواستار برگزاری انتخابات فوری شده است. او در بیانیه‌ای، ضمن برشمردن دیگر رفتارهای نادرست اشتراخه و حزب او، خواستار برگزاری انتخابات فوری شد. حزب محافظه‌کار او با نام «مردم اتریش» برای تشکیل دولت مجبور به ائتلاف با حزب آزادی شده بود. کورتس در بیانیه خود با اشاره به فیلم منتشر شده گفته است: «جدی‌ترین بخش ویدئو، سوءاستفاده از قدرت و پول مالیات‌دهندگان است. بعد از انتشار ویدئو، باید صادقانه بگویم که دیگر کافی است.»
مردم هم در یک تظاهرات عمومی در وین، در مقابل دفتر کورتس تجمع و خشم خود را از انتشار این ویدئو ابراز کردند. با توجه به شرایط پیش‌آمده، انتخابات فوری در اتریش‌، ‌احتمالا در تابستان پیش رو برگزار خواهد شد.

در فیلم چه گفته می‌شود؟
اشتراخه در این فیلم، در حضور یکی از مدیران حزب، با خانمی که خود را خواهرزاده یکی از الیگارش‌های روسیه معرفی می‌کند صحبت می‌کند. گفته می‌شود این ملاقات در جزیره ایبیزا در اسپانیا انجام شده است. اشتراخه به این شهروند روس قراردادهای دولتی ارائه می‌کند و در مقابل می‌خواهند که به او و حزبش کمک شود که در انتخابات برنده شود.


مکث
فرصتی برای صدراعظم جوان


سباستین کورتس، صدراعظم جوان اتریش به خوبی توانسته است از بحران پیش‌آمده در وین، به نفع خود و حزبش استفاده کند. او با حمله شدید به حزب آزادی اتریش، فاصله خود با این حزب را فریاد زده و با پیشنهادش برای برگزاری انتخابات فوری، ‌قاطعیت خود را به رخ کشیده است. حزب آزادی، بارها به‌خاطر رفتارهای نژادپرستانه دردسرساز شده است. کورتس همیشه تلاش کرده است خود را از این رویدادها دور نگه دارد. او ضمن تأیید اینکه چنین رفتاری، قبلا هم در حزب سابقه داشته، گفته است: «هر چند قبلا به‌صورت عمومی در این‌باره صحبت نمی‌کردم اما پیش‌تر موقعیت‌هایی هم به‌وجود آمده بود که به سختی می‌توانستم آنها را هضم کنم.»
کورتس 32ساله، یکی از رهبران در حال اوج‌گیری اروپاست و بسیاری برای او، آینده‌ای درخشان پیش‌بینی می‌کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید