• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 24 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55906
+
-

گلایه اهوازی‌ها از گرانی میوه

شهروندان می‌گویند قیمت برخی از میوه‌ها آنقدر بالا رفته است که دیگر نمی‌توانیم آنها را خریداری کنیم

زیر ذره‌بین
گلایه اهوازی‌ها از گرانی میوه

سید میثاق حسینی | اهواز - خبرنگار: 


این روزها قیمت میوه در بازارهای اهواز به شدت بالا رفته و این موضوع سبب نارضایتی برخی از شهروندان شده است.با آغاز ماه مبارک رمضان و گرم شدن هوا استفاده از میوه در تغذیه روزانه خوزستانی‌ها اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده اما پایین نیامدن قیمت میوه‌های بهاره سبب شده است مردم در گنجاندن میوه در برنامه روزانه خود محدود شوند.


قیمت نجومی میوه‌ها

یکی از شهروندان اهوازی با اشاره به گران بودن قیمت هندوانه در بازارهای اهواز می‌گوید: چند سالی است که هندوانه باکیفیت در بازارهای اهواز نایاب شده است.امسال امید داشتیم که با وجود بارش‌های فراوان شاهد ورود هندوانه باکیفیت و ارزان به بازار باشیم اما قیمت این میوه در بازار هنوز گران است.

«عچرش» می‌افزاید: قیمت هندوانه‌ای که وانت‌بارها می‌فروشند، بین 2500 تومان تا 3500 تومان است.قیمت این میوه در بازارهای روز 500 تومان و در سوپرمیوه‌ها هزار تومان گران‌تر است.برای ما که خانواده 6 نفره هستیم، یک هندوانه مناسب حدود 25 هزار تومان آب می‌خورد که با توجه به سطح درآمدها قیمت زیادی است.

وی بیان می‌کند: قیمت موز قبل از آغاز ماه رمضان حدود 10 تا 12 هزار تومان بود اما این روزها برای خرید یک کیلو موز باید 17 هزار تومان پرداخت کنیم.قیمت‌ها آنقدر نجومی و فضایی شده که دیگر نمی‌توانیم خیلی از میوه‌ها را بخریم.
این شهروند اهوازی می‌گوید: قیمت سیب و پرتقال هم در بازار به شدت زیاد شده است و این روزها برای تنوع سفره افطارمان نمی‌توانیم میوه باکیفیت بخریم.


تفاوت قیمت میوه در مناطق محروم و برخوردار

بررسی‌های میدانی خبرنگار همشهری نشان می‌دهد که قیمت هر کیلوگرم موز، پرتقال و سیب در میادین میوه و تره‌بار به ترتیب 8، 9 و 14 هزار تومان است اما این 3 قلم میوه در بازارهای اهواز حدود 4 هزار تومان گران‌تر به فروش می‌رسند و با توجه به محله‌های برخوردار و محروم این قیمت‌ها تغییر پیدا می‌کند.

قیمت گوجه سبز که جزو میوه‌های پرطرفدار این فصل است، در میادین میوه و تره‌بار برای هر کیلوگرم 22 تا 25 هزار تومان است اما مشتریان برای خرید یک کیلوگرم گوجه سبز در بازارهای اهواز بین 35 تا 45 هزار تومان پرداخت می‌کنند. قیمت خرید یک کیلوگرم موز درجه یک در منطقه زیتون کارمندی 22 هزار تومان است در حالی که مشتریان برای خرید همین نوع موز در منطقه گلستان 21 هزار تومان و در اتوبان کارگر 19 هزار تومان پرداخت می‌کنند.همچنین قیمت آن در بازارچه کیان 18 هزار تومان است.
 
قیمت خرید یک کیلوگرم پرتقال و سیب در منطقه کیانپارس 11 و 12 هزار تومان و در منطقه سپیدار 10 و 11 هزار تومان است. یکی از فروشندگان میوه در منطقه کیانپارس به همشهری می‌گوید: مشتریان این منطقه اغلب میوه باکیفیت می‌خواهند و خرید روزانه آنها براساس تعداد افراد خانوار است.برای همین میزان دورریز میوه‌های فاسد در این منطقه زیاد است و ما برای جبران این هزینه مجبوریم قیمت تمام‌شده را بیشتر از سایر نقاط محاسبه کنیم.

«جعفری» ادامه می‌دهد: همچنین هزینه اجاره مغازه، عوارض شهرداری و مالیات در این منطقه بالاست و ما برای جبران این هزینه‌ها مجبوریم قیمت تمام‌شده میوه و سبزی را بالا ببریم.اما در سایر مناطق این هزینه‌ها کمتر و به همین دلیل میوه در آنها ارزان‌تر است.


واسطه‌ها و نگاه مردم؛ عامل گرانی میوه

اما یکی از فروشندگان میوه در گلستان اهواز معتقد است که گرانی میوه در این منطقه بیشتر بر اثر نگاه مشتریان است. «میاحی» می‌گوید: گاهی اوقات سود میوه را 50 درصد در نظر می‌گیریم چراکه بسیاری از مشتریان ما معتقدند میوه ارزان کیفیت مناسب را ندارد و به همین دلیل از سایر فروشندگان میوه خود را خریداری می‌کنند.

وی می‌افزاید: این موضوع باید برای مشتریان جا بیفتد که نه قیمت‌های بالا نشان‌دهنده کیفیت هستند و نه قیمت‌های پایین نشان‌دهنده بی‌کیفیتی.بخشی از گرانی موجود در بازار گلستان به دلیل نگاه مشتریان و بخش دیگر به دلیل میزان اجاره‌بها و سایر هزینه‌های جاری است.این فروشنده میوه عنوان می‌کند: اجاره یک مغازه 18 متری در گلستان ماهانه 3 میلیون و 500 هزار تومان است و هرچه متراژ مغازه زیادتر می‌شود، اجاره‌بها بالاتر می‌رود.ما مجبور می‌شویم هزینه آن را به قیمت تمام‌شده میوه اضافه کنیم.


ما عامل گرانی نیستیم

در منطقه سپیدار اوضاع کمی متفاوت است.یکی از فروشندگان میوه در این منطقه به خبرنگار همشهری می‌گوید: در منطقه سپیدار همه سوپرمارکت‌ها برای رسیدن به سود بیشتر مجبور به فروش میوه و سبزی هستند و به همین دلیل میزان فروش همه فروشندگان کم است.
اسکندری بیان می‌کند: با توجه به این‌که فروش روزانه ما کم است، میوه را از واسطه‌ها می‌خریم و خودمان به میدان میوه و تره‌بار نمی‌رویم به همین دلیل قیمت ما معمولا 2 تا 3 هزار تومان گران‌تر از بازار است.
وی عنوان می‌کند: فروشنده به دنبال رسیدن به سود بیشتر است و سود بیشتر در گرو فروش بیشتر است.طبیعتا قیمت‌های بالا فروش ما را محدود می‌کند اما ما عامل گرانی نیستیم و برای کاهش قیمت‌ها باید واسطه‌های کلان را حذف کرد.


قیمت‌ مصوب انواع میوه

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار اهواز درباره قیمت‌های مصوب میوه در هفته جاری می‌گوید: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم لیموشیرین 7800 تومان و هر کیلوگرم موز 19 هزار و 500 تومان است که قیمت آن در مقایسه با هفته گذشته حدود 4 هزار تومان افزایش یافته است.

«عبدالرضا جمالی‌پور» می‌افزاید: نرخ هر کیلوگرم کیوی 13 هزار تومان، سیب زرد و قرمز 13 هزار تومان، پرتقال والنسیا 11 هزار و 700 تومان، پرتقال شمال 9100 تومان، توت‌فرنگی 26 هزار تومان و هندوانه 2600 تومان است. 
وی درباره قیمت اقلام تره‌بار اظهار می‌کند: هر کیلوگرم کدو 3250 تومان، انواع کاهو 3250 تومان، لیموسنگی 10 هزار و 400 تومان، لیموترش 26 هزار تومان و گوجه 6500 تومان قیمت دارد. 

این مسئول ادامه می‌دهد: همچنین هر کیلوگرم هویج با نرخ 3 هزار تومان، کلم قرمز و سفید 5850 تومان، انواع خیار 4550 تا 7800 تومان، انواع بادمجان 2210 تومان، سیب‌زمینی 6250 تومان و انواع پیاز 6500 تومان تا 9100 تومان در بازار عرضه می‌شود.


افزایش تیم‌های بازرسی

معاون امور اقتصادی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان نیز در این باره می‌گوید: زنجیره تامین و توزیع در ماه مبارک رمضان و بعد از آن به هیچ عنوان قطع نخواهد شد و بعد از عید هم این زنجیره وجود دارد.
«ابراهیم نجفیان» عنوان می‌کند: سهمیه‌های ویژه‌ای که در ماه مبارک رمضان اختصاص یافته است، بین شهرستان‌های استان توزیع می‌شود و قطعا هدف ما این است که رضایت‌مندی مردم را ببینیم.

وی می‌افزاید: در ماه مبارک رمضان عرضه و تقاضا برای برخی کالاها متغیر است، مثلا تقاضا برای برخی کالاها همانند شکر و مواد پروتئینی بیشتر می‌شود.  ما باید به گونه‌ای برنامه‌‌ریزی کنیم که با توجه به موجودی اقلام و میزان نیاز و درخواستی که برای آنها وجود دارد، در بازار تعادل ایجاد کنیم تا بتوانیم این ماه را بدون هیچ‌گونه کمبودی پشت سر بگذاریم.

این مسئول بیان می‌کند: با توجه به اهمیت کنترل قیمت همه اقلام در ماه مبارک رمضان، تیم‌های بازرسی ویژه برای نظارت بر قیمت‌ها در بازار حضور دارند. شهروندان هم در صورت مشاهده گرانی و تخلف می‌توانند موضوع را از طریق سامانه 124 به ما اطلاع دهند.
نجفیان ادامه می‌دهد: البته تمرکز ما بیشتر روی اقلام پروتئینی است تا کمبودی در بازار و سفره مردم مشاهده نشود.

این خبر را به اشتراک بگذارید