• یکشنبه 6 خرداد 1403
  • الأحَد 18 ذی القعده 1445
  • 2024 May 26
چهار شنبه 25 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55958
+
-

پل طبیعتی دیگر بر فراز بزرگراه

پل گیشا جای خود را به پل زندگی خواهد داد و زیرگذر نصر جایگزینش خواهد شد


پل گیشا بعد از حدود نیم‌قرن جای خود را به زیرگذری خواهد داد که طی ماه‌های آینده به بهره‌برداری می‌رسد. این پل که هویت بخشی از محدوده تهران را مشخص می‌کرد و محلی برای رسیدن به دانشگاه‌ علوم اجتماعی دانشگاه تهران و بیمارستان قلب و بسیاری مراکز دیگر بود، حالا قرار است تغییر چهره دهد.

عملیات ساخت زیرگذر نصر از سال گذشته آغاز شد. زیرگذری که قرار است از زیر بزرگراه چمران عبور کند. پل قدیمی گیشا که در زمان بازی‌های آسیایی تهران به‌صورت موقت احداث شده بود و قرار بود بعد از بازی‌های آسیایی جمع‌آوری شود، حالا 45سال از عمرش می‌گذرد. شرایط این پل برای عبور خودروها دیگر ایمن نیست. با احداث زیر گذر، قرار بر جمع‌آوری این پل بود. اما زمانی که حناچی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران بود، با رویکردی تازه طرح «پل زندگی» را پیشنهاد کرد. بی‌تردید هزینه‌ جمع‌آوری پل گیشا بسیار زیاد بوده بنابراین او پیشنهاد داد تا پل گیشا حفظ و تبدیل به فضایی برای گردشگری شهری شود. حالا طرح پل زندگی در دست مطالعه و تهیه است. پل گیشا مسیری یک‌ونیم‌کیلومتری می‌شود برای فضای باز شهری. جایی بر فراز بزرگراه چمران.

از چند روز دیگر پل به روی خودروها بسته خواهد شد و ساخت زیرگذر سرعت بیشتری می‌گیرد. از طرفی پل زندگی نیز به‌تدریج شکل خواهد گرفت.

مهرداد مال‌عزیزی، شهرساز و معمار گفت: تغییر کاربری پلی که بیش از 4دهه هر روز آن را با سازه فلزی و زمختش تحمل کردیم، از فضای سواره به فضای گردشگری کار بسیار ارزنده‌ای است و این مسئله در همه‌جای دنیا عرف است که برخی از فضاهای شهری را درصورت لزوم و امکان بهتر شدن، تغییر کاربری می‌دهند تا شهروندان عادت به سازه‌های سخت و ثابت در شهر نکنند.

طراح بوستان آب و آتش در ادامه گفت: می‌توان با یک بازآفرینی مجدد سازه‌های سخت و ثابت شهری را به فضای تفریحی و گردشگری تبدیل کرد، ولی نکته حائز اهمیت درباره پل گیشا این است؛ پلی که عنصر دسترسی و سازه‌ای شهری محسوب می‌شد در تغییر کاربری به چه فضایی تبدیل خواهد شد؟ مسلما این تغییر نیاز به سناریوی خاصی دارد. سناریویی که فضای گردشگری بتواند با فضای اطرافش مرتبط شود.

او همچنین افزود: فضای گردشگری پل گیشا با اطرافش یعنی محدوده جلال‌آل‌احمد و بلوار گیشا ارتباط کمرنگی دارد، یعنی اتصال طرفین شرقی و غربی پل با بدنه و سطوح اراضی اطرافش کم است. مانند پل طبیعت که در عرشه پل یک فضا و پارک شهری در بالا می‌بینید که از طرفین به میدان بنادر و پارک طالقانی به نرمی متصل می‌شود، ولی در پل گیشا هر چقدر کار شهری جذاب باشد، در اتصال به جلال‌آل‌احمد و بلوار گیشا به یک فضای سواره می‌رسد، درحالی‌که باید به یک فضای تنفسی و مفصلی نرم منتهی شود.

دسترسی‌های بزرگراه جلال بعد از برچیدن پل
مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران، از تلاش برای انجام برخی اصلاحات هندسی معابر ترافیکی در محدوده تقاطع بزرگراه‌های شهیدچمران و جلال آل‌احمد، با هدف فراهم ساختن امکان برچیدن پل فلزی کوی نصر خبر داد.

احسان نوش‌آبادی با بیان آنکه طی روزهای اخیر رمپ موجود در ضلع شمالی پل فلزی کوی نصر جمع‌آوری شده است، گفت: شهروندانی که قصد دارند از باند شمال بزرگراه جلال‌آل‌احمد وارد خیابان گیشا شوند، باید ضمن ورود به خیابان چهارم و سپس خیابان جواد فاضل، به سمت خیابان گیشا حرکت کنند؛ ضمن آنکه امکان دسترسی به خیابان گیشا از طریق انتخاب مسیر بزرگراه‌های شیخ‌فضل‌الله و حکیم نیز امکان‌پذیر است.

مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران، تعریض شرقی‌ترین دوربرگردان غرب به غرب بزرگراه جلال‌آل‌احمد در محدوده تقاطع با بزرگراه شهیدچمران را از دیگر تمهیدات ترافیکی پیش‌بینی‌شده پیش از جمع‌آوری پل فلزی کوی نصر ذکر و اضافه کرد: تعریض این دوربرگردان همسطح ضمن فراهم ساختن امکان حذف دیگر دوربرگردان غرب به غرب این مسیر، شرایط مدیریت بهتر ترافیک را فراهم خواهد ساخت.

به‌گفته مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران، مجموعه‌ای از اصلاحات هندسی معابر ترافیکی شامل تعریض رمپ غرب به جنوب تقاطع بزرگراه‌های جلال‌آل‌احمد و شهیدچمران، احداث یک دوربرگردان شمال به شمال در ضلع شمال دوربرگردان موجود بزرگراه شهیدچمران و در نهایت ساخت رمپ دسترسی از بزرگراه جلال‌آل‌احمد به بزرگراه شهیدگمنام کمک خواهد کرد تا امکان تردد غرب به شرق خودروها در بزرگراه جلال‌آل احمد متعاقب آغاز عملیات جمع‌آوری پل کوی نصر و البته بدون هیچ‌گونه انسداد ترافیکی، میسر شود. در مسیر شرق به غرب نیز خودروها به‌واسطه تکمیل رمپ دسترسی شرق به شمال، به سمت شمال بزرگراه شهیدچمران هدایت خواهند شد تا پس از آن گزینه‌هایی از قبیل مسیر شرق به غرب بزرگراه شهیدحکیم یا تغییر جهت به سمت جنوب و حرکت به سمت غرب بزرگراه جلال‌آل احمد پیش روی شهروندان قرار گیرد. در این میان معابری همچون بزرگراه کردستان و خیابان پروانه نیز می‌توانند دسترسی شهروندان به مسیر جنوب به شمال بزرگراه شهیدچمران را برقرار سازند.

این خبر را به اشتراک بگذارید