• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 21 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55522
+
-

سرانه پایین اماکن ورزشی در شرق کرمان

فرماندار ریگان: اگرچه جمعیت این شهر جوان است اما یک زورخانه و یا حتی یک سالن ورزشی نداریم

ورزش
سرانه پایین اماکن ورزشی در شرق کرمان

راضیه زنگی‌آبادی|  خبرنگار:


سرانه ورزشی شهرهای شرقی استان کرمان بسیار پایین است به طوری که نرماشیر هیچ فضای ورزشی برای بانوان ندارد و ریگان هم با وجود جمعیت جوانی که دارد از اماکن ورزشی کافی بی‌بهره است. کافی است سری به صفحات مجازی مردمان شرق کرمان بزنید. بسیاری از مردم از نبود فضای مناسب ورزشی ناراضی هستند. برای نمونه ریگانی‌ها پیوسته از این‌که در شهرشان یک فضای تفریحی مناسب وجود ندارد که بتوانند وقتشان را در آن‌جا بگذرانند، گلایه دارند. افراد مشتاق به ورزش در این شهر از نبود یک پارک یا حتی یک استخر در شهرشان گلایه دارند. حتی افرادی که از دیگرشهرها به دلایل مختلف ساکن ریگان شده‌اند هم از این وضعیت ناراضی هستند. 

 «رضا عبداللهی» که به دلیل شرایط کاری به منطقه شرق استان مهاجرت کرده، به همشهری می‌گوید: در شهر خودم هر روز به باشگاه می‌رفتم، اما در ریگان به دلیل شلوغی و کمبود فضای ورزشی از ورزش کردن در یک فضای سرپوشیده منصرف شده‌ام و فقط به پیاده‌روی در شهر بسنده کرده‌ام. 

به گفته نماینده مردم شرق استان کرمان، سرانه ورزشی شرق استان کرمان 21/0 متر مربع، در استان 44/0 متر‌ مربع و در کشور 89/0 متر‌ مربع است که مشخص است میزان سرانه ورزشی شرق کرمان در مقایسه با سرانه کشوری خیلی پایین است. «حبیب‌الله نیکزادی» می‌افزاید: سرانه فضای روباز ورزشی هم در شرق کرمان 14/0 متر مربع، در استان 31/0 متر‌ مربع و در کشور 66/0 متر‌ مربع است. سرانه فضای سرپوشیده ورزشی شرق کرمان نیز 07/0 متر مربع، در شهر کرمان 13/0 متر‌ مربع و در کشور 23/0 متر‌ مربع است. 


سرانه ورزشی ریگان

فرماندار ریگان می‌گوید: با توجه به این‌که جمعیت ریگان بین 95 تا 98 هزار نفر است و 30 درصد آن روستایی هستند، در حال حاضر این شهر یک زمین فوتبال روباز (چمن مصنوعی) و2 سالن معمولی دارد. اگرچه جمعیت این شهر جوان است، یک زورخانه یا حتی یک سالن ورزشی با سقف کوتاه هم ندارد. همه این‌ها نشان می‌دهد زیرساخت‌های ورزشی این شهرستان ضعیف است. 

 «امین باقری» در خصوص برنامه‌های ساخت اماکن ورزشی این شهرستان می‌گوید: قرار است در صورت تامین منابع مالی تا چند ماه آینده پارک بانوان آماده شود که در حال طراحی است. اگرچه این منطقه گرم و روزهای تابستانی آن بلند است، استخری ندارد. البته در حال راه‌اندازی دوباره پروسه ساخت‌و‌ساز استخر نیمه‌تمام این منطقه هستیم. علاوه بر این، 13 زمین روستایی در روستاهای ریگان نیز با تفاهم‌نامه اداره ورزش و فرمانداری در حال آماده‌سازی هستند. 


حال ناخوش ورزش نرماشیر

رئیس اداره ورزش و جوانان نرماشیر به همشهری می‌گوید: نرماشیر از نظر اماکن ورزشی اصلاً وضعیت خوبی ندارد. وضعیت سرانه شرق پایین‌تر از عددی است که نیکزادی، نماینده مردم شرق استان کرمان، اعلام کرده است. ناگفته نماند در یک سال اخیر اقداماتی در این منطقه انجام شده که با چند سال گذشته این شهرستان برابری نمی‌کند. «عبدالحامد دریجانی» می‌افزاید: تنها اماکن ورزشی موجود نرماشیر یک سالن چندمنظوره 2هزار متر مربعی و یک زمین چمن است که تا چند روز آینده آماده بهره‌برداری و افتتاح می‌شود؛ البته یک سوله هم وجود دارد که در سرانه ورزشی قرار نمی‌گیرد، زیرا اصلاً استفاده ورزشی ندارد. 

وی ادامه می‌دهد:  روی هم رفته حدود 10 تا 12 هزار متر‌ مربع اماکن ورزشی قابل استفاده در این شهر موجود است. دریجانی تصریح می‌کند: جمعیت نرماشیر حدود 69هزار نفر است که به ازای هر نفر حدود 16/0 متر‌ مربع سرانه ورزشی تعلق گرفته است. با توجه به این‌که یک سالن هم تا چندوقت دیگر آماده می‌شود این عدد به 18/0 متر‌ مربع می‌رسد، در حالی که میانگین سرانه ورزشی کشور بین 70/0 تا 80/0 متر‌ مربع به ازای هر نفر است. این منطقه یک استخر هم دارد که متعلق به اداره آموزش و پرورش است و هنوز آماده نشده است. بانوان هم اگر بتوانند و سئانسی را به خود اختصاص دهند، مجبورند از همین سالن فعلی استفاده کنند. 

دریجانی تاکید می‌کند: وضعیت ورزشی نرماشیر اصلاً برای این جمعیت مناسب نیست، سالن ورزشی که در روداب در چند سال گذشته 10 درصد پیشرفت کرده بود در زمان مدیریت جدید اداره کل ورزش و جوانان استان به 70 درصد پیشرفت رسیده است. رییس اداره ورزش و جوانان زمانشیر می‌گوید: یک زورخانه هم که 40 درصد آن با بخش خصوصی و مابقی با اعتبار اداره ورزش در حال ساخت است، رو به اتمام است. در روستاهای این منطقه هم زمین خاکی موجود است و پیگیر زمین‌های گل‌کوچک هم هستیم.


خانه‌های ورزش روستایی 

معاون توسعه امور ورزش اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان می‌گوید: خانه ورزشی روستایی اگرچه سرانه ورزشی را بالا نمی‌برد، از برنامه‌های اداره کل برای ورزش مردم روستاست. علاوه بر این قرار است برای زمین‌های چمن مصنوعی و سالن‌های چندمنظوره سقف کوتاه اعتباراتی اختصاص پیدا کند تا برای ورزش‌های انفرادی مانند ووشو، تکواندو، کاراته و کشتی مورد استفاده قرار گیرد. استخر در بعضی شهرستان‌ها وجود دارد، اما نگهداری و ساخت استخر به تنهایی حدود 3میلیارد تومان اعتبار لازم دارد و از آن‌جایی که میزان اعتبارات پایین است و طرح‌های نیمه‌تمام زیادی در همه مناطق استان دیده می‌شود، تا کامل نشدن بناهای فعلی کلنگی زده نمی‌شود. 

«علی مرادی» در خصوص تامین اعتبار اماکن ورزشی مناطق محروم می‌افزاید: علاوه بر اعتبارات وزارتخانه، خیران ورزش‌یار هم در ساخت اماکن ورزشی به شهرها کمک می‌کنند که استان ما در این خصوص رتبه برتر را دارد. البته ممکن است در شهرستان‌ها بخش خصوصی وارد شود، 50 درصد کار را انجام دهد و مابقی را اداره پیگیری کند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید