• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 17 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55133
+
-

نگرانی اهوازی‌ها از گران شدن کرایه تاکسی

شهروندان می‌گویند افزایش نرخ کرایه تاکسی بدون این‌که امکاناتی در کار باشد منصفانه نیست، اما رانندگان می‌گویند چرخ زندگی ما هم باید بچرخد

در شهر
نگرانی اهوازی‌ها از گران شدن کرایه تاکسی

سیدعلیرضا شریفی|  اهواز- خبرنگار:


در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر گرانی و سهمیه‌بندی بنزین منتشر شد که وزارت نفت به سرعت آن را تکذیب کرد. اما موج خبرهای منتشرشده تاثیر خود را به سرعت بر مردم گذاشت و برخی از رانندگان اهوازی در اقدامی خودسرانه نرخ کرایه‌ها را بالا بردند.افزایش کرایه تاکسی معمولا هر سال در اردیبهشت‌ماه اتفاق می‌افتد و در سال‌های اخیر نیز به موضوعی تکراری برای مردم اهواز تبدیل شده است. اما گلایه مردم بیشتر درخصوص مجهز نشدن ناوگان تاکسیرانی است.شهروندان می‌گویند کرایه‌ تاکسی در اهواز هر سال در حالی افزایش می‌یابد که تاکسی‌ها هیچ امکاناتی برای مسافران ندارند، به‌خصوص سیستم سرمایشی در هوای گرم اهواز که در برخی از روزهای تابستان به 60 درجه هم می‌رسد.


تاکسی‌های فرسوده، کرایه‌های گران

یکی از شهروندان اهوازی در این باره به همشهری می‌گوید: ناوگان تاکسیرانی اهواز فرسوده است ولی ما چاره‌ای جز استفاده از آن نداریم. مترو که نداریم، وضعیت اتوبوس‌ها هم که بدتر از تاکسی‌هاست بنابراین مجبور به استفاده از تاکسی هستیم.«محمد حمادی» می‌افزاید: اما نکته این است که هیچ خدماتی ازسوی تاکسیرانی به مسافران ارائه نمی‌شود. یعنی تنها کار تاکسی‌ها این است که مسافر را از نقطه‌ای به نقطه دیگری در شهر می‌رسانند.

این شهروند می‌گوید: طولانی بودن برخی مسیرها و گران بودن کرایه تاکسی‌ سبب شده است که ماهانه حدود یک‌‌سوم از حقوقم را صرف پرداخت کرایه کنم و نمی‌دانم اگر کرایه‌ها گران‌تر شود، چه کار باید بکنم. این در شرایطی است که خیلی‌ها که مثل من کارگرند، هنوز حقوق فروردین خود را نگرفته‌اند و اصلا نمی‌دانیم افزایش حقوق داریم یا نه؟


زندگی فقط شامل کرایه تاکسی نیست

یکی از شهروندان که ساکن کوی رمضان اهواز است، در این باره به همشهری می‌گوید: کرایه این منطقه تا مرکز شهر در فروردین امسال 1500 تومان بود اما حالا رانندگان آن را 2 هزار تومان کرده‌اند.«سعید خسروی‌نژاد» بیان می‌کند: در سال‌های گذشته، با هر اتفاقی، نرخ کرایه‌ها در اهواز تغییر کرده است و این اصلا به نفع مردم نیست.وی می‌گوید: سازمان تاکسیرانی و شهرداری اهواز باید بخشی از بار گرانی کرایه را به دوش بکشند تا مردم در این دوران سخت اقتصادی کمی آسوده‌خاطر باشند. همه چیز که نباید روی دوش مردم باشد. مردم واقعا از گرانی‌ها خسته و مستاصل شده‌اند. فقط هزینه کرایه که نیست. زندگی هزار خرج و هزینه دارد که باید از پس همه آنها بربیاییم.

این شهروند اهوازی عنوان می‌کند: زمستان سال گذشته به بهانه تغییر کارت‌های شهروندی نرخ کرایه اتوبوس در اهواز گران شد و حالا هم گرانی بنزین بهانه جدید برای افزایش نرخ کرایه است. ادامه این وضعیت مناسب چهره کلان‌شهری مانند اهواز نیست و باید به سرعت برای بهبود آن چاره‌ای اندیشید.


درددل راننده‌ها

یک راننده تاکسی اما نظراتی برخلاف مسافران دارد. او به خبرنگار همشهری می‌گوید: در چند ماه گذشته همه کالاها گران شده‌اند اما تا کمی تغییر در نرخ کرایه تاکسی و اتوبوس ایجاد می‌شود، صدای مردم درمی‌آید. مگر راننده تاکسی یا اتوبوس حق زندگی ندارد؟! مگر راننده خرج و مخارج ندارد؟! همین تاکسی کلی خرج روی دست ما می‌گذارد و باید بتوانیم از عهده هزینه‌های آن بربیاییم. ضمن این‌که ما هم خانواده داریم، هزینه‌های زندگی روی دوش ما هم قرار دارد، ما هم قشری از اقشار همین جامعه‌ هستیم.

«جمال صوفی» ادامه می‌دهد: مشکل اصلی رانندگان تاکسی اهواز حمایت نشدن از سوی سازمان تاکسیرانی است، وگرنه چرا ما باید در این وضعیت آب و هوایی با کرایه‌ای به مراتب کمتر از سایر کلان‌شهرها مسافران را جابه‌جا کنیم؟
این تاکسیدار می‌گوید: سازمان تاکسیدار و شهروند را به حال خود رها کرده است و راننده و مسافر اغلب به خاطر 500 تومان درگیری لفظی پیدا می‌کنند. فکر می‌کنید ما از این درگیری‌ها خوشمان می‌آید؟!


افزایش کرایه تاکسی هنوز مطرح نیست

رئیس کمیسیون حمل‌ و‌ نقل و ترافیک شورای شهر اهواز در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به این‌که نرخ کرایه تاکسی در این شهر هنوز افزایش پیدا نکرده است، می‌گوید: تعیین نرخ جدید کرایه تاکسی در اهواز هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده است که بخواهیم درباره آن اظهارنظر کنیم.

«رحیم کعب‌عمیر» می‌افزاید: نارضایتی شهروند و تاکسیدار در شهر اهواز وجود دارد. تکمیل نبودن چرخه حمل ‌و ‌نقل در این کلان‌شهر سبب بروز برخی مشکلات شده است و باید برای آن چاره‌ای اندیشید.
وی می‌گوید: البته هنوز افزایش کرایه تاکسی در اهواز مطرح نیست و تحلیل عکس‌العمل شهروندان و تاکسیداران پس از انتشار شایعه گرانی بنزین به تامل نیاز دارد.
کعب‌عمیر تاکید می‌کند: هر اتفاقی هم بیفتد، تاکسیداران حق گران کردن خودسرانه کرایه‌ها را ندارند و شهروندان در صورت مشاهده این موضوع می‌توانند شکایت کنند.


ناوگان

هنوز چیزی مصوب نشده است


مدیرعامل سازمان تاکسیرانی اهواز نیز در گفت‌وگو با همشهری درباره نحوه افزایش نرخ کرایه می‌گوید: این موضوع براساس تعرفه سازمان شهرداری‌های کل کشور، هزینه تعویض لاستیک، استهلاک خودرو، قیمت سوخت، شرایط آب و هوایی، تعمیرات و نرخ تورم تحقق می‌یابد.

«محمد رستم‌منش» افزایش نرخ کرایه را در سال گذشته به دلیل افزایش نرخ تورم می‌داند و اظهار می‌کند: این افزایش براساس بررسی‌های کمیسیون حمل ‌و ‌نقل و ترافیک شورای شهر صورت گرفت.وی می‌گوید: بعد از محاسبه نرخ کرایه سال جدید در هیات‌مدیره سازمان، این نرخ به شورای ‌شهر ارسال می‌شود تا پس از بررسی در کمیسیون‌های تخصصی آن، در صحن علنی شورای شهر مطرح و پس از رای‌گیری، برای تایید به فرمانداری فرستاده شود.رستم‌منش با اشاره به این‌که هنوز میزان این افزایش نرخ معلوم نیست، بیان می‌کند: در حال حاضر کارهای کارشناسی در این رابطه در حال انجام است ولی تا الان چیزی مصوب نشده است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید