• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
شنبه 21 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55511
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/wD4z
+
-

گریمورها با چه تکنیک‌هایی برای بازیگران مو می‌گذارند؟

تارهای بی‌جان استریل شده

گفت‌وگو با نوید فرح‌مرزی، طراح گریم سینما و تئاتر

تارهای بی‌جان استریل شده

نگار حسینخانی

شاید توجه به مو وقتی برایم جالب شد که «مسخره‌باز» همایون غنی‌زاده را در جشنواره امسال تماشا کردم. ماجرای جنایی فیلم درباره جوانی(صابر ابر) شیفته‌ بازیگری است که در یک سلمانی کار می‌کند و شب‌ها بعد از اتمام کار به تمرین بازیگری می‌پردازد. همه‌‌چیز در فیلم درگیر موست. شاپور (بابک حمیدیان)، یکی دیگر از شاگردان سلمانی، مدام در غذایش مو پیدا می‌کند. صاحب‌ سلمانی، کاظم آقا (علی نصیریان)، به او می‌گوید که مو در غذایش نیست و از خود آنهاست. مانفرد (داریوش موفق) که دوست و کارچاق‌کن این سلمانی است و برای خرید موهای کوتاه شده به این سلمانی رفت‌وآمد می‌کند، گریمور سینما و تئاتر است. اما ماجرای موهای فروشی از قتل‌های زنجیره‌ای پرده‌برداری می‌کند. فردی موهای گدایان شهر را می‌تراشد و آنها را می‌کشد. این توجه به مو باعث شد با ایمان امیدواری -گریمور این فیلم- تماس بگیریم. اما از آنجا که فیلم هنوز اکران نشده، او از صحبت درباره «مسخره‌باز» خودداری کرد و ما با نوید فرح‌مرزی، گریمور «هشتگ خاله سوسکه»،  «اسب حیوان نجیبی است»، «بی‌خود و بی‌جهت»، «میگرن» و... صحبت کرده‌ایم و از او پرسیده‌ایم استفاده و تهیه مو برای بازیگران در فیلم‌ها چگونه است؟


در طراحی و چهره‌پردازی معمولا از چه نوع موهایی برای گریم بازیگران استفاده می‌کنید؟

ما در گریم همیشه از موهای مصنوعی استفاده می‌کنیم که یا الیاف است یا پشم، کنف ریسیده و استریل شده؛ البته از موهای کوتاه‌شده بی‌جان هم استفاده می‌شود. این موها نیز ابتدا استریل و سپس بافته می‌شود.

بافت را خودتان به‌عنوان گریمور انجام می‌دهید یا متخصصان دیگری این کار را می‌کنند؟

در بازار سینما و تئاتر افرادی هستند که تخصص‌شان فعالیت در حوزه مو است. این افراد یا موی تهیه‌شده را از خارج کشور وارد می‌کنند و یا تیم بافنده‌ای برای خود دارند.

ما در فیلم «مسخره‌باز» می‌دیدیم که شخصی به نام مانفرد که گویا در حوزه گریم در سینما و تئاتر فعالیت دارد، موهای سلمانی و آرایشگاه‌ها را خریداری می‌کند. این درست است که مو در چهره‌پردازی از آرایشگاه‌های سطح شهر خریداری می‌شود؟

ممکن است گریموری یکی از دوستان یا اعضای خانواده‌اش در سالن آرایش کار کند و بتواند برایش موهای کوتاه‌شده بیاورد. این موها گاهی به فروش هم گذاشته می‌شوند، اما برای من اتفاق نیفتاده است. من این موها را در سفرهایم به خارج از ایران تهیه کرده و با خود آورده‌ام یا برای این کار بافنده داشته‌ام.

شما در گریم فیلم هشتگ خاله سوسکه از چنین موهایی در چهره‌پردازی استفاده کرده‌اید. آن موها از کجا تهیه شده بودند؟

گریم‌های هشتگ خاله سوسکه فانتزی است و همه موهای استفاده‌شده از الیاف مصنوعی است؛ البته مویی که در گردن  آقای الاغ استفاده شده، بافت است اما موی الهام حمیدی، لیلا بلوکات و بهاره کیان‌افشار موی مصنوعی است که در بازار وجود دارد. ما برای گریم، این موها را پیرایش و آرایش و بعد استفاده کرده‌ایم.

آیا این موها هر بار در آفیش بازیگر تمدید می‌شود؟

یک‌بار مدل موی بازیگر طراحی می‌شود و هر بار مجری گریم مو را وصل می‌کند. اما با توجه به‌کار در ایران موی بازیگر باید در تور و... محفوظ شود. روی آن تور است که موی طراحی‌شده برای گریم بازیگر استفاده می‌شود.

بازیگران اعتراضی درباره استفاده از گریم‌های سنگین و... ندارند؟

بازیگر با توجه به حرفه‌اش گریم را می‌پذیرد. طبیعتا سعی می‌کنیم کم‌وزن‌ترین و سبک‌ترین موها را استفاده کنیم؛ هرچند این موها به‌دلیل مصنوعی بودن وزن چندانی ندارند. البته مویی که برای بانوان استفاده می‌شود در حدی است که در سطح شهر تردد می‌کنند. گاهی فقط 5سانت از این موها استفاده می‌شود. با آرایش و پیرایش است که سر حجیم‌تر به‌نظر می‌رسد، وگرنه کل سر مو کار گذاشته نمی‌شود.

گریم و استفاده از مو چقدر در باورپذیری شخصیت برای تماشاگر فیلم مؤثر است؟

خیلی وقت‌ها برای تفکیک شخصیت‌های مثبت از منفی، تغییر موقعیت سنی، اقلیمی و جغرافیایی باید به این ابزار پناهنده شد؛ البته با حفظ حرمت قوانین کشورمان. ما طبق دستورالعمل‌ها از این ابزار کمک می‌گیریم تا مفاهیم را درست‌تر و بهتر منتقل کنیم.



*

گریم‌های هشتگ خاله‌سوسکه فانتزی است و همه موهای استفاده‌شده از الیاف مصنوعی است؛ البته مویی که در گردن آقای الاغ استفاده شده، بافت است اما موی الهام حمیدی، لیلا بلوکات و بهاره کیان‌افشار موی مصنوعی است که در بازار وجود دارد. ما برای گریم، این موها را پیرایش و آرایش و بعد استفاده کرده‌ایم

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :