• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 24 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55900
+
-

عطر گلاب مازندران در آن سوی مرزها

هنرمندان مازندرانی شربت تهیه شده از گلاب دودانگه ساری را به مسافران و شهروندان تفلیسی می‌دهند تا واکنش آنها را ثبت و ضبط کنند

فرهنگی
عطر گلاب مازندران در آن سوی مرزها

اشکان جهان‌آرای | ساری-خبرنگار:


برداشت گل ‌محمدی از گلزارهای مازندران چند روزی است آغاز شده و عطر این گل‌ها را می‌توان در این مناطق به خوبی احساس کرد، اما چند روزی است که بوی این گل‌ها علاوه بر باغ‌ها و بوستان‌ها، در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مازندران هم پیچیده است. به تازگی فیلمی کوتاه در فضای مجازی از اقدام یک زوج مازندرانی برای معرفی گلاب مازندران در پایتخت گرجستان منتشر شده است. 

مستند 30 دقیقه‌ای «گل محمدی و گلاب دودانگه» ساخته «معصومه قاسمی» و «داوود محمدی» زوج هنرمند مازندرانی از ظرفیت‌های پرورش گل ‌محمدی در ارتفاعات ساری و معرفی کردن گلاب مازندران به خارجی‌ها آن هم در فصل گلابگیری و روزهایی که عطر گل محمدی در مناطق زیر کشت حس می‌شود، توجه‌ها به این ظرفیت مهم و مناسب اقتصادی و گردشگری را بیشتر کرده است.

قاسمی و همسرش پس از هماهنگی با استاد «احمد طاهرپور» عکاس و مستندساز مازندرانی ساکن تفلیس، برای معرفی گلاب دودانگه به تفلیس رفتند و در خیابان‌ها و اماکن توریستی این شهر، شربت تهیه شده از گلاب دودانگه را به مسافران و شهروندان دادند تا واکنش آنها را ثبت و ضبط کنند و گلاب استان خودشان را نیز به آنها بشناسانند. واکنش همه افرادی که از این شربت خوردند، قابل توجه بود. همه افراد به تعریف و تمجید از طعم و عطر این محصول مازندران پرداختند. این زوج هنرمند مازندرانی به گفته خودشان گلاب مازندران را از دامنه رشته‌‌کوه‌های البرز به پای رشته‌کوه‌های قفقاز بردند تا خارجی‌ها را با یکی از جاذبه‌های کمتر شناخته شده مازندران آشنا کنند.


نویدی برای گلکاران

به گفته «احمد طاهرپور» بدون استثنا همه کسانی که این نوشیدنی تولید شده در مازندران را خوردند، برای بیان لذتشان از مزه و بوی آن به دنبال واژه می‌گشتند. این مستندساز مازندرانی حرکت این زوج هنرمند را موفقیت‌آمیز عنوان کرد و گفت: این اقدام برای معرفی این محصول بسیار مفید است. چون در این منطقه به هیچ‌وجه از این محصول وجود ندارد. در واقع گلی نیست که بخواهند از آن گلاب بگیرند. شناساندن این ظرفیت به مردم این شهر و کشور می‌تواند فرصت اقتصادی خوبی ایجاد کند.

وی افزود: از سوی دیگر چنین اقدامی و نتیجه آن نویدی برای مردم زحمتکش و تولیدکنندگان گل محمدی در مازندران و به‌ویژه دودانگه است و می‌تواند محصولشان را فراتر از مرزها ببرد.کشت گل محمدی در مازندران از چند سال پیش با پیشنهاد و توصیه سازمان جهاد کشاورزی در برخی نقاط از جمله دودانگه و چهاردانگه ساری، کجور نوشهر و برخی مناطق کوهستانی دیگر آغاز شد و مسیری رو به گسترش را طی می‌کند. 

از سال 1395 نیز در دودانگه جشنواره گل ‌محمدی با همت اهالی و برخی نهادها برپا می‌شود که نقش مهمی در افزایش علاقه مردم منطقه به کشت این گیاه و همچنین معرفی گلاب مازندران به بازار داشت؛ جشنواره‌ای که به تشکیل تعاونی گل‌ محمدی و گیاهان دارویی منجر شد. 

امسال نیز قرار است این جشنواره برای چهارمین بار در تعطیلات عید فطر برگزار شود. به گفته مدیرعامل شرکت تعاونی گل ‌محمدی و گیاهان دارویی این جشنواره باعث ایجاد اشتغال در منطقه می‌شود و سطح زیر کشت گل‌ محمدی را به شکل چشمگیری در این چند سال افزایش داده است.


افزایش سطح زیر کشت

«اسماعیل خورشیدی» به آغاز کشت گل‌ محمدی در دودانگه از سال 1391 با سطح زیر کشت 5 هکتار اشاره کرد و گفت: مساحت زمین‌هایی که در دودانگه زیر کشت گل ‌محمدی قرار می‌گیرد، اکنون به 200 هکتار افزایش یافته است. با تاسیس این شرکت تعاونی هم اقداماتی برای بهتر شدن فعالیت‌های مربوطه در منطقه انجام شد که خریداری یک دستگاه‌ گلابگیری یک تنی و همچنین خریداری زمینی 2 هزار متری از شهرک صنعتی دودانگه و کسب جواز تاسیس کارخانه در این زمین از دیگر اقدامات انجام شده است.

به گفته وی، افزایش سطح زیرکشت گل‌ محمدی در منطقه علاوه بر تامین شغل و افزایش درآمد خانوارهای منطقه، سبب جذب نیروی کار برای چیدن گل نیز شده است. حالا با اقدامی که زوج هنرمند مازندرانی برای معرفی گلاب مازندران انجام دادند، شهرت و عطر گلاب استان از مرزها هم فراتر رفته است و با کمی برنامه‌ریزی می‌تواند هر بهار به ظرفیتی جذاب برای گردشگران خارجی تبدیل شود. تنوع و پراکندگی مناطقی که کشت گل ‌محمدی را در مازندران طی سال‌های اخیر مورد توجه قرار دادند در کنار سایر ظرفیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری مانند طبیعت، بناهای تاریخی، روستاهای بکر، مجموعه‌های بوم‌گردی و هوای خوب مازندران در این فصل می‌تواند بسته‌ای جذاب برای گردشگران خارجی و داخلی باشد. 


فرصت همزمان رونق گردشگری و کشاورزی

یکی از فعالان و پژوهشگران صنعت گردشگری در مازندران بر این باور است که دستاوردهای جشنواره گل‌ محمدی دودانگه جهش و رستاخیزی در گردشگری منطقه ایجاد خواهد کرد و این فرصت را فراهم می‌کند که دودانگه به عنوان سرزمین افسانه تمدن و طبیعت بیشتر به گردشگران خارجی و داخلی معرفی شود تا بتوانند سفری رویایی و خوشبو را در دشت گل و آب تجربه کنند.

«علی ماهفروزی» به همشهری اظهار کرد: برگزاری این جشنواره علاوه بر این‌که گسترش سطح زیر کشت باغ‌های گل و گیاهان دارویی را سبب می‌شود، ظرفیت‌های نوینی برای شناخت و بازاریابی و همچنین توسعه سرمایه‌گذاری در بخش‌های کشاورزی و گردشگری ایجاد می‌کند؛ فرصتی همزمان که پایداری اقتصاد و اشتغال منطقه را در پی دارد.

وی بیان کرد: سطح زیر کشت گل ‌محمدی در منطقه دودانگه طی چند سال اخیر افزایش یافته و توجه مردم سایر مناطق نیز به این ظرفیت جلب شده است. این جشنواره در افزایش توان تولید و اشتغال جامعه بومی و استان مازندران می‌تواند نقش مهمی داشته باشد. در واقع این رویداد یک تجربه موفق از همکاری مشترک در زمینه‌های فرهنگی، کشاورزی و گردشگری است.


بوی خوش توسعه

ظرفیت مهم اداری در استفاده از این فرصت هم استاندار بودن «احمد حسین‌زادگان» است. وی در دوره‌ای که فرماندار ساری بود، از نزدیک در جریان برنامه‌های توسعه‌ای کشت گل‌محمدی در دودانگه قرار داشت و حالا با همان دغدغه می‌تواند برای برندسازی و ایجاد فرصت از کیفیت بالا و مناسب گلاب مازندران از شرق تا غرب استان برنامه‌ریزی کند و گام بردارد. 

هرچند که میزان استقبال و افزایش سطح کشت گل‌ محمدی در دودانگه ساری بسیار چشمگیر است و هر سال بر مساحت گل‌باغ‌های این منطقه افزوده می‌شود، اما نمی‌توان از ظرفیت سایر مناطق استان برای پرورش گل محمدی غافل ماند. در واقع دودانگه نمونه‌ای موفق از اقدام برای تغییر الگوی کشت و اشتغال‌زایی بر پایه گردشگری-کشاورزی است. همین چند روز پیش برداشت گل ‌محمدی از گلستان‌های روستای الله ‌رودبار بخش مرکزی بابل آغاز شد و تا چند روز دیگر برداشت این محصول در کجور نیز آغاز می‌شود. 

در ارتفاعات هزارجریب نیز چند سال است که مردم به سمت کشت گل ‌محمدی و درآمدزایی از این گیاه زیبا و خوشبو روی آورده‌اند. به گواه بسیاری از کارشناسان، گلاب تهیه شده از گلستان‌های مازندران، از کیفیت و مرغوبیتی بسیار بالا برخوردار است و رقیبی جدی برای گلاب‌های معروف ایران محسوب می‌شود. تنها گامی که باید برداشته شود، برنامه‌ریزی برای معرفی گلاب مازندران در بازار داخلی و خارجی و افزایش میل و انگیزه در باغداران مناطق مستعد کشت این گل است. پس از آن قطعا بوی گل‌های محمدی مازندران گردشگران را به این استان می‌کشاند.

این خبر را به اشتراک بگذارید