• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 24 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55819
+
-

پروژه‌هایی در حسرت بهره‌برداری

کارخانه سیمان فارس که در مرکز شیراز قرار دارد با توجه به گسترش شهر موجب نارضایتی شهروندان شیرازی شده است

عمران
پروژه‌هایی در حسرت بهره‌برداری

امیر عفاف | شیراز- خبرنگار:


شهرستان‌های سروستان، کوار و خرامه فاصله چندانی با شیراز به عنوان مرکز فارس ندارند و به همین دلیل است که همواره مورد توجه بوده‌اند. در این شهرستان‌ها 4 پروژه مهم عمرانی وجود دارد که بنا به شرایط اقتصادی و نبود اعتبارات لازم سال‌هاست روی زمین مانده و به‌عنوان مطالبات جدی مردم، تیتر اخبار استان بوده‌اند. 


سد 25 ساله میرزای شیرازی

نماینده سروستان، کوار و خرامه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که بزرگ‌ترین مطالبه کواری‌ها تکمیل سد میرزای شیرازی است، می‌گوید: با این‌که کلنگ این سد حدود 25 سال پیش به زمین زده شد، امروز کمتر از 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. 

«داریوش اسماعیلی» اهتمام دولت به‌خصوص وزارت نیرو را برای تکمیل این پروژه ضروری می‌داند و می‌افزاید: اگر دولت اعتبار مورد نیاز را تامین کند این سد برای بهره‌برداری به کمتر از 200 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
وی با اشاره به این‌که آخرین اقدام انجام شده استفاده از ماده 56 قانون در راستای واگذاری پروژه به بخش‌خصوصی بوده است، اضافه می‌کند: بخش خصوصی می‌تواند اصل مبلغ هزینه را به علاوه سود مشارکت در سال‌های آینده برداشت کند.

اسماعیلی ادامه می‌دهد: با این فرض در حدود 460 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که ردیف اعتباری آن امسال در مجلس شورای اسلامی ایجاد شده است.
وی به اهمیت مشارکت بخش خصوصی در این قبیل پروژ‌ه‌ها اشاره می‌کند و می‌افزاید: امیدواریم مناقصه به‌زودی برگزار شود و پیمانکار عملیات اجرایی را آغاز کند.


انتقال پساب و فاضلاب

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، مهم‌ترین مطالبه سروستانی‌ها را انتقال پساب و فاضلاب شیراز به دشت سروستان عنوان می‌کند و می‌گوید: این پروژه نیز 15 سال پیش مصوب شده و کلید خورده است، اما متاسفانه پیشرفت قابل ملاحظه‌ای را شاهد نبوده‌ایم.اسماعیلی در این‌خصوص اضافه می‌کند: طبق این طرح، پساب و فاضلاب شیراز پس از تصفیه برای استفاده در صنعت و کشاورزی به سروستان منتقل خواهد شد.

وی که حدس می‌زند دولت تمایلی به ادامه این پروژه نداشته باشد، می‌افزاید: دولت سعی دارد پروژه را به بخش خصوصی واگذار کند، اما بخش خصوصی نیز رغبتی برای سرمایه‌گذاری ندارد. اسماعیلی که معتقد است انتقال پساب و فاضلاب شیراز توسط بخش خصوصی برای کشاورزان هم مقرون به‌صرفه نیست، ادامه می‌دهد: اگر خط انتقال توسط بخش خصوصی ایجاد شود برای کشاورزان هزینه بیشتری دارد اما در صورت انتقال پساب به بخش صنعت که گران‌تر از بخش کشاورزی است، این پروژه عملیاتی و مقرون به‌صرفه خواهد شد. 

اسماعیلی فعال ماندن کشاورزی و اشتغال‌زایی پایدار در این بخش را به اجرای طرح وابسته می‌داند و اضافه می‌کند: اگر دولت بخواهد اشتغال عظیم بخش کشاورزی را در این منطقه حفظ کند، باید سرمایه‌گذاری در این پروژه را به عنوان اولویت مدنظر قرار دهد. وی با اعلام این‌که انتقال پساب و فاضلاب شیراز به اعتباری افزون بر 130 میلیارد تومان نیاز دارد، می‌افزاید: به سرانجام رساندن این پروژه با اتکا به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اگر محال نباشد، بسیار دشوار است.


انتقال کارخانه سیمان فارس

نماینده مردم سروستان، کوار و خرامه در مجلس شورای اسلامی، انتقال کارخانه سیمان فارس به شهرستان خرامه را یکی دیگر از پروژه‌های ضروری این منطقه می‌داند و می‌گوید: این کارخانه که در مرکز شیراز قرار دارد با توجه به گسترش شهر موجب نارضایتی شهروندان شیرازی شده است.اسماعیلی با بیان این‌که آلودگی ناشی از فعالیت این کارخانه سال هاست که شهروندان را آزار می‌دهد، می‌افزاید: با هماهنگی استانداری، شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز مقرر شد که مجوز تغییر کاربری به تجاری و مسکونی برای زمین این کارخانه صادر شود. وی با یادآوری این‌که از 6 سال پیش این کارخانه در خرامه کلنگ‌زنی شده است، اضافه می‌کند: با وجود گذشت سال‌ها، این پروژه کمتر از 20 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و عملیات اجرایی آن نیاز به بازنگری دارد.

وی که تسریع در احداث کارخانه سیمان فارس را خواستار است، می‌گوید: جدا از آلودگی‌های موجود و نارضایتی شیرازی‌ها، انتقال این کارخانه موجب اشتغال‌زایی در خرامه می‌شود.اسماعیلی با تاکید بر این‌که کارخانه جدید در خرامه مطابق با تکنولوژی روز ساخته شده و آلودگی ندارد، اضافه می‌کند: ظرفیت تولید این کارخانه نیز از یک میلیون تن به 5/1 میلیون تن در سال افزایش پیدا خواهد کرد.


انتقال آب آشامیدنی و صنعتی

نماینده سروستان، کوار و خرامه در مجلس شورای اسلامی به اهمیت انتقال آب آشامیدنی و صنعتی از محل سد درودزن به شهرستان خرامه اشاره می‌کند و می‌گوید: اعتبار این پروژه در مجلس شورای اسلامی دیده و سال گذشته نیز با انتخاب پیمانکار، عملیات اجرایی آن آغاز شد.

اسماعیلی با ابراز تاسف از توقف این پروژه، ادامه می‌دهد: پیمانکار در حدود 5 کیلومتر لوله‌گذاری کرد اما به دلیل وضعیت نابسامان اقتصادی انصراف خود را ارائه داد و پروژه متوقف شد.وی نسبت به آغاز عملیات اجرایی پروژه در آینده‌ای نزدیک ابراز امیدواری می‌کند و می‌افزاید: سازمان آب در حال انتخاب پیمانکار است که امیدواریم تا 2 ماه آینده توافقات لازم حاصل شود. اسماعیلی به نقش سازمان آب در انتقال آب آشامیدنی و صنعتی از محل سد درودزن به شهرستان خرامه اشاره می‌کند و می‌گوید: این سازمان به عنوان متولی اصلی می‌تواند با گزینش پیمانکار مناسب بخش مهمی از مطالبات اهالی خرامه را پاسخ دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید