• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 23 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55747
+
-

پوست اندازی سیمای شهری تهران

اجرای شیوه نامه استفاده از رنگ در مناطق شهر، جان تازه‌ای به کالبد خاکستری پایتخت داده است

گزارش
پوست اندازی سیمای شهری تهران

مجید جباری/خبر‌نگار

تهران پس از تعیین شیوه‌نامه استفاده از رنگ در شهر حال و هوای خاصی به‌خود گرفته ؛ در هر یک از مناطق شهر، شهروندان به‌ویژه دانش‌آموزان و دانشجویان و دیگر اقشار علاقه‌مند، به مدد مدیران شهری آمده‌اند و در حال رنگ آمیزی شهر هستند. رنگ‌های شاد و مفرح و البته متناسب با محله‌های شهر، جان تازه‌ای به کالبد خاکستری پایتخت بخشیده و سیما و منظر شهری در دومین‌ماه از فصل بهار در حال پوست‌اندازی است. مناطق ۲۲ گانه پایتخت با استفاده از شیوه نامه رنگ در شهر که حدود ۳‌ماه پیش از سوی پیروز حناچی، شهردار تهران ابلاغ شد،در حال اجرای طرح‌های گوناگونی هستند تا سیمای پایتخت را سامان دهند. در این بین اما مناطق ۵، ۷، ۱۷، ۱۸و ۲۱ در پیگیری این شیوه نامه رنگی، پیشرو بوده‌اند و با استفاده از از ظرفیت‌های مردمی دست به‌کار شده و طرح‌های مختلفی را در دست اجرا دارند.
نقاشی دیواری با دعوت از استادان و دانشجویان 
شهرداری منطقه ۱۹ با دعوت از استادان و دانشجویان دانشگاه دکتر شریعتی واقع در این منطقه در حال اجرای طرح‌های برتر در راستای دستورالعمل رنگ در شهر است. در همین راستا اجرای نقاشی دیواری با تکنیک آکریلیک و سبک انتزاعی در جداره‌های بوستان امام خمینی (ره) واقع در محله نعمت آباد به مساحت تقریبی 550مترمربع انجام شده است. 600مترمربع نقاشی دیواری در بلوار شهید ورامینی حد فاصل میدان مادر و شهید بهلول محمودی درضلع شمالی از دیگر طرح‌های انتزاعی در حال اجرا در این منطقه است. همچنین در راستای اجرای طرح دیوارهای کوچک «شهر من»، نقاشی دیواری در خیابان شهید لطیفی، نبش شهید میرزایی، حاشیه بزرگراه تندگویان نبش خیابان قیانوری و بلوار شقایق حد فاصل خیابان صمدی و شهید زلفی به اجرا درآمده است.
به گفته علی توکلی، شهردار منطقه 19«رنگ آمیزی المان‌های شهری در معابر منطقه 19برای ایجاد زیبایی بصری، ساماندهی زیر ساخت‌های شهری و نگهداشت شهر، براساس پالت رنگی شهر تهران که از اسفند سال قبل شروع شده با هدف ارتقای کیفی سیما و منظر شهری و کاهش آلودگی زیست‌محیطی و کاهش آلودگی بصری ادامه دارد.» 

تزریق رنگ به خاکستری‌ترین منطقه شهر
منطقه 21تهران که به‌دلیل استقرار کارخانه‌ها و صنایع سنگین، خاکستری‌ترین منطقه پایتخت محسوب می‌شود، در اجرای دستورالعمل استفاده از رنگ در شهر اقدامات متناسبی را در دستور کار قرار داده است. اجرای پروژه نقاشی دیواری با موضوعات مختلف در یکی از بوستان‌های منطقه با کمک دانش‌آموزان، رنگ‌آمیزی باشگاه «دیوار نفت» در بزرگراه آزادگان شمال، بزرگراه شهید لشگری شرق بعد از خروجی آزادگان جنوب، بزرگراه شهید لشگری، «دیوار پایگاه میثم تمار»، «بوستان یاس» و کوچه دوم بلوار اصلی تهرانسر از طرح‌هایی است که در منطقه 21شهرداری تهران انجام شده و در آینده نیز ادامه خواهد داشت.
عباس شیرازی خواه، رئیس اداره زیباسازی منطقه 21در این‌باره می‌گوید:«حدود 70درصد منطقه 21را صنایع و پادگان تشکیل داده و تنها 20تا 30درصد منطقه مسکونی است. همین موضوع سبب غالب شدن رنگ خاکستری در منطقه شده است. از این‌رو رنگ آمیزی منطقه را که پیش از ابلاغ شهردار تهران آغاز کرده بودیم، گسترش داده‌ایم و با کمک سازمان زیباسازی هزار و 500متر از فضای منطقه رنگ آمیزی و به اقداماتی که از قبل انجام دادیم، اضافه شده است.»

دیوار محله‌ خودمان را خودمان رنگ کنیم
 رنگ آمیزی و طراحی دیوارهای شهری منطقه ۷ با مشارکت شهروندان به‌ویژه دانش‌آموزان ازجمله اقداماتی است که می‌تواند رنگ و روی این منطقه از پایتخت را زنده کند.
 فائزه دولتی، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه ۷ بااشاره به رنگ‌آمیزی دیوارها با مشارکت شهروندان، بیان می‌کند: «این اقدام دومین رنگ آمیزی در سطح منطقه است. همچنین شعاری را با هدف افزایش احساس تعلق شهروندان نسبت به شهر و محله خود و مشارکت در ساخت شهر با عنوان «دیوار محله خودمان را خودمان رنگ کنیم» مطرح کرده‌ایم. در همین زمینه، شهروندان و دانش‌آموزان هنرستانی، دیوارهای محله‌های خود را رنگ‌آمیزی کرده‌اند. همچنین سعی شده از رنگ‌های شاد و ترکیب هندسی با تأکید بر فضاسازی شاد برای رنگ آمیزی شهری استفاده شود.»


رنگ‌آمیزی دیوارهای کوچک شهر من
منطقه 5تهران به‌عنوان یکی از مناطق پیشرو در پیگیری رنگ در شهر برای اجرای برخی از طرح‌ها از دانشجویان برتر گرافیک بهره برده است.
رجبعلی خسروآبادی، شهردار منطقه در این خصوص از شناسایی 55مورد در قالب دیوارهای کوچک «شهر من» و ارسال طرح‌های آن به سازمان زیباسازی خبر داد. او می‌گوید: «رنگ آمیزی 6 دیوار «شهر من» در سطح منطقه به پایان رسیده و از زمان ابلاغ دستور شهردار تهران تا‌کنون، هزار مترمربع نقاشی دیواری کشیده شده است. بخشی از این اقدامات ترمیم نقاشی‌های دیواری گذشته است که در منطقه به وفور دیده می‌شود و بخش دیگر، دیوار نگاری و رنگ آمیزی جداره‌های خیابان‌های اصلی منطقه خواهد بود.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید