• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 21 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55496
+
-

چه نوع شامپوهایی برای موهای ضعیف توصیه می‌شود؟

به موهایت جان دوباره بده

گفت‌وگو با متخصص طب‌سنتی درباره تقویتی‌های مو

به موهایت جان دوباره بده

مریم سمائی

سلامت مو نقش به‌سزایی در زیبایی و شادابی چهره افراد دارد؛ به همین دلیل است که آدم‌ها مدام به‌دنبال راهکارهایی می‌گردند که مشکلات مو نظیر کم‌پشتی، ریزش، بدحالتی و حتی سفید‌شدن آن را برطرف کنند یا به حداقل برسانند.

امروزه مشخص شده است که رعایت‌نکردن بهداشت، استرس‌های شغلی، کم‌خونی، کاهش زینک، مواد آلی، روی و گروه ویتامین‌های A و B، استفاده زیاد از سشوار و اتوی مو، مصرف بیش از حد رنگ‌مو، ژل و تافت‌های شیمیایی می‌تواند موجب ریزش شدید مو شود و سلامت آن را به خطر بیندازد.

برخی افراد در این مواقع به‌دنبال راهکارهای طبیعی و سنتی می‌روند و برخی دیگر استفاده از شامپوهای صنعتی را ترجیح می‌دهند. در این زمینه نظرات موافق و مخالف زیادی وجود دارد.

اول؛ تعیین مزاج 

متخصصان طب سنتی معتقدند که برای تقویت مو باید در مرحله اول به طبع مزاجی افراد و جنس موی آنها توجه شود. دکتر حمید نام‌آور، متخصص طب ایرانی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در این‌باره می‌گوید: معمولا افرادی که رطوبت بدنشان بالاست یعنی طبع گرم و ‌تر  یا طبع سرد و ‌تر دارند با ریزش موی بیشتری مواجه هستند.

 این افراد برای اینکه موی خود را تقویت کنند باید مزاج خود را تغییر دهند تا نتیجه بگیرند. از سوی دیگر استفاده از روغن‌های خشک‌کننده و کم‌کننده رطوبت نظیر بادام تلخ می‌تواند به رشد موی آنها کمک کند.

این متخصص طب سنتی به همشهری درنگ می‌گوید: در طب ایرانی مهم است که قبل از ارائه هر نوع داروی گیاهی، طبع افراد مشخص شود تا مشکلی برای آنها به‌وجود نیاید. اگر بخواهیم داروی گیاهی را برای همه تجویز کنیم به لحاظ بحث مزاجی کار درستی نیست؛ به‌عنوان مثال شامپو سیر برای تقویت مو مناسب است اما این شامپو برای افرادی با طبع گرم به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

او اضافه می‌کند: به‌طور کلی مالیدن انواع روغن‌هایی که سرشار از ویتامین هستند یا جنبه آنتی‌اکسیدانی دارند در رشد مو مؤثر است. روغن آرگان، هسته انگور و زیتون در این رابطه توصیه می‌شود.

سدر، حنا و زیتون؛ بهترین شامپوی گیاهی

او می‌گوید: اگر بخواهیم شامپویی گیاهی درست کنیم که برای همه افراد مناسب باشد و زیانی نداشته باشد می‌توانیم ترکیب حنا، سدر و روغن‌های آنتی اکسیدان نظیر هسته انگور و زیتون را مثال بزنیم.

بسیاری از متخصصان معتقدند که شامپوهای صنعتی تنها جنبه پاک‌کنندگی دارند و نمی‌توانند موجب رشد مو شوند. این شامپوها برای تبلیغ و رونق بازار خود از دارا بودن عصاره انواع گیاه‌ها یاد می‌کنند.

روغن‌های گیاهی برای موهای خشک

متخصصان طب سنتی می‌گویند اگر جنس موهای شما چرب نیست، بهترین گزینه برای تقویت و افزایش رشد موها روغن‌های گیاهی طبیعی است. روغن‌های گیاهی حاوی مواد مغذی، ویتامین‌ها، اسیدهای چرب و املاح هستند و می‌توانند بخشی از نیازهای مو را برطرف کنند. استفاده از روغن بادام، زیتون، جوجوبا، فندق، کرچک، نارگیل، آواکادو، رزماری و... در این زمینه توصیه می‌شود. مصرف ژل کتیرای طبیعی هم برای تقویت مو‌ها لازم است.

رزماری، شلتوک برنج و بابونه معجزه می‌کنند

علاوه بر روغن‌ها، گیاهان زیادی هم وجود دارند که از خواص آنها برای مو و تقویت ریشه آن یادشده است. ریشه جنسینگ، گیاه رزماری، گزنه، گیاه بنفشه، شلتوک برنج، آلوئه‌ورا، سدر، بابونه، گل ختمی، تخم شنبلیله و... ازجمله گیاهانی است که در طب سنتی برای رشد و تقویت مو از آنها استفاده می‌شود.

ماساژ کف سر توسط خمیر تخم شنبلیله علاوه بر اینکه سبب قطع ریزش مو می‌شود، محرک رویش مو نیز است. همچنین قرار دادن آب پیاز به‌مدت ۳۰دقیقه روی کف سر در افرادی که از سفیدی و ریزش مو رنج می‌برند، مناسب است. ماساژ کف سر با ژل آلوئه‌ورا و نوشیدن شربت آلوئه‌ورا به‌صورت ناشتا سبب تقویت ریشه مو می‌شود. همچنین ماساژ کف سر به وسیله خمیر قرص کمر، سدر و «مورد» در اشخاصی که دچار سفیدی و ریزش مو هستند، مفید است. ماساژ موضعی کف سر با گل سرشور و حنا از ریزش مو جلوگیری کرده و باعث افزایش خون‌رسانی به فولیکول مو و محکم‌شدن ریشه مو می‌شود. استفاده از سیر هم سبب افزایش خون‌رسانی به فولیکول مو و رفع چربی کف سر می‌شود. ازجمله موادی که باعث تقویت، تغذیه و محرک رشد مو بوده و موجب افزایش خون‌رسانی به فولیکول مو می‌شود، می‌توان به آرد نخود خام، بابونه، سبوس برنج، زرده تخم‌مرغ، بابونه، رزماری، گل ختمی و پرسیاوشان اشاره کرد.

افرادی که دچار ریزش مو هستند باید تا حد امکان از استرس دوری کنند. مصرف دم‌کرده سنبل‌الطیب، گل گاوزبان، میخک و بابونه نیز سبب تقویت ریشه مو و جلوگیری از ریزش آن می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید