• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 19 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55344
+
-

استقبال بورس از تصمیم برجامی ایران

همگام با اعلام مواضع جدید ایران در برجام شاخص بورس رشد کرد و تعادل در بازار ارز حفظ شد.
به گزارش همشهری، از روز یکشنبه که شایعاتی مبنی بر خروج ایران از برجام مطرح شده بود، شاخص‌کل بورس تهران وارد مدار نزولی شد و در روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه شاخص کل بورس تهران بدترین دوره نزولش را طی کرد و جمعا در طول 2 روز 7درصد افت کرد. در همین مدت قیمت دلار آمریکا با صعود مواجه شد و قیمت هر دلار آمریکا تا مرز 15هزارو40 تومان هم پیشروی کرد اما از روز گذشته که حسن روحانی رئیس‌جمهوری مواضع جدید ایران را درباره برجام مشخص کرد نوار نزولی بورس متوقف شد و بازار ارز هم با تعادل مواجه شد. 

در مبادلات روز گذشته شاخص کل بورس تهران 3146واحد معادل 1.5درصد رشد کرد و قیمت هر دلار آمریکا هم در سطح 15 تا 15هزارو200 تومان مبادله شد و حتی در برخی از ساعات روز به کمتر از 15هزار تومان رسید.
استدلال سهامداران و فعالان بازار سرمایه نسبت به اعلام مواضع جدید ایران این است که در مهلت 60روزه ایران، مذاکرات جدید درباره برجام میان ایران و طرفین به میانجیگری اروپا آغاز خواهد شد که این تحلیل، خود زمینه‌ساز یک موج خوش‌بینی در بازار سهام بود.
مطابق آنچه حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اعلام کرده فروش اورانیوم غنی شده و آب سنگین برای مدت 60روز متوقف خواهد شد و درصورت انجام مذاکرات جدید رویه قبلی از سر گرفته خواهد شد. او همچنین از آماده بودن ایران برای مذاکره خبر داد. این مواضع تحلیل‌های متفاوتی داشت اما نوعی جو خوش‌بینی را هم به بازار تزریق کرد. 
امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل بین‌الملل در این‌باره معتقد است: خوش‌بینانه است که تصور کنیم در این ۶۰روز معجزه‌ای رخ می‌دهد و در این مدت ۵کشور مقابل از طریق رایزنی با ایران و آمریکا، دوطرف را ترغیب کنند که بار دیگر بر سر میز مذاکره حاضر شوند. مشخص نیست بازار‌ها در هفته آینده چه واکنشی را نسبت به مواضع ایران دنبال خواهند کرد اما رئیس‌کل بانک مرکزی از مردم خواست که با یک دید سیاسی در بازار ارز سرمایه‌گذاری نکنند.

عبدالناصر همتی با توصیه به مردم برای اینکه با احتساب متغیرهای سیاسی وارد بازار ارز نشوند، گفت: همانطور که نظام و رئیس‌جمهور موضع خود را در مقابل برجام اعلام کردند، مهلت ۶۰روزه داده شد تا طرف‌های برجام اقدامات خود را انجام دهد. این مقطع هم خواهد گذشت و خوش‌بین هستیم. او با بیان اینکه بانک مرکزی همیشه اقدامات خود را انجام می‌دهد، افزود: جوی که در بازار ارز طی چند هفته اخیر اتفاق افتاده، حاصل تنش‌های سیاسی است و من فاکتور اقتصادی در آن نمی‌بینم. رئیس شورای پول و اعتبار تأکید کرد: همیشه توصیه‌ام این بوده که در بازار ارز فاکتورهای اقتصادی نیست که نرخ دلار را بالا برده است. با همین تعبیر تنش‌های سیاسی ممکن است متغیرها مجدد تغییر کنند. 
رئیس‌کل بانک مرکزی ادامه داد: همیشه گفته‌ام در بازار ارز سرمایه‌گذاری صورت نگیرد چرا که تصمیمات اقتصادی نیست که نرخ دلار را بالا برده است. امیدواریم اتفاقاتی که تحت عنوان آثار روانی سیاسی در بازار مطرح می‌شود، به حداقل برسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید