• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 16 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54963
+
-

آرامش در بازار ماه رمضان

طرح تنظیم بازار ویژه ماه رمضان در استان‌های اصفهان و یزد اجرا می‌شود

بازار
آرامش در بازار ماه رمضان

عاطفه علیان- سمیه گلابگیریان|   خبرنگار:


هر سال در آستانه ماه مبارک رمضان، برخی اقلام خوراکی‌ ضروری با افزایش تقاضا همراه است و این نگرانی همواره وجود دارد که کالاهای اساسی با کمبود مواجه شوند، اما به گفته مسئولان، هیچ کم و کسری‌ای در تامین کالاهای اساسی نیست و اصفهان آماده است به ضیافت ماه خدا برود.


کارگروه فعال در تنظیم بازار

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته در کارگروه تنظیم بازار اظهار می‌کند: این کارگروه فعالانه تشکیل شده و شامل چهار کمیته تخصصی مواد پروتئینی، برنج و شکر و آرد و نان و میوه است. کمیته‌های تخصصی در این خصوص فعال هستند و در این زمینه تلاش شده است که کالاهای تنظیم بازار در ماه مبارک رمضان تامین شود و کمبودی در این خصوص نداریم.

«سید حسن قاضی عسکر» با بیان این‌که گرانی برخی از اجناس به صورت موردی است تصریح کرد: در زمینه گوشت با ۱۱ شرکت دنیا وارد مذاکره شدیم و با ارز نیمایی قیمت کمتر خواهد بود. نیاز گوشت استان اصفهان در ماه مبارک رمضان تامین شده است و اگر از قیمت مصوب بالاتر عرضه شود، تخلف محسوب می‌شود. از سوی دیگر، تنظیم بازار را به صورتی انجام خواهیم داد که در عین حال که تولید‌کننده داخلی فعال است، واردات نیز داشته باشیم.


ذخیره‌سازی کالاها؛ نرخ ثابت نان 

رئیس اتاق اصناف مرکز استان اصفهان با بیان این‌که ذخیره‌سازی کالاهای مورد نیاز و اساسی در آستانه ماه رمضان تامین شده است به همشهری می‌گوید: بازار اصفهان آماده ورود به ماه مبارک رمضان است و کالاهای مورد نیاز تامین شده و هیچ کمبودی نداریم.
«رسول جهانگیری» با بیان این‌که کالاهای تنظیم بازار اعم از قند، شکر، روغن، گوشت و مرغ توسط دستگاه دولت مصوب شده است تصریح می‌کند: چنانچه قرار باشد این کالاها توسط دولت در بازار عرضه شود، اتاق اصناف اصفهان آمادگی دارد که به کمک دستگاه‌های دولتی بشتابد و عرضه کالاها در بازار صورت گیرد.

وی ادامه می‌دهد: درباره افزایش قیمت نان هیچ گونه تصمیم‌گیری در کمیسیون‌های مربوطه کشوری و استانی اتخاذ نشده است و با افزایش قیمت نان در ماه مبارک رمضان مواجه نخواهیم شد.
رئیس اتاق اصناف مرکز استان اصفهان با اشاره به این‌که نزدیک به 10 سال است که اتحادیه نانوایی با افزایش قیمت که متناسب با هزینه‌های صنف باشد، مواجه نبوده است اعلام می‌کند: آرد یارانه‌ای که توسط دولت در اختیار صنف نانوایی قرار داده می‌شود، بخش اندکی از هزینه‌ها را تامین می‌کند. این اتحادیه با هزینه‌های جاری از قبیل کارگر، بیمه و مالیات دست و پنجه نرم می‌کند و درآمد حاصل متناسب با هزینه‌هایش نیست. با این حال، تصمیمی برای افزایش قیمت نان در کمیسیون آرد و نان کشور گرفته نشده است.
جهانگیری می‌افزاید: ما مدام در حال آنالیز قیمت‌ها از اتحادیه نانواها هستیم و تا آنالیز تکمیل نشود و در کمیسیون مربوطه مطرح و تصویب نشود، هر گونه افزایش قیمت نان غیرقانونی است.


‍ نظارت ۳۳۸ نفر از بازرسان اصناف بر بازار

مدیریت بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان به همشهری می‌گوید: با توجه به شروع ماه مبارک رمضان و افزایش تقاضای مصرف و به منظور جلوگیری از بالا بردن غیرمنطقی قیمت کالاهای اساسی توسط برخی از واحدهای صنفی، طرح ویژه نظارت با حضور ۹۵ بازرس متخصص به صورت آشکار و ۲۴۳ بازرس افتخاری نامحسوس در استان، در 3 شیفت کاری اجرا شده است.
«جواد محمدی فشارکی» ادامه می‌دهد: این بازرسی‌ها به صورت ویژه در مورد کالاهایی که مردم در این ماه بیشتر با آنها سر و کار دارند از جمله مواد پروتئینی، برنج، روغن، خرما، لبنیات، قند و شکر، زولبیا و بامیه، حلیم و آش‌فروشی‌ها و رستوران‌ها انجام می شود. وی با بیان این‌که این نظارت‌ها از 10 روز قبل از شروع ماه رمضان آغاز شده و تا آخر آن ادامه دارد خاطرنشان می‌کند: بازرسان در صورت مشاهده تخلف بدون اغماض با متخلفان بازار برخورد خواهند کرد و پرونده‌های تخلفی که در ماه مبارک رمضان اعمال قانون می‌شود در اسرع وقت و بدون نوبت به اداره کل تعزیرات حکومتی استان برای رسیدگی ارسال خواهد شد. تا امروز، 4191 بازرسی صورت گرفته و 55 پرونده تخلف به تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

مدیریت بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان در پایان با تاکید بر این‌که گزارش‌های تلفنی و حضوری مردم با جدیت پیگیری و برای متخلفان پرونده قضایی تشکیل می‌شود تصریح می‌کند: از شهروندان تقاضا داریم ناظر افتخاری ما شوند و در صورت مشاهده هر گونه تخلف از سوی واحد‌های صنفی اعم از گران‌فروشی، کم‌فروشی، عرضه خارج از شبکه، عدم درج قیمت و عدم نصب نرخ‌نامه، و عدم صدور صورت‌حساب گزارش‌های خود را به ستاد خبری مدیریت بازرسی و نظارت اصناف استان با شماره تلفن‌های ۳۲۳۵۲۰۱۲ و ۳۲۳۵۲۰۱۳ و یا در هر ساعت از شبانه‌روز با مراجعه به سامانه www.bazresiasnafisf.ir مطرح کنند.


بازار نه چندان داغ رمضان در   یزد

بازار ماه مبارک رمضان در استان یزد امسال چندان داغ نیست و التهابی در بازار عرضه دیده نمی‌شود که البته ناشی از پایین آمدن قدرت خرید مردم است. عمده اقلام مصرفی مردم در ماه مبارک رمضان برنج، گوشت قرمز، گوشت مرغ، میوه و زولبیا و بامیه است و با توجه به گرانی این اقلام، طرح تنظیم بازار ماه رمضان ویژه توزیع مرغ، برنج، شکر و گوشت قرمز است که مرحله به مرحله بر اساس نیاز جامعه هدف توزیع شده یا در حال توزیع است.
قیمت گوشت مرغ تنظیم بازار استان 11 هزار و 500 تومان است و قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز در بازار بین 100 تا 130 هزار تومان متغیر است، اما در طرح تنظیم بازار قیمت هر کیلوگرم گوشت 43 هزار تومان است.


قیمت طرح تنظیم بازار ویژه رمضان

مدیر امور بازرگانی جهاد کشاورزی استان یزد از کنترل بازار ماه مبارک رمضان و مکفی بودن کالا در بازار خبر می‌دهد و می‌افزاید: طرح تنظیم بازار ویژه ماه رمضان در استان اجرا می‌شود.
«سید حسین بخشایش» می‌گوید: این اقلام شامل گوشت مرغ، برنج، شکر و گوشت قرمز شامل گوشت گوساله، گوشت گرم گوسفندی، گوشت گوسفندی منجمد و وکیوم گوشت گوساله است. وی ادامه می‌دهد: پیش‌بینی می‌شد که یک هفته قبل از ماه مبارک رمضان افزایش قیمت در بازار استان مشاهده شود، اما تا امروز التهابی در بازار مشاهده نشده و قیمت‌ها به روال سابق است.

این مسئول قیمت گوشت مرغ طرح تنظیم بازار ویژه ماه مبارک رمضان را 11 هزار و 500 تومان عنوان می‌کند.اما شرایط میوه در بازار استان متفاوت است. هندوانه، طالبی و ملون عمده میوه‌های مصرفی شهروندان یزدی در روزهای گرم سال به‌ویژه ماه مبارک رمضان است، اما خبر بد این است ‌که قیمت این اقلام به دلیل کاهش برداشت و صادرات روند صعودی طی می‌کند. گرانی میوه‌های آبدار

 رئیس اتحادیه طواف و میدان دارای یزدی  با اشاره به افزایش مصرف هندوانه، طالبی و ملون همزمان با گرم شدن هوا در استان می‌گوید: بخشی از این گرانی ناشی از تمام شدن برداشت در یک منطقه و آغاز برداشت از منطقه دیگر است که عرضه را با کاهش مواجه کرده. «حسین مشرف» می‌افزاید: بخشی از گرانی نیز ناشی از کمبود عرضه به دلیل صادرات بی‌رویه است و اگر صادرات روند درستی به خود نگیرد، قیمت‌ها افزایش خواهد یافت.
وی اما از ارزان‌تر شدن قیمت خیار سبز، گوجه و پیاز در بازار خبر می‌دهد و پیش‌بینی افزایش قیمت میوه در بازار را وابسته به میزان برداشت و عرضه می‌داند.


قیمت شیرینی‌های ماه رمضان

اما یکی از شیرینی‌های ماه مبارک رمضان شیرینی‌های ویژه شامل زولبیا و بامیه است که در شهر یزد با توجه به طبع سرد کویرنشینان و برای افزایش توان برای روزه‌داری طرفداران بسیاری دارد.
معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد از تصویب نرخ زولبیا و بامیه ماه مبارک رمضان خبر می‌دهد و می‌گوید: قیمت هر کیلوگرم زولبیا و بامیه ممتاز 20 هزار تومان است. «علی افشارپور» ادامه می‌دهد: قیمت هر کیلوگرم زولبیا و بامیه درجه یک، 15 هزار و 500 تومان و قیمت هر کیلوگرم زولبیا و بامیه درجه دو 11 هزار و 500 تومان است. وی از تاثیر توزیع شکرهای تنظیم بازار در تعیین نرخ زولبیا و بامیه یاد می‌کند و می‌افزاید: توزیع شکرهای تنظیم بازار با نرخ مصوب دولت با سهمیه بیشتری بین تولیدکنندگان شیرینی و قنادی‌های استان در نرخ این کالا تاثیر خواهد داشت.


اجرای طرح «ضیافت الهی» در ۳۱ بقعه متبرک چهارمحال و بختیاری

مدیر کل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری گفت: طرح ضیافت الهی ویژه ماه مبارک رمضان در ۳۱ بقعه متبرکه استان برگزار می‌شود.
به گزارش تسنیم، حجت‌‌الاسلام «حسن امیری» در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: در ماه رمضان امسال 25 نفر به بقاع متبرکه استان اعزام شده‌اند که به تبلیغ مسائل دینی و ترویج و تبلیغ فرهنگ وقف می‌‌پردازند.
وی افزود: شاخصه اصلی اعزام‌های امسال در راستای طرح تربیت حافظان و قاریان قرآن کریم با رویکرد اشاعه فرهنگ قرآنی و برگزاری جلسات تفسیر در بقاع متبرکه و امام‌زادگان است.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: طبق روال سال‌های گذشته نیز، غبارروبی بقاع متبرکه و امام‌زادگان در آخرین پنج‌شنبه ماه شعبان با حضور هیات امنا، خادمین و مردم انجام می‌شود.

امیری با اشاره به‌ویژه‌برنامه‌های ایام ماه مبارک رمضان گفت: اقامه نماز جماعت، ترتیل‌خوانی و جزءخوانی، پایگاه‌های مشاوره و پاسخگویی به مسائل شرعی، برپایی خیمه‌های معرفت، محافل انس با قرآن کریم و جلسات تفسیر قرآن، نمایشگاه‌های فرهنگی، لیالی قدر و افطاری ساده از جمله ویژه‌برنامه‌های ماه رمضان امسال است.

این خبر را به اشتراک بگذارید