• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
پنج شنبه 19 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55321
+
-

چطور در لباس‌‌پوشیدن از رنگ‌های مناسب استفاده کنیم تا خوش‌تیپ باشیم؟

شنبه یکشنبه نپوشیم

شنبه یکشنبه نپوشیم

نیلوفر ذوالفقاری

رنگارنگ لباس‌پوشیدن نه فقط در بهتر‌شدن روحیه خودمان مؤثر است بلکه باعث می‌شود در نگاه اطرافیان هم ظاهری چشم‌نواز و انرژی‌بخش داشته باشیم. اما رنگارنگ پوشیدن به این معنا نیست که بدون رعایت‌کردن هیچ اصول و ترتیبی، فقط از رنگ‌های مختلف در لباس‌هایمان استفاده کنیم. بد نیست بدانیم اگر از یک رنگین‌کمان رنگ در لباس‌هایمان استفاده کنیم، تنها چیزی که از تیپ و ظاهرمان می‌سازیم همان چیزی است که اصطلاحا به آن می‌گویند شنبه یکشنبه! این هفته در خیاط‌خانه قرار است از روش‌های رعایت کردن تناسب رنگ در لباس‌هایمان، ست کردن رنگ‌ها با یکدیگر و اصول آن حرف بزنیم.

از رنگ پوست خود غافل نشوید
قبل از اینکه درباره رنگ لباسمان تصمیم بگیریم، لازم است ابتدا بدانیم با توجه به ویژگی‌های خودمان رفتن سراغ کدام دسته رنگ‌ها درست و رفتن سراغ کدام رنگ‌ها اشتباه است. شاید با خودتان فکر کنید هرکس می‌تواند هر رنگی که دوست دارد برای لباس‌هایش انتخاب کند، البته که انتخاب با شماست اما بد نیست بدانید این فقط سلیقه شما نیست که اهمیت دارد! اگر رنگی را انتخاب کنید که با رنگ پوست شما هماهنگی ندارد، حاصل انتخابتان اصلا چشم‌نواز نخواهد بود. حالا از کجا بفهمیم کدام رنگ برای پوست ما مناسب است؟
مثلا رنگ آبی مناسب افراد سفید و بور است. درحالی‌که برای افراد سفید با پوست پریده ‌رنگ، سرمه‌ای مات و سبزآبی، مناسب‌تر از آبی روشن است. به این ترتیب حتی شدت رنگ‌ها در انتخاب رنگ متناسب با پوست‌تان بسیار مؤثر است. برای مثال افراد پریده‌رنگ می‌توانند با استفاده از رنگ‌های زنده و شاد جلوه خاصی به رنگ پوست خود بدهند و برعکس با پوشیدن لباس‌هایی با رنگ‌هایی با شدت کم و ملایم، پوست خود را پریده رنگ‌تر به‌نظر برسانند.


روشن‌ها و تیره‌ها
اگر رنگ پوست شما روشن است، لباس‌هایی با رنگ‌های آبی، صورتی، سبز، ترکیب آبی و سبز، انواع بنفش‌ها و ارغوانی، می‌‌توانند لباس‌های مناسبی برایتان باشند. سعی کنید لباس‌هایی با رنگ زرد و ترکیب زرد و نارنجی را در اولویت خریدتان قرار ندهید. اگر رنگ پوست شما تیره است، رنگ‌های قهوه‌ای، قهوه‌ای مایل به قرمز، سبز زیتونی، ترکیب سبز و آبی، زرد، نارنجی، ترکیب زرد و سبز، هلویی و ترکیب نارنجی و قرمز، می‌تواند برای لباس‌های شما مناسب باشد. سعی کنید موقع لباس خریدن سراغ رنگ‌های آبی کم‌رنگ، صورتی کم‌رنگ و ارغوانی کم‌رنگ مایل به رنگ آبی نروید. اگر شما پوستی خنثی دارید، می‌توانیم مژده دهیم که می‌توانید از همه رنگ لباس‌های پیشنهادی دسته‌های بالا استفاده کنید. رنگ‌های زیادی هم هستند که به تمام رنگ پوست‌ها می‌آیند مانند سفید خالص یا صورتی ملایم. رنگ‌های ترکیبی مثل سبزآبی و بنفش پررنگ نیز مانند رنگ‌های خنثی عمل کرده و بدون هیچ تأکیدی بر تن پوست‌تان، با آن سازگار می‌شوند. از آنجا که این رنگ‌ها بین رنگ‌های گرم و سرد تعادل برقرار کرده‌اند، می‌توانید با خیال راحت با هر رنگ پوستی که دارید آنها را به تن کنید. ضمن اینکه تقریبا تمام پوست‌ها با رنگ‌های قرمز روشن، صورتی روشن، آبی تیره و بنفش ظاهر خوبی پیدا می‌کنند. به جز رنگ پوست، رنگ موها و چشم‌ها هم تا حدودی در انتخاب لباس مناسب مؤثر است.

 چه رنگ‌هایی را با هم بپوشیم؟
حتما برای شما هم پیش آمده که دقایقی جلوی کمد لباس‌هایتان بایستید تا بتوانید تصمیم بگیرید کدام رنگ لباس‌ها را با هم بپوشید. حتی موقع خرید لباس هم بسیاری از ما به این فکر می‌کنیم که کدام رنگ را انتخاب کنیم تا جورکردن آن با بقیه لباس‌ها یا کیف و کفشمان راحت باشد. البته که این فکرها کاملا درست و به‌جاست. اما برای اینکه جواب سؤالاتمان را بدانیم لازم است اصول ست‌کردن رنگ‌ها با یکدیگر را یاد بگیریم.

چرخه رنگ را یاد بگیرید
چرخه‌ رنگ می‌تواند به شما بگوید کدام رنگ‌ها ترکیب بهتری می‌سازند. ترکیب خاصی از رنگ‌های موجود در این چرخه که به چشم انسان ترکیب خوبی می‌آیند، هارمونی (هماهنگی) رنگ‌ها نامیده می‌شود.
رنگ‌های اصلی قرمز، زرد و آبی هستند. ترکیب رنگ‌های اصلی با هم رنگ‌های ثانویه را می‌سازد. رنگ‌های ترکیبی (مرتبه سوم) نیز از ترکیب رنگ‌ اصلی با رنگ‌های ثانویه به‌وجود می‌آید. در این چرخه بعضی رنگ‌ها گرم و برخی دیگر سرد هستند. رنگ‌های گرم به رنگ‌های قرمز، نارنجی و زرد متمایل‌ هستند. رنگ‌های سرد نیز به رنگ‌های آبی، سبز و بنفش گرایش دارند. ترکیب کردن رنگ‌های گرم با یکدیگر و رنگ‌های سرد با هم، روش خوبی برای ایجاد هماهنگی رنگی برای افراد مبتدی است. این کار کم‌کم به شما کمک می‌کند تا بیشتر با رنگ‌ها احساس راحتی کنید. مشکی، سفید و خاکستری رنگ‌های خنثی هستند و می‌توانند در ست کردن لباس بسیار مفید باشند.
با افزودن رنگ سفید رنگ‌ها ملایم‌تر و روشن‌تر می‌شوند که اصطلاحا به این حالت «ته‌رنگ» می‌گویند. در مقابل با افزودن رنگ سیاه رنگ‌ها تیره‌تر یا سیرتر می‌شوند که به این حالت «سایه‌» رنگ می‌گویند. در نهایت هم «تُن» رنگ که با افزودن رنگ خاکستری ایجاد می‌شود. برای ست کردن لباس باید توجه داشت که ته‌رنگ، سایه‌ و تن‌رنگ با همدیگر ترکیب خوبی بسازند.

مکمل‌ها را ست نکنید
رنگ‌های مکمل در چرخه‌ رنگ در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند (مثلا بنفش و زرد). نگذارید نام مکمل این رنگ‌ها شما را فریب بدهد. این رنگ‌ها مکمل یکدیگرند ولی برای ترکیب لباس شما مناسب نیستند. البته اگر در ست کردن رنگ لباس فردی جسور و با اعتمادبه‌نفس هستید، مجبور نیستید از پوشیدن رنگ‌های مکمل با یکدیگر خودداری کنید. یک راه مناسب برای پوشیدن رنگ‌های مکمل با یکدیگر این است که یک رنگ مکمل را با رنگ ملایم‌تر متضادش بپوشید. به‌عنوان مثال ست کردن پیراهن آبی سلطنتی با شال و کفش طلایی کم‌رنگ (ملایم) می‌تواند ترکیب خوبی باشد. رنگ‌های مشابه در چرخه‌ رنگ دقیقا در کنار یکدیگر قرار دارند (مانند سبز و زرد یا قرمز و نارنجی). چون این رنگ‌ها به هم نزدیکند، چشم‌نوازترند .یک مثال خوب از ست کردن رنگ‌های مشابه، پیراهن قرمز مایل به نارنجی با گردنبند طلایی و کفش صورتی است. بهتر است برای ست‌کردن رنگ‌های مشابه، بیش از 3 رنگ را استفاده نکنید. در مثال بالا از 3رنگ (طلایی، قرمز و صورتی) استفاده کرده‌اید و بهتر است رنگ مشابه دیگری در ترکیب لباس‌تان نباشد.


ست کردن آسان با رنگ‌های خنثی
بعضی وقت‌ها هم ست کردن لباس‌ها به این راحتی نیست. گاهی وقت کافی برای استفاده از رنگ‌های مختلف نداریم یا حتی طبیعی است که همه رنگ‌ها بین لباس‌هایمان پیدا نشوند. اینجور وقت‌ها استفاده از رنگ‌های خنثی می‌تواند باعث شود راحت‌تر لباس‌هایمان را  ست کنیم، رنگ انتخابی‌ما جلوه‌ بهتری داشته باشد و ترکیب بهتری ایجاد کند. مخصوصا در انتخاب لباس‌های بیرون از خانه که بیشتر ما وسواس زیادی درباره آنها داریم. استفاده از رنگ خاکستری در ست بیرون می‌تواند بسیار مفید باشد. می‌توانید شلوار خاکستری را با بلوز سفید و ژاکت آبی ترکیب کنید. رنگ سفید با بسیاری از رنگ‌ها ترکیب خوبی می‌سازد و در ست‌های بیرونی هم می‌تواند بسیار کارگشا باشد. می‌توان بلوز سفید را زیر ژاکت یا گرمکن هم پوشید .از پوشیدن شلوارهای رنگی خودداری کنید. مگر اینکه یک لباس بالاتنه با رنگ خنثی داشته باشید (مثل شلوار جین قرمز با ژاکت خاکستری). با این اوصاف معمولا شلوارهای رنگی توجه را از ست لباس دور کرده و فقط روی خود متمرکز می‌کنند .هر رنگی درجات مختلفی دارد. ممکن است تیره یا روشن‌تر باشد. اگر می‌خواهید لباسی را ست کنید، بهتر است در ست خود از درجات مختلف رنگ‌های انتخابی‌تان استفاده کنید؛ مثلا یکی از لباس‌ها درجه تیره‌تر و دیگری درجه روشن‌تری داشته باشد.


خنثی‌های گرم، طرح‌دارها
اگر در ست کردن لباس مردد بودید، می‌توانید از رنگ‌های خنثی گرم استفاده کنید. مثلا ترکیب قهوه‌ای و کرم بسیار خوب و برازنده است. همچنین می‌توانید از رنگ‌هایی که بیشتر تن زمینی (رنگ‌هایی که با رنگ خاکستری ترکیب می‌شوند) دارند، مانند سبز زیتونی نیز استفاده کنید. ست‌کردن لباس‌هایی که طرح یا الگوی رنگی خاصی دارند، کار سختی است. باید توجه کنید که الگوی لباستان تحت‌تأثیر بقیه‌ ست شما قرارنگیرد و در عین حال بقیه‌ ست شما را به حاشیه نراند. می‌توانید یک لباس طرح‌دار را با یک یا دو رنگ خنثی یا لباس ساده بپوشید. همچنین می‌توانید یک لباس طرح‌دار را با یک لباس ساده با رنگی از رنگ‌های لباس طرح‌دارتان ست کنید. مثلا اگر یک دامن قرمز با طرح زرد و نارنجی خورشید دارید، می‌توانید آن را با یک بلوز نارنجی ست کنید. البته کفش‌تان باید رنگ خنثی داشته باشد. برای ست بیرون نهایتا از 3رنگ استفاده کنید. این 3 رنگ شامل رنگ خنثی لباس شما نیز می‌شود. با این کار می‌توانید مطمئن شوید ست لباس‌تان زیادی رنگارنگ نیست.

حواستان باشد که...
با همه این حرف‌ها فراموش نکنید که شما آزادید هر چه دوست دارید، بپوشید. تا وقتی که شما ست لباس خود را دوست داشته باشید، نظر دیگران چه اهمیتی دارد؟
از پوشیدن دو رنگی که خیلی به هم نزدیک‌ هستند، خودداری کنید. اگر خواستید به این شکل لباس خود را ست کنید، از رنگ کاملا یکسان استفاده یا یک تن خنثی برای ست خود انتخاب کنید. در غیراین صورت ست لباس بیرون شما جذابیتی نخواهد داشت.
بهتر است از پوشیدن رنگ مشکی با رنگ قهوه‌ای خودداری کنید، مگر اینکه کاملا از مطابقت آنها مطمئن باشید. به‌عنوان مثال لباس مشکی و کفش قهوه‌ای باعث می‌شود بیننده گمان کند شما از رنگ‌شناسی چیزی نمی‌دانید.

بهاری بپوشید
صورتی یک رنگ بهاری است که در شکوفه‌های این فصل به خوبی دیده می‌شود. صورتی رنگی ملایم و زیباست که هم خانم‌ها و هم آقایان می‌توانند از آن استفاده کنند؛ مثلا خانم‌ها یک مانتوی صورتی و نخی برای روزهای بهاری داشته باشند و آقایان هم پیراهنی به رنگ صورتی ملایم. رنگ زرد نشان‌دهنده تابش خورشید و رنگی نشاط‌آور و انرژی بخش است که برای فصل بهار مناسب است. رنگ زرد را می‌توان بمب انرژی دانست که می‌تواند در فصل بهار استایلی زیبا و شاد به شما ببخشد. رنگ‌های روشن و شاد بسیار مناسب این فصل هستند و در طبیعت سرسبز این روزها، جلوه زیبایی پیدا می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :