• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
پنج شنبه 19 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55309
+
-

امیرعلی غرور ایرانی را زنده کرد

یادداشت اول
امیرعلی غرور ایرانی را زنده کرد







از آنجا که افتخار گزارشگری رقابت‌های 3نسل از کشتی‌گیران کشورمان را داشتم آشنایی خوبی با «امیر علی‌اکبری» دارم. او کشتی‌گیری جسور، بی‌باک، بااستعداد و اهل فن است که در مسابقات کشتی قهرمانی جوانان در جهان خوش درخشید. از ویژگی‌های بارز این ورزشکار می‌توانم به بازی جوانمردانه و منش پهلوانی او اشاره کنم. او به هر قیمتی دوست ندارد پیروز میدان باشد. در این زمینه حتی خاطره‌ای دارم که بد نیست اینجا بازگو کنم. در مسابقات جهانی سنگین وزن سال2010 در مسکو، امیرعلی با «رضا کایالپ» کشتی‌گیر قدر کشور ترکیه رقابت کرد. این کشتی‌گیر همه ورزشکاران ایرانی را تا آن زمان شکست داده بود و این موضوع برای ما ناراحت‌کننده بود. کایالپ غرور خاصی داشت و از موضع بالا به کشتی‌گیران ایرانی نگاه می‌کرد. پیش از نبرد با امیرعلی با زبان ترکی برای او رجز خواند و گفت: «همه ایرانی‌ها را شکست داده‌ام، تو را هم شکست می‌دهم. آماده باخت باش.» امیرعلی با لبخندی که همیشه بر لبانش هست به حریف خود با زبان آذری گفت: «برد و باخت برای من مهم نیست. مهم بازی جوانمردانه است.

خیلی دوست دارم در این بازی تو را شکست بدهم اما مهم‌تر از برد تو، بازی جوانمردانه است.» او این بازی را خیلی راحت از حریف ترک خود برد و دل همه ما را شاد کرد. من بعد از بازی سراغش رفتم و ضمن تشکر از بازی جوانمردانه‌اش از صحبت‌های پیش از بازی او با حریفش پرسیدم و او این موضوع را برایم تعریف کرد. یکی دیگر از ویژگی‌های اخلاقی امیرعلی که او را متمایز کرده، تواضع و افتادگی این مبارز ایرانی است. او با وجود اینکه مقام‌های مختلفی در جهان کسب کرده هیچ‌گاه مغرور نشده و خودش را از مردم دور نکرده است. مصداق بارز این وی‍ژگی اخلاقی او را می‌توان در گفت‌وگوی او با خبرنگاران و مراوداتش با مردم عادی و گرفتن عکس کنار دوستدارانش دید. برای من بیش از عناوین قهرمانی او، همین منش و اخلاق مردمی و پهلوانانه امیرعلی ارزشمند است.

در کل باید عرض کنم ما در ورزش‌های همگانی، انتظار چندانی از ورزشکارانمان نداریم اما در ورزش قهرمانی، توقع و انتظار بیشتری است؛ زیرا برد و باخت یک ورزشکار در این عرصه، دیگر متعلق به شخص نیست بلکه به یک ملت و سرزمین بازمی‌گردد. از این‌رو شما مشاهده می‌کنید که در چند سال اخیر چگونه میزان مدال‌ها و افتخارآفرینی‌های ورزشکاران در عرصه بین‌المللی در توسعه سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ملت‌ها مؤثر است. علاوه بر این افتخارآفرینی در رشته‌های ورزشی در جهان، غرور ملی شهروندان آن کشور را بالا برده و حتی به‌صورت کوتاه‌مدت می‌تواند شادابی و سرزندگی را به جامعه تزریق کند. ساده بگویم که پیروزی‌های امیرعلی دل همه ما ایرانی‌ها را شاد کرده و حس افتخار و غرور به همه ما بخشیده است.

حالا با اسم امیرعلی بار دیگر نام ایران و ورزشکاران بااستعداد و قهرمان ایرانی بر سرزبان‌ها افتاده و دنیا این افتخار ورزش ایران را می‌شناسند. من به‌عنوان دوست و دوستدار این مبارز ایرانی برای او آرزوی موفقیت می‌کنم و امیدوارم این مبارز ایرانی بعد از پیوستنش به سازمان UFC افتخارات بیشتری کسب و دل ما را شاد کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید