• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 21 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55476
+
-

چگونه از سلبریتی‌ها در بازار مکمل‌ها و شوینده‌های مو استفاده می‌شود؟

سفیران شامپو

تأثیرگذاری افراد مشهور در تبلیغات محصولات مراقبت از مو

نیلوفر جلالی

استفاده از سلبریتی‌ها و افراد مشهور در تبلیغات مزایای زیادی دارد و برای شرکت‌های کوچک‌تر دنیای تجارت، نکته کلیدی این است که مطمئن شوند از یک سلبریتی در تبلیغ استفاده کنند که به محصول مربوط باشد و جذابیت لازم را هم داشته باشد. ثابت شده است که تبلیغات افراد مشهور زمانی بیشترین اثرگذاری را دارد که آنها خدمات یا محصولاتی را معرفی و تبلیغ کنند که در واقع خودشان هم از آنها استفاده می‌کنند و همچنین اینکه در جامعه هدف، تأثیرگذار باشند. شاید توجه به همین موضوع بود که باعث شد کمپانی کلیر که همواره در تبلیغاتش از کریستیانو رونالدو، ستاره دنیای فوتبال استفاده می‌کرد، برای تأثیرگذاری بیشتر در جامعه ایرانی تصمیم گرفت، در آستانه جام‌جهانی 2018 علیرضا جهانبخش را به‌عنوان سفیر خود در ایران انتخاب کند. علیرضا جهانبخش با موهای همیشه مرتب و شانه کرده به سمت بالا که درست همان زمان به‌عنوان یکی از خوش تیپ‌ترین بازیکنان جام‌جهانی انتخاب شده بود، گزینه ایده‌آلی برای این برند تولید‌کننده محصولات مو به‌حساب می‌آمد. جهانبخش حتی گفته بود که داشتن موی خوش‌حالت و بی‌نقص همواره برایش اهمیت زیادی داشته و همیشه از کلیر استفاده می‌کند.



اما تبلیغ محصولات مراقبت از مو توسط سلبریتی‌ها به سال‌ها پیش برمی‌گردد؛ زمانی که مثلاً الیزابت تیلور تبلیغ یک شامپو با نام لوستر‌کریم را می‌کرد. شعارهای تبلیغاتی آن زمان هم برای خودش جالب بود. روی پوستر تبلیغی کنار عکس چهره تیلور نوشته بود: «هرگز خشک نمی‌کند، زیبا می‌کند!». 

آن زمان لوستر‌کریم در تبلیغات شامپو بیشترین استفاده را از سلبریتی‌ها می‌کرد. مثلا روی پوستر دیگری مرلین مونرو می‌گفت: «بله من از شامپو لوستر‌کریم استفاده می‌کنم». تبلیغ شامپو از سوی مرلین مونرو باعث شد که تعداد فروش این شامپو به‌طور قابل توجهی بالا رود، چرا که زنان دهه50 می‌خواستند به اندازه مونرو زیبا باشند. البته همان زمان هم در نشریات بحث‌هایی شکل گرفت راجع به اینکه اگر یک فرد مشهور مثل مونرو تبلیغ یک شامپو را می‌کند، نباید مردم بدون چون و چرا آن را بپذیرند. سلبریتی‌ها، دکتر نیستند که کیفیت یک محصول مربوط به مو را تأیید کنند اما این هشدارها نیز بر میزان علاقه مردم به خرید شامپوهای لوسترکریم تأثیری نگذاشت.

امروز هر کدام از برندهای مشهور، سفیران مخصوص خود را در دنیا دارند. به‌عنوان مثال برند مشهور فرانسوی لوریل، سفیران و سخنگوهای زیادی از میان بازیگران و خواننده‌های مشهور دارد؛ از نیکولاژ کوستر(بازیگر سریال بازی تاج و تخت در نقش جیمی لنیستر) بگیرید تا امبر هرد و جولین مور که هر کدام در تبلیغات محصولات این کمپانی ازجمله محصولات مراقبتی مو مشارکت دارند. سال‌ها قبل آیشواریا رای، بازیگر محبوب هندی نیز سفیر لوریل در هندوستان بود و شامپوهای این برند را تبلیغ می‌کرد. چندین سال پیش بیانسه، خواننده پاپ آمریکایی که سفیر لوریل بود، در مصاحبه‌ای به دختران جوان توصیه کرده بود که هرگز موهایشان را رنگ نکنند. این کار او باعث شد تا بحث‌هایی در حاشیه این ضدتبلیغ او شکل بگیرد. چند وقت بعد از آن هم عکس‌هایی غیرروتوش شده از تبلیغات محصولات این کمپانی از بیانسه منتشر شد که باعث شد مردم بدانند آنطور هم که در تبلیغات نشان داده می‌شود، یک محصول موی ساده نمی‌تواند ظاهری بی‌نقص و درخشان را به موها بدهد.

برند پنتن نیز از آن برندهای مخصوص مو به شمار می‌آید که در تبلیغات خود از سلبریتی‌های زیادی استفاده می‌کند. افرادی مثل سلنا گومز (خواننده)، زویی دیشنل (بازیگر) و پراینکا چوپرا (بازیگر) از آنهایی هستند که در تبلیغات برند پنتن ظاهر می‌شوند و البته باعث شده‌اند این برند آلمانی در دنیا طرفداران زیادی پیدا کند.

از آن طرف همیشه در دنیا افرادی هستند که از این علاقه مردم به سلبریتی‌ها سوءاستفاده کنند. مثلا مردم علاقه دارند بدانند که ویکتوریا بکهام از چه محصولاتی برای نگهداری موهای خود استفاده می‌کند یا رونالدو چه کار می‌کند تا شوره سر نداشته باشد و... به همین دلیل هم همواره بازار تبلیغات دروغین با این عناوین خیلی داغ است: 5محصولی که تام کروز برای نگهداری از موهای خود استفاده می‌کند. روتین روزانه جنیفر انیستون برای مراقبت از موهایش چیست؟ ارزان‌ترین محصولات مو که سلبریتی‌های هالیوود از آنها استفاده می‌کنند، کدامند؟ و این لیست همینطور ادامه می‌یابد. غافل از اینکه خیلی از این فهرست‌ها و تبلیغات واقعاً هرگز نمی‌توانند موهایی به زیبایی و سلامت آن افراد مشهور به مردم بدهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید