• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 28 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56219
+
-

تور مجازی در موزه‌ها

در ایران اپلیکیشن‌هایی برای موزه‌ها طراحی شده اما هیچ‌کدام از آنها نتوانسته‌ آنطور که باید مخاطب را جذب کند

شبنم سیدمجیدی


جالب است که وقتی درباره تورهای مجازی و اپلیکیشن‌های مربوط به موزه‌ها تحقیق می‌کنید متوجه می‌شوید که در ایران تقریبا هیچ اپلیکیشن کاربردی‌ای برای این منظور طراحی نشده است.
موزه‌های بزرگ دنیا همگی اپلیکیشن مخصوص خود را دارند؛ مثلا اپلیکیشن موزه لوور در پاریس بیش از 600 اثر هنری شامل مونا لیزا را به شکل سه بعدی نمایش می‌دهد. جزئیاتی که در این اپلیکیشن از آثار هنری و محل قرار‌گیری آنها نمایش داده می‌شود، خیره‌کننده است. موزه بریتانیا در لندن، موزه میراث فرهنگی سنت‌پترزبورگ در روسیه، گالری اوفیتزی در فلورانس ایتالیا، موزه ملی هلند در آمستردام، موزه هنرهای مدرن نیویورک و خیلی موزه‌های مهم دیگر دنیا اپلیکیشن‌هایی کامل برای گردش در فضای موزه‌هایشان مخصوص گوشی‌های اندروید و ‌آی او اس تدارک دیده‌اند. امروز در هر کجای دنیا باشید، می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن‌ها در جریان جزئیات اتفاقات آن شهر، آثار تاریخی و موزه‌ها و چگونگی دسترسی به آنها قرار بگیرید. در ایران اپلیکیشن‌هایی برای موزه‌ها طراحی شده اما هیچ‌کدام از آنها نتوانسته آنطور که باید مخاطب را جذب کند؛ مثلا اپلیکیشن موزه ملی ایران فقط  10نصب فعال دارد و اپلیکیشن موزه‌ها که اطلاعات کلی و تاریخچه موزه‌های ایران را دارد فقط 10نصب فعال دارد. اپلیکیشنی که می‌توان گفت بهتر از بقیه بوده، موزه موبایل نام دارد که 200نفر آن را نصب کرده‌اند. در موزه موبایل، اطلاعات هر مکان و هر اثر به‌صورت مجزا قرار گرفته است و یکی از خوبی‌های آن چند‌زبانه بودنش است.
البته بعضی اپلیکیشن‌ها هستند که مخصوص موزه طراحی نشده‌اند اما اطلاعات کاربردی درباره موزه‌ها و راه‌های رسیدن، شرایط و نحوه بازدید از آنها را ارائه کرده‌اند. یکی از بهترین آپ‌ها در این‌باره اپلیکیشن پرمخاطب پیاده است. موزه‌گردی فقط یک بخش از این اپلیکیشن را به‌ ‌خود اختصاص می‌دهد و کلا‌ درباره شهر و اتفاقات آن است. در پیاده، هر مدل اطلاعاتی که درباره موزه‌ها، سراها، خانه‌ها و باغ‌های تاریخی بخواهید، پیدا می‌شود و یک پیاده‌چی تجربه‌ خود از ورود به هر کدام از این مکان‌ها را روایت می‌کند. اگرچه اپلیکیشن خوبی برای موزه‌ها و گردش در آنها نداریم، در عوض وب‌سایت بعضی از موزه‌ها تورهای مجازی را برای علاقه‌مندان قرار داده‌اند. البته این مربوط به همه موزه‌ها نمی‌شود و اکثر موزه‌های ایران حتی وب سایت اختصاصی هم ندارند. موزه ملی ایران، کاخ گلستان، موزه ایران باستان، کاخ سعدآباد  و کاخ نیاوران ازجمله موزه‌هایی هستند که در وب‌سایت خود فرصت تماشای مجازی موزه را فراهم کرده‌اند. در بخش موزه مجازی می‌توان کل موزه را به شکل یک تور مجازی جزء به جزء از در ورودی تا انتها تماشا کرد. برای موزه ملک، موزه مقدم، موزه بانک ملی، موزه انقلاب اسلامی، موزه آستان قدس، چهل‌ستون، عصارخانه شاهی اصفهان، موزه منارجنبان، موزه سینما، موزه پارس و موزه هنر مشکین فام شیراز در فضای اینترنت تور مجازی وجود دارد. احتمالا نام خیلی از موزه‌های دیگر را نیز می‌توان به این فهرست اضافه کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید