• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 25 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55926
+
-

مبل ملایر به سوی جهانی شدن

ساخت المان، نامگذاری معابر، ارتقای کیفیت و مشارکت زنان از جمله شاخص‌های مورد نیاز برای جهانی شدن مبل و منبت ملایر است

صنعت
مبل ملایر به سوی جهانی شدن

فاطمه رحمتی|  ملایر ـ خبرنگار: 


در اردیبهشت سال 96 هنر دستان هنرمندان ملایری بر دل چوب به ثمر نشست و ملایر به عنوان شهر ملی منبت به ثبت رسید. به دنبال آن تهیه و تکمیل پرونده ثبت جهانی این صنعت نیز در دستور کار مسئولان و نمایندگان این شهرستان قرار گرفت و تاکنون پیگیری‌های لازم برای ثبت جهانی این صنعت در دست اقدام است. 


شهرهای جهانی 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری شهرستان ملایر در خصوص ثبت جهانی شهرها و روستاها در حوزه صنایع‌ دستی به همشهری می‌گوید: ایران با ثبت جهانی 8 شهر و 2 روستا در دنیا مقام اول را دارد. چین با 6 شهر و شیلی با 4 شهر در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. 

ابراهیم جلیلی بیان می‌کند: اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی، مشهد به عنوان شهر جهانی سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی، لالجین به عنوان شهر سفال‌سازی و سرامیک‌سازی، سیرجان به عنوان شهر گلیم‌بافی، مریوان به عنوان شهر گیوه‌دوزی یا کلاش‌دوزی، تبریز به عنوان شهر فرش، میبد به عنوان شهر زیلوبافی، آباده به عنوان شهر منبت‌کاری و روستای کلپورگان در استان سیستان و بلوچستان در زمینه سفال‌سازی و روستای خراشاد در استان خراسان جنوبی در زمینه حوله‌بافی ثبت شده‌اند.  

وی ادامه می‌دهد: ثبت جهانی یک هنر در شهر و روستا 2 مقوله کاملا متفاوت و جدا از هم است و شهر در مقایسه با روستا یا برعکس روستا در مقایسه با شهر حتی در یک هنر رقیب نیست. همان‌طور که گفته شد یک شهر و یک روستا در 2 منطقه متفاوت می‌توانند عنوان جهانی کسب کنند. 


رقیبان ملایر

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری شهرستان ملایر می‌گوید: در زمان ثبت ملی هنر منبت رقبایی از شهرهای دیگر داشتیم، اما اکنون روستای اشترمل تویسرکان رقیب شهر ملایر برای ثبت جهانی نیست. اداره کل استان باید به کل استان بپردازد و همان‌طور که نمایندگان و مسئولان شهرستان ملایر موضوعات و مطالبات خود را طلب می‌کنند مابقی شهرستان‌ها هم قطعا به همین صورت خواهند بود. کسب عناوین ملی و جهانی شهرهای استان عزت و آبروی کل استان خواهد بود و به برند شدن استان می‌انجامد. 

جلیلی اظهار می‌کند: سازمان میراث فرهنگی همدان طرح پرونده ثبت جهانی منبت ملایر را مطابق با شاخصه‌های سازمان‌های جهانی تهیه و به سازمان مرکزی ارسال کرده است. با تشکیل شورای انتخاب شهرها و روستاهای جهانی به ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری کشور با حضور تعدادی از دست‌اندرکاران صنایع دستی، اساتید دانشگاه‌ها و تشکل‌های قوی این پرونده بررسی خواهد شد. در صورت گذر از این مرحله، این پرونده ترجمه و برای منطقه آسیا و اقیانوسیه ارسال می‌شود و به شرط پذیرفته شدن توسط اعضای این منطقه، شهر به صورت میدانی بازدید می‌شود. سپس گزارشی تهیه و برای اعضای رسمی 5 قاره ارسال می‌شود و در صورت تایید آنها به ثبت می‌رسد، البته این موضوع تایید معاون صنایع‌ دستی کشور، استاندار، فرماندار و شهردار شهرستان را نیز لازم دارد. 


همکاری دستگاه‌ها

رئیس اداره میراث فرهنگی ملایر می‌گوید: در این زمان وظیفه سنگینی برعهده مسئولان استان، شهرستان و به ‌ویژه هنرمندان این عرصه است که شاخص‌های شهر ملی منبت را در قالب شهر جهانی منبت ارتقا دهند و زمینه را برای بازدید و ارسال گزارشی عالی آماده کنند. این موضوع امری فراسازمانی است و از عهده یک دستگاه مانند میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری به تنهایی برنمی‌آید.
 
جلیلی در خصوص شاخص‌های مورد نیاز برای جهانی شدن توضیح می‌دهد: ساخت المان، نامگذاری خیابان‌های اصلی، میدان و کوچه‌ها، سیما و منظر شهری، راه‌اندازی بازارچه صنایع دستی، نمایشگاه صنایع ‌دستی به خصوص تمرکز بر هنر منبت به وسیله دست، ارتقای کیفیت تولیدات، مشارکت زنان در این هنر، جمع‌آوری بعضی از تابلوهای تبلیغات صنعتی، تجهیز خانه صنایع دستی، استفاده از طرح‌های ایرانی، تابلوهای مسیریابی، ثبت نشان جغرافیایی ملی، نوآوری در تولید محصول و مواردی مانند اینها از جمله شاخص‌هاست. وی تصریح می‌کند: پیشنهاد کرده‌‌ایم کمیته‌ای به ریاست فرمانداری با حضور دستگاه‌های مرتبط تشکیل شود تا با کمک مسئولان استان و شهرستان بتوانیم به این امر دست پیدا کنیم.


سرعت روند جهانی شدن

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به قول مساعد معاون اول رئیس‌جمهوری در سفر سال گذشته به این شهرستان مبنی بر جهانی شدن صنعت منبت در سال 98 می‌گوید: با توجه به قول مساعد‌ جهانگیری، سازمان میراث فرهنگی موظف است که پرونده جهانی شدن صنعت منبت ملایر را با سرعت و ‌جدیت بیشتری پیگیری کند. 
حجت‌‌الاسلام احد آزادیخواه با اشاره به رفع موانع موجود بر سر راه جهانی شدن صنعت منبت ملایر می‌افزاید: ورود بانوان در این عرصه، استفاده از نمادهای نامگذاری در خیابان‌ها و ورودی‌های شهرستان، ساخت المان، حذف دستگاه‌های سی‌ان‌سی و استفاده از طرح‌های جدید و داخلی از جمله اشکالات و اصلاحات سازمان میراث فرهنگی در پرونده جهانی شدن منبت ملایر بود و هم‌اکنون همه این موارد در دست اقدام است. 

وی به نشست مشترک نمایندگان مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با پویا محمودیان معاون صنایع ‌دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری کشور که به منظور پیگیری پرونده ثبت جهانی مبل و منبت برگزار شد اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: در این نشست مقرر شد تصمیم‌های لازم اتخاذ شود تا در آینده‌ای نزدیک گروهی متشکل از مدیران و کارشناسان سازمان میراث فرهنگی کشور به این شهرستان سفر کنند. 

آزادیخواه ثبت جهانی مبل و منبت ملایر را یکی از اولویت‌های مهم این شهرستان برشمرد و ابراز امیدواری کرد بتوانیم در آینده‌ای نزدیک شاهد جهانی شدن مبل و منبت ملایر باشیم. 


برگزاری سومین جشنواره مبل و منبت در ملایر

معاون هماهنگی امور عمرانی فرماندار ملایر با بیان این‌که بیش از 70 درصد مبلمان کشور در ملایر تولید می‌شود، می‌گوید: برای ملی شدن مبل ملایر زحمات بسیار زیادی کشیده شده است که جای تقدیر دارد.  حسین فارسی بیان می‌کند: در این خصوص جشنواره‌های متعددی نیز در شهرستان برگزار شده است و امسال نیز سومین جشنواره مبل و منبت را با تمام ظرفیت در شهرستان برپا خواهیم کرد. 

وی ادامه می‌دهد: با توجه به ظرفیت بالایی که ملایر به‌ عنوان شهر ملی منبت دارد می‌تواند به ‌عنوان شهر جهانی منبت نیز مطرح شود. در این خصوص مجموعه فرمانداری و نمایندگان شهرستان مقدمات کار را آغاز کرده‌اند و کارها مرحله ‌به ‌مرحله در حال انجام است. امیدواریم با همدلی و همکاری همه دستگاه‌ها به‌ویژه دستگاه‌هایی که مستقیما درگیر این قضیه می‌شوند بتوانیم ثبت جهانی منبت ملایر را شاهد باشیم. فارسی می‌افزاید: برای ثبت جهانی شاخص‌هایی مدنظر است که باید به‌طور کامل در شهر ملی منبت رعایت شود تا بتوانیم این امتیاز ویژه را به دست آوریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید