• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 16 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54978
+
-

مرور هفته ناآرام همدان

رئیس پلیس آگاهی استان: انگیزه قاتل طلبه همدانی خروج از کشور بود

اجتماعی
مرور هفته ناآرام همدان


فاطمه کاظمی|  همدان - خبرنگار:


 قتل طلبه همدانی جلوی مدرسه آیت‌الله آخوند آن‌هم با اسلحه گرم آن‌قدر هولناک بود که هنوز شهروندان‌ همدانی در شوک آن هستند. شهری که به داشتن امنیت و دور بودن از چالش‌های قومیتی و مذهبی در کشور شهره است هفته گذشته با موضوع یک قتل آن‌هم قتل یک روحانی و به علاوه با اسلحه گرم تیتر یک بیشتر رسانه‌های سراسری شد و بسیاری از کارشناسان به تحلیل این موضوع پرداختند.

جدای از این‌که خشونت علیه هر کسی و هر کجا و به هر شکلی محکوم است، این موضوع به لحاظ این‌که مقتول یک روحانی بود، بیشتر مورد توجه قرار گرفت و گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره آن شد و حتی برخی از رسانه‌های کشور آن را یک اقدام سیاسی قلمداد کردند و آن را به شبکه‌های معاند خارج از کشور نسبت دادند. برخی مسئولان‌ هم اصرار دارند این حادثه هولناک را به گردن فضای مجازی بیندازند چون قاتل به محض انجام این قتل در صفحه اینستاگرام خود به این قتل اعتراف کرد و قهرمانانه از آن سخن گفت.

اما حداقل تا اینجا مشخص شده مقتول فقط یک طلبه عادی بوده و هیچ پست و مقام سیاسی نداشته که هدف شبکه‌های معاند خارج کشور باشد و قاتل هم یکی از اراذل و اوباش سابقه‌دار همدان بوده که هیچ قصدی جز خودنمایی نداشته است و اصلا چنین فردی نمی‌تواند افکار سیاسی داشته باشد. این را هم باید گفت که مقام معظم رهبری بعد از این اتفاق عملکرد نیروی انتظامی را مورد انتقاد قرار دادند.
تحقیقات پلیس درباره انگیزه قاتل که 24 ساعت بعد از قتل در درگیری با پلیس کشته شد ادامه دارد اما آن‌طور که شواهد می‌گوید در این ماجرا یک انسان بی‌گناه قربانی حماقت یک مجرم بی‌سروپا شد که خانواده‌ای را داغدار کرد و شیشه امنیت استان‌ همدان ترک برداشت.


ماجرا چه بود؟

سردار بخشعلی کامرانی‌صالح، فرمانده انتظامی استان در نشست خبری که با موضوع قتل طلبه جوان در همدان برگزار شد در خصوص شناسایی قاتل به خبرنگاران گفت: ساعت 12:35 روز شنبه 7 اردیبهشت 1398 در تماس با 110 گزارشی مبنی بر این‌که در فاصله 70، 80 متری حوزه علمیه، مهاجمی یکی از طلبه‌ها را با گلوله به قتل رسانده به دست ما رسید. به محض دریافت پیام عوامل انتظامی خود را به محل رساندند. پلیس بلافاصله با پلاک خودروی پژویی که در اختیار داشت ظرف 10 تا 15 دقیقه مالک خودرو را شناسایی کرد. پس از تماس با مالک خودرو مشخص شد که این خانم خودرو را به برادر قاتل به صورت قولنامه‌ای فروخته است. در عرض 20 دقیقه اولیه برای ما محرز شد که قاتل کیست. برادر قاتل متوجه نیت او می‌شود اما مانعش نمی‌شود. 

وی افزود: با بهره‌گیری از بیش از 50 تیم عملیاتی، اطلاعاتی و آگاهی تمام جوانب سنجیده شد و در ساعات اولیه افرادی که به نوعی با او در ارتباط بودند شناسایی شدند و ما مطلع شدیم که آنها 4 نفر هستند و مسیر کردستان را طی می‌کنند. با اقدامات ویژه و به‌موقع در قروه موفق به دستگیری آنها شدیم. تا 12 شب حدود 8 تا 10 نفر که به نوعی به او مرتبط بودند، شناسایی شدند و جاهایی که احتمال اختفای او بود تحت نظر و رصد قرار گرفت. حدود ساعت 4 که دیگر پناهگاه خود را امن نمی‌دید از آنجا بیرون آمد و هنگامی که خود را تحت محاصره نیروهای ما دید با آنها درگیر شد. 2 نفر از نیروهای ما مجروح شدند و نتیجه این درگیری مسلحانه از پا درآمدن قاتل بود.

کامرانی‌صالح اظهار کرد: اگر فردی که مرتکب جرم می‌شود قصد فرار داشته باشد، سلاح خود را رها و فرار می‌کند اما برآورد می‌شود که این فرد قصد فرار نداشته است.
وی با بیان این‌که قاتل سابقه کیفری داشته است، تصریح کرد: وی سابقه جرایم متعددی از قبیل آدم‌ربایی، شرارت، جرم در حوزه مشروبات الکلی و تجاوز به عنف داشته است و بیش از 3 سال در زندان بوده است.


چرا قاتل زنده دستگیر نشد؟

یکی از شبهاتی که شهروندان دراین‌باره مطرح می‌کردند این بود که چرا پلیس قاتل را زنده دستگیر نکرد تا انگیزه او مشخص شود. سردار کامرانی‌صالح دراین‌باره توضیح داد: ما نمی‌توانیم در جایی که مجرم مسلح و در حال تیراندازی است یک گوشه بایستیم تا گلوله‌هایش تمام شود و بعد او را دستگیر کنیم. این در زمانی است که مجرم در حال فرار است یا از روبه‌رو می‌آید و مسلح نیست و می‌گویند پلیس باید کمر به پایین شلیک کند تا مجرم زنده دستگیر شود، در حالی که این مجرم مسلح بود و سنگر گرفته بود و تیراندازی می‌کرد و چاره‌ای جز کشتن او نبود.


قاتل به دنبال خودنمایی 

در نهایت رئیس پلیس آگاهی استان‌ همدان انگیزه قاتل را خروج از کشور عنوان کرد و گفت: تنها سرنخ پلیس از فردی که هنگام قتل در کنار قاتل حضور داشت یک سایه بود که ماموران با انجام کارهای اطلاعاتی و یکسری کارهای پیچیده فنی این فرد را شناسایی و دستگیر کردند.
سرهنگ رضا زارعی ادامه داد: سرنشین این خودرو با این باور که ردپایی از خود به جا نگذاشته آزادانه می‌گشت اما پلیس او را شناسایی کرد و به دام انداخت.

وی اضافه کرد: به گفته این فرد، قاتل طبق نقشه از پیش تعیین شده تنها قصد ایجاد وحشت و مطرح کردن خود را داشت و شلیک به طرف طلبه همدانی جزو نقشه نبود. قاتل با این کار، قصد کسب یک جایگاه کاذب در بین اراذل و اوباش را داشت تا به این وسیله معروف شود و بتواند به کشور دیگر فرار کند.


آسیبی که همدان دید

یک کارشناس و خبرنگار حوزه گردشگری طی یادداشتی از این حادثه به عنوان حادثه‌ای که می‌تواند باعث ترک خوردن صفحه شیشه‌ای گردشگری همدان شود، یاد کرده است.محمد باریکانی نوشته است: در میان تمام خبرهایی که دیگر می‌رفت استان‌ همدان را به عنوان یک مقصد امن گردشگری برای گردشگران داخلی و خارجی مطرح کند، ناگهان‌ همین چند روز گذشته اقدام جنون‌آمیز یک قاتل در ترور یک طلبه همدانی موجب شد همدان از کانون توجه گردشگری که سال‌ها در رده‌های مختلف اجرایی و مدیریتی و مردمی برای آن زحمت کشیده شد، به کانون خبرخیز ناامنی تبدیل شود.

وی ادامه داده است: در هفته گذشته حجم خبررسانی در ماجرای همدان بالا بود و تحلیل‌ها در رسانه‌ها و رادیو و تلویزیون و مطبوعات بالا گرفت که قطعا تداوم آن منجر به شکسته شدن صفحه شیشه‌ای ترک‌برداشته گردشگری همدان در یک چشم برهم زدن خواهد شد.افزایش خبررسانی پیرامون اتفاق همدان و تبدیل غیرمستقیم این استان در ذهن گردشگران به یک نقطه ناامن موجب خواهد شد که سال‌ها زمان، سرمایه و تلاش برای ساختن برند گردشگری همدان به هدر برود و این استان در ذهن گردشگران و مخاطبان به کانون ناامنی تبدیل شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید