• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 26 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56091
+
-

سایه گاندی بر انتخابات هند

پریانکا گاندی، نوه ایندیرا گاندی، شور انتخاباتی در هند را به‌نفع حزب کنگره بالا برده و عرصه را بر نارندرا مودی، نخست‌وزیر کشور تنگ کرده است

آسیا
سایه گاندی بر انتخابات هند

انتخابات چندهفته‌ای در هند، وارد مراحل جدی‌تر خود شده و به ایالت‌هایی رسیده که می‌توانند نتیجه را تغییر دهند.  به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، همزمان با بالارفتن حساسیت انتخابات، اهمیت پریانکا گاندی، که قدرت معنوی حزب کنگره خوانده می‌شود،  برای به زیر کشیدن نارندرا مودی نخست‌وزیر هند و حزب او بهاراتیا جاناتا بیشتر می‌شود و البته امیدها به او هم افزایش می‌یابد. از وقتی که پریانکا خواهر رهبر حزب کنگره، راهول گاندی، وارد سیاست شده، روح تازه‌ای به این حزب دمیده شده است. پریانکا، چهره محبوب حزب کنگره و مناسب‌ترین فرد برای احیای سنت سفرهای انتخاباتی این حزب به‌شمار می‌رود. او در ماه‌های گذشته، ساعت‌های زیادی را با ماشین و اتوبوس و کامیون و حتی قایق تردد کرده تا به میان مردم در نقاط مختلف برود و بین آنها سخنرانی‌های انتخاباتی برگزار کند. زمانی که او در ‌ماه فوریه به‌عنوان دبیرکل حزب کنگره انتخاب شد، موجی از شادی در میان پیروان این حزب قدیمی هند ایجاد شد و هزاران نفر بعد از نخستین سخنرانی او در خیابان‌های اطراف به جشن و پایکوبی پرداختند. حضور او، روحیه هواداران و کارکنان حزب کنگره را بالا برده است و بسیاری از آنها معتقدند این‌بار کنگره می‌تواند پیروز انتخابات شود. خانم گاندی، که یک سیاستمدار مادرزاد است، سخنوری ماهر است و به‌خوبی به انگلیسی و هندو با مردم ارتباط می‌گیرد. موهای کوتاه و ساری پنبه‌ای پریانکا، او را شبیه ایندیرا گاندی، ‌مادربزرگ قدرتمندش کرده است. ایندیرا گاندی، تنها نخست‌وزیر زن هند و یکی از سرسخت‌ترین رهبران تاریخ این کشور به‌شمار می‌رود.

فرزند خلف خاندان سیاسی
پریانکا، با وجود اینکه اخیرا به‌صورت تمام‌وقت وارد دنیای سیاست شده، با آن غریبه نیست. او برای 2دهه رئیس ستادهای انتخاباتی برادرش راهول و مادرش سونیا گاندی بوده است. همیشه اینطور گفته می‌شود که پریانکای 47ساله بیشتر از برادرش راهول جذبه شخصیتی دارد. در سال‌های اخیر که کنگره در انتخابات شکست خورده است، بسیاری دوری پریانکا از حزب را یکی از عوامل شکست می‌خواندند و به همین‌خاطر است که حضور او، چنین با استقبال مواجه شده و باعث تقویت جایگاه حزب شده است. پریانکا و راهول، چهارمین نسل از خاندان نهرو-گاندی هستند؛ خاندانی که در هند، به‌اصطلاح، خاندان سلطنتی دنیای سیاست نامیده می‌شود. جد آنها جواهر لعل نهرو، نخستین نخست‌وزیر هند مستقل بود و مادربزرگ و پدر آنها هم در این سمت خدمت کرده‌اند. مادر آنها، سونیا گاندی که در ایتالیا به دنیا آمده است، پیش از راهول رئیس حزب بود اما به‌خاطر مشکلات سلامتی، جایش را به پسرش داد. مودی نخست‌وزیر هند، معمولا این خواهر و برادر را مسخره می‌کند چون معتقد است آنها دستاوردی ندارند و تنها ویژگی‌شان خانواده آنهاست. اما طرفداران آنها معتقدند این خاندان، رنج زیادی برای بزرگی هند کشیده است، ‌به‌خصوص اینکه مادربزرگ و پدر این خواهر و برادر ترور شده‌اند و به همین‌خاطر شایسته احترام و پشتیبانی هستند.حزب کنگره، این صحبت‌های مودی را نشانه‌ای از نگرانی شدید او می‌داند. پراتاپ سینگ سخنگوی کنگره در این‌باره گفته است: «رهبران بی‌جی‌پی، ازجمله نخست‌وزیر مودی، به‌شدت عصبی شده‌اند، در غیراین صورت چرا باید نام او را به زبان بیاورند و بگویند تأثیری بر انتخابات ندارد؟ حضور او باعث شده که اعتماد عامه مردم هند به حزب بیشتر شود.» اما آیا این اعتماد، به رأی تبدیل خواهد شد؟ سینگ می‌گوید: «قطعا. وقتی که آرا شمرده شوند، خواهید دید که درصد آرای ما بالا رفته است.»

محدودیت‌های یک ستاره دوست‌داشتنی
اما برخلاف هواداران حزب، بسیاری معتقدند پریانکا با وجود موجی که ایجاد کرده، توان معجزه ندارد. نرجا چادوری تحلیلگر سیاسی معتقد است که پریانکا گاندی فعالیتش را کمی دیر شروع کرده و به‌تنهایی نمی‌تواند در مدتی کوتاه، شرایط را به نفع حزب تغییر دهد. به عقیده او، جریان‌سازی گاندی نمی‌تواند جایگزین سازوکار قدرتمند حزبی باشد و در این شرایط، نمی‌توان از او انتظار بسیار زیادی داشت. خانم چادوری معتقد است که گاندی، باید پایه‌های حزب را دوباره آجر به آجر بسازد و این کار، به‌جز جذبه شخصیتی، به ‌کار سخت بسیار زیادی نیاز دارد. اما حتی او هم معتقد است که پریانکا گاندی آمده تا در صحنه سیاسی هند باقی بماند.


مکث
گاندی علیه مودی


پریانکا گاندی، در سخنرانی‌های انتخاباتی، مستقیما به نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند حمله و او را متهم می‌کند که وعده‌هایی که پیش از انتخابات سال2014 داده را فراموش کرده است. به گفته خانم گاندی، ‌دولت مودی، نتوانسته شغل ایجاد کند و با سیاست‌های اقتصادی، فشار زیادی را به قشر فقیر و کسب و کارهای کوچک جامعه وارد کرده است. او همچنین معتقد است که دولت مودی، ‌حقوق کشاورزان را از آنها سلب کرده است. او وعده داده که اگر دولت دست حزب کنگره بیفتد، مشاغل بیشتری برای طبقه فقیر ایجاد خواهد شد، حقوق‌ها به‌موقع پرداخت می‌شود و تحصیلات تا دبیرستان رایگان خواهد بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید