• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 23 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55752
+
-

ساماندهی چهارباغ با مجوز میراث فرهنگی بود

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان اصفهان: شهرداری بخش میانی چهارباغ را بتن ریزی نکرده و هیچ آسیبی به لایه‌های تاریخی نزده است

میراث فرهنگی
ساماندهی چهارباغ با مجوز میراث فرهنگی بود

محمد باریکانی/خبر‌نگار


شهردار اصفهان در واکنش به انتقادها از عملکرد خود در محور تاریخی چهارباغ می‌گوید:تمام آنچه در چهارباغ صفوی اصفهان انجام شد با مجوز و نظارت سازمان میراث فرهنگی بوده و شهرداری سرباز جنگنده چهارباغ است. مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان نیز سخنان شهردار اصفهان را تأیید کرده و به همشهری گفته است: شهرداری اصفهان هیچ آسیبی به لایه‌های تاریخی در برنامه پیاده‌راه‌سازی‌ چهارباغ نرسانده است.
چهارباغ صفوی اصفهان یکی از مهم‌ترین و خاطره‌انگیزترین جاذبه‌های شهری اصفهان است که از سال گذشته پیاده‌راه‌سازی آن در دست اقدام است و حالا گفته می‌شود به‌دلیل آنکه هنوز مطالعات باستان‌شناسی در یکصد متر آن یعنی 20درصد از بخش پایانی این طرح باقی است انتهای این پیاده‌راه تا  پایان مطالعات باستان‌شناسی مسدود است.
مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی کشور دو روز قبل به همشهری گفته بود که تا پایان مطالعات باستان‌شناسی، شهرداری اصفهان باید فعالیت در چهارباغ صفوی را متوقف کند. این اعلام نظر پس از آن صورت گرفته است که تصاویری ویدئویی در اختیار سیدهادی احمدی قرار گرفت که به‌رغم توافقات قبلی میراث فرهنگی و شهرداری اصفهان برای توقف کار در چهارباغ صفوی تا پایان مطالعات باستان‌شناسی، کارگران شهرداری در حال ایزوگام کردن لایه بتنی نازکی بودند که به‌منظور حفاظت از آثار زیرسطحی با نظارت میراث فرهنگی اصفهان در بخشی از چهارباغ کشیده بودند و حالا محل مناقشه بسیار است که چرا بخش میانی چهارباغ بتن ریزی شده است.
شهرداری اصفهان حالا می‌گوید که بخش میانی چهارباغ را بتن‌ریزی نکرده است و تنها با نظارت میراث فرهنگی اقدام به ایجاد یک لایه حفاظتی نازک و قابل‌برگشت بر لایه‌های زیرین کرده است. مسئولان میراث‌فرهنگی استان اصفهان تأیید کرده‌اند که شهرداری در برنامه پیاده‌راه‌سازی‌ محور چهارباغ صفوی آسیبی به لایه‌های تاریخی نرسانده است. با این حال رسانه‌ها براساس گفته‌های روح‌الله شیرازی، رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی و هادی احمدی، مدیرکل دفتر حفظ و احیای بافت‌ها، بناها و محوطه‌های تاریخی کشور معتقدند کار شهرداری و میراث فرهنگی اصفهان از همان آغاز بدون مجوز پژوهشکده باستان‌شناسی انجام شده و اقدامی غیرقانونی است که ممکن است به لایه‌های تاریخی زیرین در محور چهارباغ آسیب برساند.

شهرداری و میراث؛ سربازان جنگجو و پاسداران چهارباغ 
شهرداری و میراث فرهنگی استان اصفهان هر دو اما به رسانه‌ها تأکید کرده‌اند که تمام آنچه در محور چهارباغ صفوی اصفهان انجام شده با مجوز‌های قانونی و تصویب در شورای فنی سازمان میراث‌فرهنگی صورت گرفته است.
در همین رابطه، قدرت‌الله نوروزی، شهردار اصفهان در پاسخ به سؤال همشهری که آیا فعالیت‌ شهرداری در محور چهارباغ بدون مجوزهای لازم از سازمان میراث‌فرهنگی صورت گرفته است، گفت: همه مجوزها وجود دارد و سازمان میراث‌فرهنگی نیز مجوز فعالیت در چهارباغ اصفهان را صادر کرده است. حتی شماره نامه‌ها و شماره مجوزها همگی وجود دارد و در بایگانی اداره کل میراث‌فرهنگی استان اصفهان وجود دارد. منتهی برخی که از وجود این اسناد اطلاع ندارند، احساس می‌کنند چنین اسنادی وجود ندارد.
شهردار اصفهان با تأکید بر اینکه شهرداری اصفهان پروژه چهارباغ را نه به‌عنوان یک طرح که به‌عنوان یک برنامه می‌بیند و سقفی برای آن درنظر نگرفته است در پاسخ به این سؤال همشهری که چه زمان قرار است برنامه پیاده‌راه‌سازی چهارباغ اصفهان به پایان برسد،گفت: دلیل طولانی شدن ساماندهی محور چهارباغ و اتمام پیاده‌راه‌سازی‌ در این محور تلاش برای انجام کار درست و دقیق است و به‌دلیل ارزشی که برای چهارباغ اصفهان قائل هستیم، زیبایی‌های این خیابان را قربانی تعجیل نمی‌کنیم.

گودبرداری در چهارباغ انجام نشده است
نوروزی با اعلام اینکه نگاه شهرداری اصفهان در برنامه ساماندهی محور چهارباغ صفوی پاسداری از میراث‌فرهنگی است، گفت: برنامه ساماندهی چهارباغ پیش از مسئولیت بنده آغاز شده بود و 300متر از لاین شرقی چهارباغ سنگفرش شد و 800متر از آن باقی بود. در لاین غربی چهارباغ نیز کاری صورت نگرفته بود. درحالی‌که این فعالیت‌ها 3 سال طول کشیده بود.
شهردار اصفهان تأکید کرد: در دوران جدید شهرداری اصفهان ظرف 3‌ماه علاوه بر 800متر باقیمانده 1100متر دیگر از محور چهارباغ صفوی اصفهان ساماندهی شد و اجازه ندادیم در اجرای برنامه گودبرداری‌ انجام شود یا به لایه‌های زیرین ورود شود.
او در پاسخ به برخی انتقادها درخصوص فعالیت‌های بدون مجوز شهرداری اصفهان از پژوهشگاه میراث فرهنگی به‌منظور انجام کاوش‌های باستان‌شناسی بار دیگر این انتقادات را رد کرد و گفت: شاید توجیه نداشته باشد که شهرداری اصفهان حجم زیادی از سرمایه خود را در چهارباغ هزینه کند. اما تمام این تلاش‌ها برای آن است که زیبایی چهارباغ بیش از گذشته بدرخشد.
او با اعلام اینکه برنامه چهارباغ ایجاد محور و مقصد جدید گردشگر در شهر اصفهان است، افزود: مگر می‌شود اصفهان یک شهر گردشگرپذیر باشد اما چهارباغ این شهر مرده باشد؟ بنابراین تمام تلاش شهرداری اصفهان آن است که هر گردشگری که به ایران سفر می‌کند حتما به اصفهان بیاید و هر گردشگری که به اصفهان بیاید حتما به چهارباغ برود.
شهردار اصفهان تأکید کرد: ماهیت چهارباغ، چهارباغ است و هر موضوع دیگری جای آن بیاید تیر خلاص به هویت شهر اصفهان است و مجموعه شهرداری و میراث فرهنگی مثل یک سرباز جنگنده چهارچشمی چهارباغ را می‌پایند تا آسیبی به این خیابان نرسد.
او همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا در برنامه ساماندهی چهارباغ احیای چهارباغ صفوی، قاجاری یا دوره پهلوی درنظر است، گفت: اصلا قرار بر احیای چهارباغ هیچ دوره‌ای نیست بلکه بحث
 تنها ساماندهی محور چهارباغ برای تبدیل این خیابان تاریخی به مرکز گردشگری است.
قدرت‌الله نوروزی با تأکید مجدد بر حفظ شدن آثار زیرسطحی چهارباغ از سوی شهرداری اصفهان با نظارت میراث فرهنگی گفت: میراث فرهنگی اصفهان نیز با تمام قوا از چهارباغ صفوی پاسداری می‌کند.



80 درصد مطالعات باستان‌شناسی در چهارباغ انجام شده است 

فریدون الهیاری، مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان نیز با اعلام حمایت از فعالیت‌های شهرداری اصفهان در ماجرای پیاده‌راه‌سازی چهارباغ صفوی به همشهری گفت: طرح ساماندهی چهارباغ صفوی اصفهان به تصویب شورای فنی سازمان میراث فرهنگی رسیده است و اصلا پس از تصویب سازمان میراث‌فرهنگی در تهران ساماندهی چهارباغ اواخر سال97 ابلاغ شد. او افزود: براساس اعلام شورای فنی سازمان میراث‌فرهنگی، برنامه ساماندهی چهارباغ توسط شهرداری اصفهان از دروازه دولت تا خیابان آمادگاه مورد تأیید بود اما شورای فنی اعلام کرد که از خیابان آمادگاه تا سی‌وسه‌پل نیازمند بررسی باستان‌شناسی است. الهیاری با اعلام اینکه 80درصد گمانه‌زنی‌ها و مطالعات باستان‌شناسی در محور چهارباغ از سوی سازمان میراث‌فرهنگی انجام شده است، تأکید کرد: 20درصد مطالعات باقی است که باید به اتمام برسد. مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان همچنین  افزود که تمامی اقدامات شهرداری اصفهان براساس مجوزه‌های صادر شده از سوی میراث‌فرهنگی در محور چهارباغ صفوی انجام شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید