• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 16 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54970
+
-

گلستان؛ پیشتاز کورس سوارکاری کشور

این استان با داشتن 3 مجموعه اسبدوانی، در کشور نمونه است و کورس‌های آن با حرارت و شور وصف‌ناپذیری برگزار می‌شوند

سوارکاری
گلستان؛ پیشتاز کورس سوارکاری کشور

 وحید بهرامی | گرگان - خبرنگار| 


وقتی سخن از اسب به میان می‌آید، توجه‌ها به سوی دشت‌ها و اسب‌های منطقه ترکمن صحرا معطوف می‌شود. از دیرباز، نسل به نسل اسب در این منطقه به ارث گذاشته شده و میراث نیاکان ترکمن‌های گلستان، امروزه در قالب کورس‌های اسبدوانی به یادگار مانده است. استان گلستان که قدیمی‌ترین مجموعه اسبدوانی کشور را در گنبدکاووس دارد و در کنار این مجموعه منحصر به فرد، پیست‌های اسبدوانی بندرترکمن و آق‌قلا در مراتب بعدی قرار دارند. 

هرچند جسته و گریخته کورس‌هایی در تهران و برخی استان‌های دیگر برگزار می‌شود، کورس‌های گلستان حرارت و شور وصف‌ناپذیری دارند. این حرارت در نهایت فدراسیون‌نشینان سوارکاری را مُجاب کرد پس از سال‌ها، گلستانی‌ها اداره اجرایی و برگزاری کورس‌های اسبدوانی را برای یک سال در اختیار بگیرند. 


کورس‌هایی با مدیریت استانی

در این زمینه مدیر کل ورزش و جوانان استان گفت: حدود 17 سال است مجموعه‌های سوارکاری استان و برگزاری مسابقات اسبدوانی از دور مدیریت می‌شوند و مالکان، مربیان اسب و چابکسواران هیچ نقشی در اداره امور ندارند. 
 «بهمن طیبی» افزود: مجموعه مسئولان استان اعم از استاندار، نماینده ولی‌فقیه در استان، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و فرمانداران گنبدکاووس، آق‌قلا و بندرترکمن که مسابقات کورس در آن‌جا برگزار می‌شود، با وحدت و همدلی این موضوع را پیش برده‌اند. اکنون موافقت با برگزاری مسابقات اسبدوانی با مدیریت استانی و شهرستان‌های دخیل در آن برای یک سال اخذ شده است. وی ادامه داد: تاکنون مسابقات کورس اسبدوانی در گنبدکاووس را به خوبی برگزار کرده‌ایم؛ در همین راستا هم پیگیری‌های لازم را برای تداوم در اختیار گرفتن مسابقات اسبدوانی و مجموعه‌های سوارکاری برای سال‌های آینده انجام می‌دهیم. 


امکانات نابرابر مجموعه‌های سوارکاری استان

در این بین امکانات موجود مجموعه‌های سوارکاری استان در یک حد نیستند. مجموعه سوارکاری گنبدکاووس را می‌توان یکی از بهترین میدان‌های کشور دانست. از نظر سکوهای تماشاگران و حتی کیفیت زمین پیست، تمایل مالکان و چابکسواران برای رقابت در این مجموعه را بالا برده است. در طرف دیگر، پیست سوارکاری آق‌قلا را داریم که می‌توان گفت در حد قابل قبولی نیست. در این زمینه رئیس اداره ورزش و جوانان آق‌قلا گفت: در میدان سوارکاری آق‌قلا کمبودها زیاد است و اراده‌ای برای بهبود وضعیت وجود ندارد. توقع ما زیاد نیست و فقط می‌خواهیم به وضعیت مجموعه آق‌قلا رسیدگی شود. 

 «فریدون یلقی» ادامه داد: 2 مجموعه آق‌قلا و گنبدکاووس به هیچ وجه قابل مقایسه نیستند. سکوهای تماشاگران مناسب هزینه‌هایی که شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی برای پیست انجام داد، وجود زمین کشاورزی از جمله برخی شرایط مناسب مجموعه گنبد است. از سال‌ها قبل سوارکاری آق‌قلا محروم بوده است و با کم‌لطفی‌های مسئولان استانی و کشوری محروم‌تر شده است. به حدی که به ضعیف‌ترین پیست استان تبدیل شده است. وی درباره برخی موضوعات پیرامون تأخیر در برگزاری کورس آق‌قلا اظهار کرد: پس از زحمات زیاد مدیر کل ورزش و جوانان توانستیم برگزاری کورس‌ها را برای استان بگیریم. مسئول هیات گنبد را به عنوان نماینده مجموعه‌های سوارکاری استان به فدراسیون معرفی کردیم. پیش از این از حق‌کشی‌های فدراسیون‌نشینان در برابر سوارکاری آق‌قلا شکوه می‌کردیم، اما اکنون شاهد هستیم برخی از افراد به دور از انتظار قصد دارند کورس‌های آق‌قلا را با کاهش تعداد برگزار کنند. 


مربیان و چابکسواران در حسرت بیمه

یکی دیگر از مواردی که سال‌هاست جامعه اسبدوانی استان را می‌رنجاند نبود بیمه برای فعالان عرصه مربیگری و چابکسواران اسب است. این موضوع بارها موجب اعتراض این قشر شده بود. حتی در سال گذشته موضوع بیمه به عنوان یکی از مطالبات اساسی جامعه اسبدوانی استان مطرح شده و در این زمینه اعتصاب این قشر را نیز منجر شده بود. یکی از چابکسواران مطرح استان درباره موضوع بیمه گفت: چابکسواران با جان خود بازی می‌کنند؛ این در حالی است که بیمه کورس شامل چابکسواران شده است، آن هم فقط در زمان برگزاری مسابقات و در قبال حوادث احتمالی.  

«ستار مهرانی» که عناوین متعدد قهرمانی را در کارنامه خود می‌بیند اظهار کرد: امیدواریم مسئولان شرایط بیمه سوارکاران را فراهم کنند تا هزینه‌های چابکسواران پس از مصدومیت احتمالی یا پس از اتمام دوران سوارکاری جبران شود.  اما این قشر که در یکی از سخت‌ترین رشته‌های ورزشی فعالیت می‌کنند، همیشه با یک سخن روبه‌رو شده‌اند. آن هم قرار نگرفتن در شرایط بیمه تامین اجتماعی و مشخص نشدن رابطه کارگری و کارفرمایی در این موضوع است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید