• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 23 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55761
+
-

جنجال کامبک کرد!

اشتباهات داوری باز هم لیگ برتر را به هم ریخت و دوباره بازیکنان، مدیران و هواداران تیم‌ها به جان هم افتاده‌اند

جنجال کامبک کرد!

تساوی‌های هفته 29لیگ برتر فوتبال اگر چه جای هیچ تیمی را در بالای جدول عوض نکرد اما چند صحنه مشکوک در 3بازی مهم این هفته باعث شد تا بار دیگر فضای فوتبال ایران متشنج شود. گل سوخته استقلال، پنالتی مشکوک پدیده و پنالتی سختگیرانه پرسپولیس باعث شد تکلیف قهرمانی به هفته آخر کشیده شود. هر چند مجموع نتایج این هفته به نفع قرمزها رقم خورد تا حالا برای قهرمانی از زمین جم فقط یک امتیاز برایشان کافی باشد.

جنجالی‌ترین صحنه این هفته اما گل مردود استقلال بود که با تصمیم کمک‌داور توپ قبل از ارسال، اوت اعلام شده و البته داوود رفعتی رئیس دپارتمان داوری همچنان معتقد است که تصمیم درست بوده است. هر چه بود این تصمیم جنجالی بار دیگر فریاد آبی‌ها را به آسمان برد. نخستین واکنش را همان شب بازی مجیدی بروز داد. سرمربی جوان و هیجان‌زده آبی‌ها مدعی شد که روز فوتبال کثیف بوده است. منتظری کاپیتان آبی‌ها هم با انتشار یک استوری و سیاه‌کردن صفحه، اعتراضش را نشان داد و مدعی شد که یکی از تاریک‌ترین روزهای فوتبال را به چشم دیده است. لشکر انبوهی از بازیکنان سابق آبی به صف معترضان اضافه شده‌اند. از هر گوشه‌ای اعتراض با ادعای مهندسی لیگ و ممانعت از قهرمانی استقلال بلند شده و شعله‌ور می‌شود.

  اوج و فرود فرهاد
سرمربی آبی‌ها اما به اعتراض در کنفرانس خبری بسنده نکرد و در پست اینستاگرامش نوشت: «استقلال قهرمان نشد و همه به آنچه می‌خواستند، رسیدند؛ از فدراسیون گرفته تا وزیر و معاون وزیر که در میانه این همه بحران خارجی و داخلی، گرانی و فروپاشی اقتصادی، اختلاس و فساد، آرزویش این است که پرسپولیس قهرمان شود. این همه بدبختی گریبان‌مان را گرفته و فوتبال شادی و تسکین موقت دردهای همه ماست که آن را آلوده به ناحق کرده و از ما دریغ می‌کنند.»

این پست خیلی زود با استقبال هواداران مواجه شد. غافل از اینکه مجیدی بعد از ساعاتی پست خود را ویرایش کرد و در پست جدید ضمن حذف کلمه وزیر و معاون وزیر، واژه معاون وزیر امورخارجه را جانشین کرد تا به این ترتیب نسبت به صحبت‌های عراقچی معاون وزیر امور خارجه موضع‌گیری کرده باشد. او نوشت که شاهد زحمات وزیر ورزش و داورزنی برای حل مشکلات استقلال بوده و تمام گلایه‌اش از عراقچی معاون وزیر خارجه بوده که در تلویزیون علنا از پرسپولیس طرفداری کرده است. به هر حال اظهارات مجیدی آتش جنگ‌های حاشیه‌ای در فوتبال را بار دیگر شعله‌ور کرد.

  پاسخ قرمزها
حسین ماهینی، کاپیتان مصدوم پرسپولیس خیلی زود به حرف‌های مجیدی واکنش نشان داد و در صفحه توییترش نوشت: «اگر می‌تونستین این 4، 5بازی که ما نتیجه نگرفتیم بازی‌هاتون رو می‌بردید و می‌رفتید صدر. ثانیه 30 بازی ماشین‌سازی‌ هم یادتون بیاد.» کنایه ماهینی به خطای روزبه چشمی در آن بازی بود که باید با کارت قرمز داور جریمه می‌شد اما از دید داور خطا هم رخ نداد. در عین حال روابط عمومی باشگاه هم معتقد است:«بعد از اینکه فیلم بازی را دیدیم فهمیدیم باز هم داوری چه بلایی سرمان آورده. داور برای ما پنالتی نگرفت و نتوانستیم در همین بازی مقابل چشم هواداران‌مان جشن قهرمانی بگیریم. آنقدر بزرگ هستیم که نیاز نداریم خودمان را با سایر تیم‌ها مقایسه کنیم. اگر ما می‌بردیم، بقیه تیم‌ها می‌دویدند هم به ما نمی‌رسیدند. برای توجیه کردن نیازی نیست به‌دست و پای دیگران بیفتیم و تقصیرها را گردن دیگران بیندازیم.» اعتراض قرمزها به صحنه‌ای در دقیقه 94بازی است که ضربه بودیمیر ظاهرا به‌دست‌های باز کنعانی‌زادگان خورده و معتقدند این صحنه پنالتی بوده است.

  برانکو: قهرمان می‌شویم چون در داربی نباختیم
بعد از آنکه فرهاد مجیدی با انتشار پست‌هایی در صفحه اینستاگرام خود قهرمانی پرسپولیس را منوط به حمایت معاون وزیر امور خارجه دانست برانکو در واکنش به ایسنا گفت: « به او و بقیه بگویید بازی ما مقابل ماشین‌سازی‌ تبریز در تهران را ببینند که چطور داور به غیراز پنالتی که برایمان گرفت، دو پنالتی دیگر را روی بودیمیر برایمان نگرفت. چه‌کسی برای قهرمان شدن به ما کمک کرده است؟ اگر ما قهرمان می‌شویم به‌خاطر این است که امسال در هیچ داربی‌ای بازنده نبودیم. استقلال را بردیم و یک‌بار هم مقابلش به تساوی رسیدیم و در هر دو بازی از آنها بهتر بودیم. مقابل سپاهان هم مساوی کردیم. مقابل پدیده هم در دو بازی برنده شدیم. مقابل تراکتورسازی هم دو تساوی به‌دست آوردیم.»

   نظر داوران و لجاجت رفعتی 
اکثر کارشناسان مطرح داوری ازجمله محمد فنایی و سعید مظفری‌زاده معتقدند که گل استقلال سالم بوده و توپ کاملا از خط رد نشده است. با این حال رئیس کمیته داوران اصرار خاصی بر این دارد که تصمیم گرفته‌شده درست بوده است:« پای چپ بازیکن استقلال روی خط است، وقتی پای چپ بیرون باشد، یعنی بدن بازیکن بیرون از زمین است، مطمئناً این توپ روی هوا خارج از زمین مسابقه است. با این تصاویر توپ روی هواست و حتی ما سایه‌اش را روی خط نمی‌بینیم، برهمین اساس توپ بیرون بوده و تصمیم داور صحیح است.» او روز گذشته یک مجادله لفظی هم با علی خطیر معاون باشگاه استقلال به راه انداخت و صلاحیت او را برای ابراز نظر درباره داوری زیر سؤال برد. به هر حال این مواضع رفعتی،  جز اینکه هواداران خشمگین استقلال را عصبانی‌تر کند حاصلی نخواهد داشت.

  سپاهان هم مدعی است
پنالتی پدیده هم دیگر صحنه جنجالی بازی‌های شنبه شب بود. عزت پورقاز با یک تکل توپ را زد اما به اعتقاد فغانی این صحنه پنالتی اعلام شد. مدافع سپاهان می‌گوید:« من توپ را نشانه گرفتم و در نهایت تکلی که زدم به توپ خورد و توپ از جلوی پای بازیکن پدیده دور شد اما او خود را به زمین انداخت و من تصور می‌کنم حرکت بازیکن پدیده داور را فریب داده است و گرنه علیرضا فغانی داوری نیست که در چنین صحنه‌های واضح و مسلمی مرتکب اشتباه شود.» تابش مدیرعامل سپاهان اما معتقد است:« ما چطور باید رقابت کنیم؟ در شروع بازی داور تیم را به هم می‌ریزد. بازیکن عصبانی می‌شود و نمی‌تواند بازی کند. نمی‌توانیم بگوییم فغانی ضعیف است و قوانین را نمی‌داند. او در شروع بازی تیم ما را با آن پنالتی عجیب و غریب به هم ‌ریخت.»
در عین حال هواداران تیم‌ها در فضای مجازی به جان هم افتاده‌اند و فضای تاریکی بر کری‌خوانی‌های فوتبالی سایه انداخته است و به‌نظر می‌رسد در روزهای منتهی به هفته پایانی، این جدال هر روز مدعیان تازه‌ای پیدا خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید