• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 19 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55350
+
-

امنیت کارت‌های بانکی با رمزهای یک‌بار مصرف

12روز دیگر رمزهای بانکی قدیمی از چرخه استفاده خارج می‌شود و مردم می‌توانند از امکانات رمزهای یک‌بار مصرف استفاده کنند و دیگر نگران لو رفتن رمزهای بانکی خود نباشند. اما هنوز بسیاری از مردم نمی‌دانند چگونه باید رمز یک‌بار مصرف بگیرند و از آن استفاده کنند و درصورت اختلال در اینترنت یا ارسال پیامک چه اقدامی باید انجام دهند؟ افزون بر اینکه برخی بانک‌ها هم آماده نیستند و تلاش می‌کنند تا در 10روز آینده زیرساخت استفاده از رمز یکبار مصرف را فراهم سازند.
به‌گزارش همشهری، رمزهای دوم ایستا فقط تا پایان اردیبهشت اعتبار دارند و از ابتدای خرداد امسال برای استفاده از خدمات بانکی باید از رمز دوم یک‌بار مصرف استفاده شود. بانک مرکزی می‌گوید بانک‌هایی که زیرساخت استفاده از رمز دوم را فراهم نکرده باشند، اگر خسارتی بابت جعل یا کلاهبرداری رخ دهد، خودشان باید هزینه بدهند و در غیر این‌صورت با بانک‌ها یا مؤسسه‌های مالی و اعتباری فاقد این زیرساخت‌ها برخورد خواهد شد. با اجرایی شدن سیستم جدید رمزدهی کارت‌های بانکی، رمزهای دوم ایستا از ابتدای خرداد به‌صورت خودکار حذف و باید از رمز دوم یک‌بار مصرف استفاده شود که صرفا برای انجام تراکنش با کارت اعلام شده و به‌مدت 60ثانیه اعتبار دارد.

بانک‌ها در حال آماده‌باش
آخرین بررسی‌ها از میزان آمادگی بانک‌ها جهت ارائه خدمات رمز یک‌بار مصرف نشان می‌دهد که برخی بانک‌ها زودتر زیرساخت‌های لازم را فراهم کرده و برخی هم در تکاپو هستند تا این زیرساخت‌ها را فعالسازی کنند. ازجمله اینکه بانک سپه می‌گوید: مشتریانی که تصمیم دارند از طریق مراجعه به شعب این بانک، از خدمت رمز یکبار مصرف استفاده کنند، با ارائه کارت ملی می‌توانند به باجه‌های این بانک مراجعه و سامانه پیامکی ارسال رمز دوم یک‌بار مصرف را فعال سازند. امیر لعلی، رئیس اداره کل روابط عمومی بانک صادرات هم اعلام کرد: تا 25اردیبهشت از نرم‌افزار رمز دوم یک‌بار مصرف رونمایی می‌شود و همچنین قرار است امکان فعال‌سازی‌ این رمز در برخی اپلیکیشن‌های پرداخت فراهم شود.
بانک ملت هم می‌گوید که امکان فعال‌سازی سامانه رمز دوم یک‌بار مصرف را آماده کرده و مشتریان باید با مراجعه به سایت اینترنتی این بانک، برای فعال‌سازی‌ خدمات مربوط به رمز دوم یک‌بار مصرف اقدام کنند. بانک ملی اما اعلام کرده که مشتریان این بانک نیازی به مراجعه به شعب ندارند و با نصب اپلیکیشن مربوطه به راحتی می‌توانند از این خدمات حتی بدون نیاز به اینترنت بهره ببرند و خدمات ارائه شده حتی در اختیار مشتریان سایر بانک‌ها هم قرار خواهد گرفت. یکی از مدیران شعب بانک شهر هم اعلام کرد: مشتریان می‌توانند با همراه داشتن کارت ملی به باجه‌های این بانک مراجعه و برای فعال‌سازی‌ سامانه پیامکی ارسال رمز دوم یک‌بار مصرف اقدام کنند. مشتریان بانک پاسارگاد هم می‌توانند نرم‌افزار این بانک را در گوشی‌های همراه خود نصب و از رمز دوم یکبار مصرف استفاده کنند. برخی دیگر از بانک‌ها ازجمله بانک آینده و بانک کشاورزی هم درصدد هستند تا قبل از خردادماه سازوکار استفاده از خدمات رمز دوم یک‌بار مصرف را راه‌اندازی کنند.

دولتی‌ها پیشگام شدند
بانک‌ ملی و سپه از سال قبل گام‌های نخست را برای فعال‌سازی سامانه تولید و ارائه خدمات رمز دوم یک‌بار مصرف برداشته‌اند. مسعود خاتونی عضو هیأت مدیره بانک ملی می‌گوید: از طریق این اپلیکیشن، هم رمز اول و هم رمز دوم به‌صورت یک‌بار مصرف با مدت اعتبار یک دقیقه قابل تولید است که از سوءاستفاده‌های احتمالی از کارت‌های بانکی جلوگیری می‌کند. وی افزود: شهریور سال گذشته بانک مرکزی به بانک‌های عامل ۹‌ماه فرصت داد تا استفاده از رمز‌های یک‌بار مصرف را برای رمز دوم کارت‌های بانکی عملیاتی کنند که این فرصت خرداد امسال به پایان می‌رسد.
ساسان شیردل، مدیر امور فناوری اطلاعات بانک مسکن هم می‌گوید: تست زیرساخت‌ها و کاربرد این سامانه تا ۸روز آینده به سرانجام خواهد رسید و آماده عملیاتی کردن طرح رمز دوم یک‌بار مصرف برای کارت‌های بانک مسکن خواهیم بود. به گفته وی بانک مسکن آمادگی دارد طبق زمانبندی اعلام شده از سوی بانک مرکزی از ابتدای خرداد‌ماه طرح رمز دوم یک‌بار مصرف را اجرا کند.


این خبر را به اشتراک بگذارید