• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 19 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55345
+
-

رشد عرضه و ثبات نسبی قیمت خوراکی‌ها

شکر فله‌ 3هزار و 400تومانی در 22میدان اصلی میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شود

خوراکی
رشد عرضه و ثبات نسبی قیمت خوراکی‌ها

علی ابراهیمی/روزنامه‌نگار

رشد عرضه، زمینه تثبیت نسبی قیمت و فراوانی برخی اقلام کالایی مانند شکر، برنج خارجی، ماکارونی و... را در بازار ‌ماه مبارک رمضان فراهم کرد.
به گزارش همشهری، عرضه کالاهای اساسی با نرخ مصوب دولتی در میادین میوه و تره‌بارو فروشگاه‌های زنجیره‌ای، رویکردی است که دست‌اندکاران تنظیم بازار برای ساماندهی بازار اقلام کالایی در ‌ماه مبارک رمضان در دستور کار قرار دادند. گرچه عرضه دیرهنگام این کالاها موجب رشد نسبی قیمت‌ها در آستانه ‌ماه مبارک رمضان شد اما اکنون با گذشت چند روز از این ماه، رشد نسبی عرضه، زمینه ثبات قیمت‌ها در بازار خرده‌فروشی را فراهم کرده است. 
علاوه بر برخی کالاهای اساسی مانند گوشت، مرغ، تخم مرغ، برنج و شکر روغن نباتی، برخی اقلام خوراکی مانند ماکارونی، تن ماهی، زولبیا، بامیه خرما و... ازجمله مایحتاج ‌ماه مبارک رمضان است که به‌دلیل افزایش نرخ مواد اولیه و رشد هزینه تمام‌شده با تصویب سازمان حمایت، افزایش قیمت در آستانه ‌ماه مبارک رمضان را تجربه کردند. اما اکنون تشکل‌های صنفی و دست‌اندرکاران تنظیم بازار از رشد عرضه برخی اقلام به نرخ مصوب دولتی یا پایین‌تر از قیمت‌های مصوب تنظیم بازار برای کمک به اقشار کم‌درآمد جامعه خبر می‌دهند.

توزیع شکر در میادین و فروشگاه‌های زنجیره‌ای 

مدیرعامل شرکت غله و بازرگانی منطقه یک کشور از توزیع شکر فله‌ای به قیمت 3هزارو400تومان در 22میدان اصلی میوه و تره‌بار و برخی میادین فرعی خبر داد و گفت: با توجه به موجودی شکر در انبار کارخانجات، هیچ مشکلی برای تامین شکر وجود ندارد؛ به‌نحوی که اگر تولید کارخانه قند فیروزکوه به‌عنوان بزرگ‌ترین کارخانه تامین‌کننده قندوشکر تهران هم متوقف شود با توجه به موجودی انبار این کارخانه، امکان عرضه شکر به بازار تا 40روز وجود دارد. 
محمود یوسفی افزود: همچنین حواله‌های شکر فروشگاه‌های زنجیره‌ای مانند افق کورش، هفت و رفاه، تامین شده و این فروشگاه‌ها اکنون در حال عرضه شکر هستند. او با بیان اینکه مدیران میادین میوه و تره‌بار در پایان وقت اداری هر روز میزان درخواست خود را اعلام می‌کنند و ما هم بلافاصله درخواست شکر این میادین را تامین می‌کنیم، افزود: در کنار تامین نیاز خانوارها حواله‌های شکر اتحادیه قنادان و کارخانجات در بخش صنف و صنعت هم تامین می‌شود. همچنین اکنون فروشگاه‌های زنجیره‌ای سپه، اتکا و شهروند حواله‌های خود را به ما ارائه کرده‌اند که به محض واریز وجه از سوی این فروشگاه‌ها، حواله‌های آنها تامین و این فروشگاه‌ها نیز طی یکی، دو روز آینده اقدام به عرضه شکر خواهند کرد. مسعود بصیری، مدیرکل تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهاد کشاورزی نیز با بیان اینکه ۱۲۰هزار تن شکر برای مصرف صنوف و ۲۰هزار تن برای مصرف خانوار با نرخ هر کیلوگرم ۳۴۰۰تومانی درنظر گرفته شده است و درصورت لزوم این میزان افزایش می‌یابد، گفت: قیمت مصوب شکر برای مصرف خانوار 3400تومان تعیین شده و ورود دولت به بازار و توزیع شکر به نرخ مصوب برای مقابله با نرخ 10هزار تومانی این محصول در بازار خرده‌فروشی بوده تا قیمت‌ها متعادل شود.

عرضه ماکارونی زیر نرخ مصوب

عباس قبادی، دبیر کارگروه تنظیم بازار، گرانی برخی اقلام خوراکی مانند ماکارونی را ناشی از تفاوت در قیمت خرید آرد مورد نیاز این صنعت دانست و گفت: به مناسبت‌ ماه مبارک رمضان، ماکارونی در همه فروشگاه‌ها ۱۵درصد زیر قیمت مصوب عرضه می‌شود. رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات ماکارونی ایران نیز از آغاز عرضه ماکارونی برخی برندها به نرخ 15 تا 20درصد زیر قیمت مصوب در‌ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: در‌ ماه جاری همه فروشگاه‌های زنجیره‌ای هر بسته ماکارونی را حداقل ۱۵ درصد کمتر از قیمت مصوب به مصرف‌کنندگان عرضه می‌کنند اما با توجه به اینکه امکان نظارت بر همه مغازه‌ها و خرده‌فروشی‌ها وجود ندارد، نمی‌توانیم با قطعیت بگوییم که در مغازه‌ها نیز این قیمت‌ها رعایت می‌شود. 
مهدی آثاریان، افزود: عمده خرید مردم در فروشگاه‌های زنجیره‌ای انجام می‌شود و برخی کارخانه نیز تخفیف بیش از ۱۵درصدی را لحاظ کرده‌اند. دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماکارونی ایران نیز گفت: تولید‌کنندگان با وجود دریافت مجوز افزایش قیمت 75درصدی، افزایش 52درصدی قیمت (بیش از 20درصد کمتر از قیمت مصوب سازمان حمایت) را لحاظ و بسته ماکارونی 700گرمی را به قیمت 4700تومان به بازار عرضه کردند. 
سیدارمیا واعظ لاری افزود: سرانه مصرف سالانه ماکارونی برای هر ایرانی 6.8کیلوگرم است و اکنون 10برند معتبر صنعت ماکارونی کشور بیش از 90درصد بازار را در دست دارند. رئیس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز با رد برخی شایعات رسانه‌های خارجی در زمینه کمبود برنج و ماکارونی، گفت: هیچ مشکلی در تأمین این کالاها وجود ندارد و روزانه به وفور موجودی خود را به مردم عرضه می‌کنیم. امیر خسرو فخریان، افزود: به‌طور طبیعی در هر مقطعی ممکن است با چالش‌هایی در تأمین برخی کالاها مواجه شویم که بلافاصله در تعامل با تأمین‌کنندگان کالا، مشکل حل می‌شود. اما اکنون در مورد تأمین کالاهای غذایی پرمصرف همچون برنج، ماکارونی، روغن، شکر، خرما، حبوبات، رب گوجه فرنگی و... هیچ مشکلی وجود ندارد.


   کاهش عرضه وگرانی تن ماهی

تن ماهی از جمله اقلام کالایی است که به‌دلیل افزایش نرخ نهاده‌های تولید (افزایش نرخ ارز واردات ماهی تن) با کاهش عرضه و درخواست تولید‌کنندگان برای افزایش رسمی قیمت‌ مواجه شده است. رئیس گروه آب‌های دور سازمان شیلات ایران با بیان اینکه حجم زیادی از میزان صید کشور مربوط به ماهی‌های تن است که حدود 70درصد آن توسط صیادان سیستان و بلوچستان تامین می‌شود، گفت: کنسرو ماهی تحت نظارت و نرخ‌گذاری بوده اما ماهی‌های تن به‌عنوان ماده اولیه آن تابع این قانون نیست و تحت‌تأثیر بازارهای جهانی و نرخ دلار است. غلامعلی مرادی افزود: با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های تولید ما نیز خواستار افزایش قیمت کنسرو ماهی از سازمان حمایت شده‌ایم اما باید توجه داشت که این محصول بیشتر مورد نیاز قشر ضعیف‌تر جامعه است و نباید افزایش قیمت آن طوری باشد که به‌عنوان کالای لوکس ارائه شود. به گفته او گرچه بسیاری از نهاده‌ها، ادوات و ملزومات صیادی با رشد چشمگیری روبه‌رو بوده و عاملی برای افزایش قیمت ماهی‌های تن شده اما در صورت افزایش بی‌رویه قیمت ماهی، برای تولیدکنندگان کنسرو به‌عنوان خریدار اصلی آنها نیز مشکلاتی ایجاد می‌شود و احتمال کاهش تقاضا و خرید این محصول وجود دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید