• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 23 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55746
+
-

قهرمانی لاک‌پشت قرمز

خرگوش‌ها ایستاده‌اند تا پرسپولیس با 5تساوی متوالی آرام‌آرام به جام برسد

قهرمانی لاک‌پشت قرمز

هفته ماقبل‌آخر از لیگ برتر با حوادث زیادی همراه بود اما کمترین تأثیر را روی جدول رده‌بندی و شانس‌های قهرمانی داشت. پیش از انجام بازی‌های شنبه تصور می‌شد پرسپولیس یا با بردن ماشین‌سازی قهرمانی‌اش را قطعی می‌کند و یا با توقف مقابل این تیم شانس قهرمانی دیگر تیم‌ها را بالا می‌برد، اما در عمل نه این شد و نه آن. پرسپولیس قهرمان نشد اما شانس دیگران هم بالا نرفت! در بالای جدول همه تیم‌ها مساوی کردند تا شانس قهرمانی استقلال و پدیده هم به صفر برسد. حالا فقط سپاهان می‌تواند تهدیدی برای پرسپولیس باشد؛ آن هم فقط درصورت پیروزی در روز آخر و شکست پرسپولیس در مقابل پارس‌جنوبی.
   
قهرمانی بدون برد!
تا قبل از بازی‌های شنبه‌شب، پرسپولیس روی کاغذ نیاز به یک پیروزی و یک تساوی از 2بازی باقیمانده داشت. قرمزها یک تساوی را گرفتند اما حالا دیگر نیازی به آن یک پیروزی ندارند! با نتایجی که سایر تیم‌ها به‌دست آوردند حالا یک‌امتیاز از بازی پایانی هم برای برانکو و شاگردانش کافی است. پرسپولیس 4بازی متوالی است که فقط مساوی کرده و اگر در بازی آخر هم با پارس‌جنوبی به تساوی برسد با رکورد عجیب 5تساوی در 5هفته پایانی قهرمان می‌شود. تا‌کنون هیچ تیمی در 18دوره لیگ‌برتر بدون حتی یک پیروزی در 5بازی پایانی‌اش قهرمان نشده است. پرسپولیس در بازی با ماشین‌سازی ابتدا عقب افتاد و سپس با پنالتی علیپور بازی را مساوی کرد اما یک پنالتی هم از داور طلبکار شد. علیپور که 2پنالتی قبلی‌‌اش را هدر داده بود، این‌بار گل زد و گل مهمی هم زد. او در جدول گلزنان هم به یک‌قدمی کی‌روش استنلی رسید اما با توجه به آمار پایین گلزنی خودش و پرسپولیس در این هفته‌ها بعید است بتواند عنوان سال گذشته‌اش را تکرار کند. به‌خصوص که استنلی روز آخر روبه‌روی استقلال خوزستان فرصت خوبی برای بالاتر بردن آمارش دارد.

  گل ذخیره‌ها باطل شد
اگر پرسپولیس با 4تساوی متوالی به روز آخر رسیده، نفت آبادان هم با 4برد متوالی به استقلال تهران رسیده بود. برزیلی‌ها که در روزهای پایانی تازه اوج گرفته‌اند مقابل استقلال تا آستانه شکست رفتند و فقط مردود شدن گل صحیح استقلال بود که آنها را از شکست نجات داد. زمانی که استقلال داربی را باخت و با سایپا هم مساوی کرد حتی هواداران این تیم هم امید نداشتند که آبی‌ها دیگر شانس قهرمانی پیدا کنند. اما این شانس دوبار دیگر به استقلال رو کرد و هر دوبار هم از دست رفت. همین 5امتیازی که استقلال به پدیده و نفت آبادان داد می‌توانست این تیم را قهرمان کند. حتی همین گل سالم به صنعت‌نفت هم می‌توانست آنها را به رتبه دوم برساند و در بازی قهرمانی نگه دارد. گلی که با همکاری قائدی و باقری (ذخیره‌های دوران شفر) به‌دست آمد.

  یحیی؛ یار سیزدهم پرسپولیس
امیر قلعه‌نویی می‌دانست بازی سختی در مشهد دارد اما فکرش را هم نمی‌کرد نخستین گل هفته را شاگردان او دریافت کنند. در 8بازی همزمان شنبه‌شب و درحالی‌که چشم همه به لایواسکور بود تا ببینند نخستین گل هفته را چه تیمی می‌زند، این پدیده بود که با یک پنالتی مشکوک دروازه سپاهان را باز کرد و پیش افتاد. این گل از جهات زیادی اهمیت داشت. در دقایقی که پرسپولیس یک بر صفر عقب بود اگر سپاهان به‌جای پدیده جلو می‌افتاد در صدر جدول قرار می‌گرفت و این فشار وحشتناکی روی بازیکنان پرسپولیس می‌آورد. شانس سرخپوشان این بود که وقتی عقب بودند سپاهان هم عقب افتاده بود و پرسپولیس در هیچ لحظه‌ای از بازی‌های شنبه‌شب صدر جدول را از دست نداد. پدیده شنبه‌شب بسیار زیبا بازی کرد اما در عین برتری مقابل سپاهان گل تساوی را خورد و 2امتیاز از دست داد. در واقع یحیی گل‌محمدی و تیم جذابش در این فصل لطف زیادی به پرسپولیس کردند. آنها دوبار به پرسپولیس باختند اما استقلال را بردند و سپاهان را متوقف کردند.

  چرا رفتی چرا...
سپیدرود آخرین فرصتش را برای بقا در لیگ‌برتر از دست داد و تقریبا به لیگ‌یک سقوط کرد. آخرین بازی خانگی رشتی‌ها با نساجی قائمشهر بود که پیروزی در این بازی حکم مرگ و زندگی را برای سپیدرود داشت. آنها برای سبقت گرفتن از نفت مسجدسلیمان نیاز مبرمی به یک پیروزی داشتند و با توجه به اینکه در هفته پایانی باید در تهران مقابل استقلال قرار بگیرند، بازی با نساجی آخرین فرصت‌شان محسوب می‌شد. اما باز هم یک شکست سنگین خانگی در انتظار رشتی‌ها بود و آخرین امیدهای بقا از دست رفت؛ آن هم درحالی‌که نفت مسجدسلیمان هم مغلوب پیکان شده و همه‌‌چیز را برای سپیدرود آماده کرده بود. سپیدرود 2سال بعد از صعود به لیگ‌برتر این لیگ را ترک کرد و به فراموشخانه لیگ‌یک برگشت.
 
  اهداف زنوزی باز هم تغییر کرد
توقف تراکتورسازی مقابل پارس‌جنوبی نشان داد نتایج ضعیف جورج لیکنز در هفته‌های اخیر صرفا به‌خاطر شائبه شرط‌بندی و حواشی بعد از آن نبوده است. درحالی‌که تراکتورسازی از آن حاشیه‌ها فاصله گرفته و حریف این هفته‌اش هم به قدرت حریف هفته قبلی (پرسپولیس) نبود اما باز هم نتیجه‌ای بهتر از مساوی عاید این تیم نشد. تراکتور تا 5هفته قبل نزدیک‌ترین رقیب پرسپولیس بود و به 2امتیازی این تیم هم رسیده بود اما مالک تیم نتوانست تبعات باخت به سپیدرود را به‌خوبی جمع کند و کار تیمش به جایی رسید که به‌احتمال زیاد بین 5تیم مدعی به رتبه پنجم برسد. وقتی قهرمانی از دست تبریزی‌ها رفت، مالک تراکتور اعلام کرد اصلا هدفش در این فصل کسب سهمیه بوده نه کسب قهرمانی. او حالا باید متن مصاحبه بعدی‌اش را آماده کند. مصاحبه‌ای که احتمالا در آن خواهد گفت هدفش کسب سهمیه هم نبوده و حضور در نیمه بالای جدول برای او و تیم پرطرفدارش کافی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید