سکینه حیدری
هر کدام دنیای متفاوتی با هم دارند. همهچیزشان با هم فرق میکند؛ از نرخهای مصوب گرفته تا دغدغهها و مشکلاتی که با آن دست و پنجه نرم میکنند. آرایشگاههای زنانه پایبندی چندانی به نرخهای مصوب ندارد اما واحدهای مردانه عموما همان نرخ مصوب را از مشتری دریافت میکنند. نرخ خدماتی که آرایشگرها ارائه میدهند عموما هر سال 20درصد افزایش قیمت را تجربه میکند اما در جامعه آرایشگاههای زنانه، نرخها ارتباطی به این مصوبهها ندارد و فضای رقابتی باز و بدون نظارت است.آرایشگاههای مردانه اما عموما از مشکلات بهداشتی رنج میبرند. این موضوعی است که محمد افتخاری، نایبرئیس اتحادیه آرایشگران مردانه تهران به آن اشاره کرده و میگوید نرخهای دستوری و فقدان نظارت بزرگترین مشکل این صنف است.در کنار آرایشگاههایی که بهخاطر صرفه اقتصادی دست به استفاده از هر تیغ آلوده و شامپوی فاسد و... میزنند، آرایشگاههایی هستند که کار کوتاهی و مرتب کردن ناخن، مش موی سر و... آقایان را با نرخهای نسبتا بالا انجام میدهند.
آقای افتخاری! یکماه از شروع سال جدید گذشته است و هنوز اتحادیه قیمتهای تازه را اعلام نکرده. مشکل چیست؟
همیشه یک ماه مانده به عید مجمع از ما میخواهد که نرخ اتحادیه خود را براساس شرایطی که هست اعلام کنیم. ما هم نرخ میدهیم و پیشنهادهای خود را اعلام میکنیم. گفتوگو شکل میگیرد و در نهایت نرخ تعیین شده و به واحدها ابلاغ میشود اما هماکنون، بهخاطر اختلافات موجود نرخ تعیین نشده است اما در سال گذشته نرخ آرایشگر درجه یک برای کوتاهی بین 20 تا 25هزار تومان تعیین شده بود که قانونا باید 20درصد به این نرخ اضافه کنند. در این شرایط نرخ بین 30تا 35هزار تومان خواهد شد که همین نرخ موجب افزایش تخلف در واحدها خواهد شد.
منظور شما این است که این نرخ پایین است و دخل و خرج آرایشگر مرد نمیخواند؟
نرخگذاری دستوری به این شکل به ما آسیب میزند که مثلا این نرخ برای برخی مناطق تهران گران به حساب میآید. آرایشگر برای اینکه مشتری خود را از دست ندهد مجبور میشود زیر این قیمت نرخگذاری کند. نرخ پایین برای آرایشگر نمیصرفد و او مجبور به تخلفهایی میشود که به ضرر همه ماست.
یعنی شما بر این باورید که نرخ آرایشگاهها نباید دستوری باشد؟
بله. نرخ را باید برای هر آرایشگری آزاد بگذارند. آرایشگر دخل و خرجش را محاسبه و خودش طبق آن قیمتگذاری کند. مشتری هم در نهایت انتخاب میکند کجا برود و چه کند. امروز برخی آرایشگران ما در واحدهای صنفی خود برنج برای فروش گذاشتهاند. این یعنی دخل و خرجشان به هم نمیخورد.
در خلال صحبتهایتان به تخلفهای خطرناک در واحدهای غیرمجاز اشاره کردید. منظور شما از این تخلفها چیست؟ مگر نظارتی بر کار این افراد وجود ندارد؟
مدتی است که نظارت به شکل سابق وجود ندارد. بهخصوص در 8، 7سال گذشته هیچ نظارتی وجود نداشته و حد و حدودها تقریبا برداشته شدهاند. قانون نظام صنفی ایراد دارد و مشکلزاست. تا پیش از این، ما 500 تا 700متر حدود صنفی داشتیم که امروز همان را هم از دست دادهایم.
نکته بسیار مهم در واحدهای مردانه، بهداشت است. بهداشت اگر در این واحدها رعایت نشود آنها میتوانند عامل گسترش بیماریهایی خطرناکی مثل ایدز و هپاتیت باشند. متأسفانه برخی واحدها از تیغ که یک وسیله شخصی است چندبار استفاده میکنند. یا شامپوهای غیربهداشتی فاسد را در ظرفهای دو لیتری بزرگ خارجی میریزند. داروی نظافت مورد استفاده آرایشگر 6هزار تومان است. چگونه میتواند این کار را با 4هزار تومان انجام دهد و تخلف نکرده باشد؟
چرا که فلان جوانی که کسب و کارش را راه انداخته باید حداقل 2میلیون تومان کرایه بدهد اما نمیتواند. مشکل امروز ما فقدان نظارت و لگدمال شدن اخلاق و اصول گذشته در کنار قانونهای ناکارآمد است.
*
مکث
معروفترین آرایشگرهای ایرانی کداماند؟
زنانه: در بین خانمها نرخهای نجومی بسیاری وجود دارد. درحالیکه براساس نرخ مصوب آرایشگاههای زنانه، هزینه آرایش عروس در واحدهای درجه یک برای سال97، یک میلیون تومان اعلام شده بود، قیمت پایه آرایش عروس بسیاری از همین آرایشگرهای معروف از 5میلیون تومان آغاز میشد و گاهی از 10میلیون تومان هم عبور میکرد. آرایشگرهایی که حالا دیگر برای خودشان اسم و رسمی در کردهاند و مشتریهای خودشان را دارند. شبنم نظیف، سارا حسینی، شیرین مقدم، فرزانه معطری، آنا شیخلو، مریم رئوف، الناز گلرخ، نسیم و نسرین عقیلی، مریم رهنما، فریال سلمانی و زری کشاورز از مشهورترین آرایشگران زن در ایران هستند.
مردانه: در آرایشگاههای مردانه اما ماجرا تا حدی فرق میکند. قیمت مصوب بسیار پایینتر است و فضای رقابتی جنس متفاوتی دارد. ایمان اسطوره یکی از مشهورترین گریمورها و آرایشگران مردانه است. آرایشگاه مردانه شاهکار (نیوفیس سابق) با مدیریت اسدی هم یکی دیگر از مشهوران این حوزه است. آرایشگاه مردانه فرست کلاس هم برای خودش بروبیایی دارد. مسعود عبادتی، ابراهیم نورایی، کامیار رحمانی و مرتضی رامینفر اسامیای هستند که به گوش مردها آشناترند.
شنبه 21 اردیبهشت 1398
کد مطلب :
55485
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/8vL2
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved