• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 19 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55346
+
-

کیک تجارت خارجی 14/3درصدکوچک‌تر شد

در فروردین امسال ارزش کل تجارت خارجی ایران به 4/8میلیارد دلار رسیده که 14/3درصد کمتر از فروردین‌ماه97 است

در فروردین امسال ارزش تجارت خارجی ایران به 4.8میلیارد دلار رسیده که نسبت به‌ماه مشابه سال قبل (5.6میلیارد دلار) حدود 14.3درصد افت کرده است. 
به گزارش همشهری، آمارهای منتشر شده از سوی گمرک ایران نشان می‌دهد در فروردین‌ماه امسال 8.5میلیون تن کالای غیرنفتی به ارزش 2.5میلیارد دلار از ایران به سایر کشورها صادر شده که نسبت به‌ماه مشابه سال قبل 18.2درصد کاهش داشته است. در مقابل 2.1میلیون تن کالا به ارزش 2.3میلیارد دلار در این‌ماه به کشور وارد شده که این مورد نیز نسبت به‌مدت مشابه سال قبل با کاهش 7.6درصدی مواجه بوده است.

رشد وزنی تجارت خارجی
اگر آمارهای تجارت خارجی ایران در فروردین‌ماه را از نظر وزنی بررسی کنیم داستان کلاً تغییر می‌کند و گویا صادرات و واردات ایران با رشد مواجه شده اما این شاخص وقتی باید موردتوجه قرار بگیرد که میانگین ارزش هر تن کالای وارد یا صادر شده نیز بهبود یافته یا به ثبات رسیده باشد. براساس آمارها، در فروردین‌ماه امسال 2.1میلیون کالا به کشور وارد شده که نسبت به‌ماه مشابه سال قبل 10.5درصد افزایش دارد. در مقابل در حوزه صادرات نیز 8.5میلیون تن کالای غیرنفت خام در فروردین‌ماه از کشور صادر شده که نسبت به‌ماه مشابه سال قبل 7.6درصد رشد کرده است؛ اما نکته قابل‌توجه در آمارهای تجارت فروردین‌ماه 1398، تفاوت چشمگیر میانگین ارزش کالاهای صادراتی و وارداتی است که ضعف ایران در حوزه صادرات کالاهای با ارزش‌افزوده بالا را آشکار می‌کند. طبق آمار گمرک ایران در این‌ماه میانگین قیمت هر تن کالای غیرنفتی صادر شده از ایران معادل 299دلار بوده درحالی‌که هر تن کالای وارد شده به ایران به‌طور میانگین هزار و 120دلار قیمت داشته است.

تراز تجاری، مثبت ماند
با وجود اینکه در نخستین‌ماه از سال 1398، ارزش تجارت خارجی ایران با افت قابل‌توجه مواجه شده و صادرات نیز عقب‌نشینی شدیدی داشته است، بررسی آمارها نشان می‌دهد برایند این تجارت، تراز تجاری مثبت 213میلیون دلار بوده است؛ هرچند این شاخص نیز نسبت به تراز تجاری فروردین‌ماه سال قبل 374میلیون دلار معادل 63.7درصد کاهش یافته که بخش عمده آن ناشی از عقبگرد صادرات بوده است.

چه کالاهایی صادر کردیم؟
در فروردین امسال 57درصد ارزش صادرات غیرنفتی کشور به 15قلم کالا اختصاص داشته و 14درصد از کل ارزش آن مربوط به میعانات گازی بوده است. در این‌ماه 348میلیون دلار میعانات گازی از ایران صادر شده که نسبت به فروردین پارسال 22درصد کاهش دارد. پس از میعانات گازی، صادرات فرآورده‌های نفتی با شرح تعرفه «سایر روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به‌جز بنزین» رتبه دوم اقلام صادراتی را به‌خود اختصاص داده و نسبت به فروردین پارسال با رشد 60.7درصدی در ارزش مواجه شده است. 
پروپان مایع‌شده و متانول نیز 2قلم عمده دیگر از صادرات غیرنفتی کشور در فروردین امسال بوده و صادرات محصولات نیمه‌تمام از آهن و فولاد نیز با رشد 66.1درصدی ارزش در این‌ماه به‌عنوان پنجمین قلم عمده در سبد تجارت خارجی ایران قرار گرفته است.

چه کالاهایی خریدیم؟
بررسی اقلام عمده وارداتی ایران در فروردین امسال نشان می‌دهد در این‌ماه 42درصد کل واردات کشور به 15قلم کالا اختصاص داشته و برنج نیمه سفید شده با افزایش 185درصدی ارزش نسبت به فروردین پارسال و سهم 8درصدی از کل واردات در صدر فهرست قرار گرفته است. ذرت دامی، کنجاله، کره بسته‌بندی شده و دانه سویا 4قلم دیگر از فهرست کالاهای عمده وارداتی به کشور بوده‌اند که از میان آنها دانه سود یا با افت 51درصدی ارزش واردات مواجه بوده اما در مقابل ارزش واردات کنجاله 371درصد و ارزش واردات کره بسته‌بندی شده 291درصد افزایش داشته است.


این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :