• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 16 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54977
+
-

نظارت جدی بر بازار رمضان

معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت گیلان پیشگیری از ایجاد اخلال در نظم بازار هنگام عرضه کالاها، اقلام مصرفی و نظارت بر این حوزه را ضروری دانست

بازار
نظارت جدی بر بازار رمضان

فرشته رضایی|  رشت- خبرنگار:


ماه مبارک رمضان از راه رسیده است.مردم مومن و روزه دار گیلان  مانند سایر مسلمانان خود را برای یک ماه آزمایش الهی آماده کرده اند. با این وجود اما برخی از مردم به دلیل تورم و گرانی کالا نگران اقلام ضروی ویژه این ماه مبارک هستند . در این رابطه اما مسدولان ذی ربط اعلام کرده اند که همه بازار ها و مراکز عمده و جزئی فرویش مایحتاج مردم ، انباشته از کالاها ست و حتی ذخیره سازی مناسبی در این رابطه صورت گرفته است. 

این درحالی است که ناظران بر بازار های استان نیز اعلام کرده اند که ماموران و بازرسان ادارات مربوط به صورت دائم در حال پایش مراکز فروش و بازارها هستند تا با هر گونه تخلفی اعم از گرانفروشی و فروش مواد غیر بهداشتی و دیگر تخلفات برخورد کنند. به عنوان مثال  مرغ و گوشت از اغلام ضروری و مورد استفاده این ماه هستند که شائبه های زیادی پیرامون آنها وجود دارد. در این رابطه هم اقدامات اساسی صورت گرفته است.


نگاهی بر وضعیت بازار مرغ

بعد از فروردین امسال و تجربه مرغ کیلویی ۱۷ هزار تومان اکنون قیمت مرغ به ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت هر عدد تخم‌مرغ به ۵۰۰ تا ۵۵۰ تومان رسیده، اما گوشت قرمز عموما کیلویی ۱۱۰ هزار تومان عرضه می‌شود. قارچ با قیمت ۱۲ هزار تومان، سیب ۸ تا ۱۰ هزار تومان، پرتقال بین ۷ تا ۱۰ هزار تومان، لیمو ترش ۱۷ هزار تومان و سیر محلی ۴ هزار تومان عرضه شده است.

همچنین قیمت ماهی پرورشی در بازار رشت هر کیلو ۲۷ هزار تومان، قزل‌آلا ۳۶ هزار تومان و ماهی سفید از کوچک تا بزرگ بین ۳۰ تا ۷۵ هزار تومان است ولی همچنان ثبات نسبی بازار به رونق آن منجر نشده است.

گرانی کالاها و بالا بودن هزینه‌های زندگی باعث شده بسیاری از خانواده‌ها برخی کالاها مانند گوشت، مرغ، ماهی و میوه‌های فصل را از سبد خرید خود حذف کنند؛ این در حالی است که ماه مبارک رمضان آغاز شده است. هر ساله در این ایام بازار گوشت و مرغ و سبزی و شیرینی‌هایی همچون رشته خشکار و زولبیا و بامیه داغ و پرشور بود. در حال حاضر قیمت هر جعبه خرما به ۳۵ هزار تومان رسیده و رشته خشکار اعلا کمتر از 2 هزار تومان عرضه نمی‌شود. 
بازار رشت روزهای کسادی را سپری می‌کند و در این بین فروشنده‌ها هم نگران وضعیت موجود هستند.


 نگرانی فروشندگان

«محمدرضا خجسته» که در ورودی بازار، مرغ‌فروشی دارد به همشهری می‌گوید: با وجود فرا رسیدن ماه مبارک رمضان اصلا وضعیت خوبی از نظر فروش نداریم و اغلب کسانی که به ما مراجعه می‌کنند بیشتر بسته‌های جگر و سنگدان و دل مرغ و... خریداری می‌کنند. پا و اسکلت مرغ که پاک‌سازی شده را هم برخی از حاشیه‌نشینان یا افراد ناتوان می‌خرند. باید برای این معضل فکری اساسی کرد. ما هم از فشار اقتصادی مردم ناراحتیم ولی مرغ را گران می‌خریم و مجبوریم گران عرضه ‌کنیم. امیدواریم این وضعیت بهبود یابد. 

«فرشید بهرام‌وند» هم که چند نوع میوه نوبرانه در بساطش دارد، بیان می‌کند: همین چند روز قبل میوه‌های نوبرانه آوردم. اکثرا بسته‌های خیلی کوچکی از آن را خریدند، چون کیلویی ۳۰ تومان است. اگر هم فروش نرود زود می‌پوسد. بنابراین تصمیم گرفتم بعد از فروختن آنها، سیب و پرتقال برای فروش بیاورم. وی می‌گوید: مردم باقلای مازندرانی و سیر را خوب می‌خرند، در واقع صیفی فعلا فروش خوبی دارد. «اسماعیل شریفی» که ماهی‌فروش است هم چند نوع ماهی از جمله کپور، بیگهد، سفید و انواع شور و دودی را برای فروش آورده و از کسادی بازار می‌گوید. 

وی بیان می‌کند: قیمت ماهی شور سفید و روناسی بین ۳۰ تا ۱۲۰ هزار تومان است. اشپل شور ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان و ماهی‌های ارزان فروشگاه که ماهی پرورشی سفید است را دانه‌ای ۱۰ هزارتومان عرضه می‌کنم. این فروشنده ادامه می‌دهد: اغلب خریداران به خرید یکی، دو عدد ماهی بسنده می‌کنند و برخی در ایام بارندگی و اواخر فصل صید که ماهی ارزان‌تر شده بود، خرید ماهی خود را انجام داده‌اند. هر سال وضعیت فروش بدتر می‌شود. 


تنظیم بازار و کالاهای همچنان گران 

مسئولان می‌گویند که بازار کالاها را تحت کنترل دارند اما از ارزانی خبری نیست. در این رابطه معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت گیلان با بیان این‌که در ماه مبارک رمضان تقاضای خرید برای برخی از اقلام خوراکی افزایش پیدا می‌کند، تصریح کرد: اقلام لبنی، قند و شکر، خرما، زولبیا و بامیه، مواد پروتئینی، برنج، روغن، سبزی از جمله مواد غذایی پرمصرف به شمار می‌آیند.

«محمد درویش‌کردار» پیشگیری از ایجاد اخلال در نظم بازار هنگام عرضه کالاها و اقلام مصرفی و نظارت بر این حوزه را ضروری اعلام کرد و گفت: در همین راستا، طرحی با عنوان تشدید نظارت و پایش بازار ویژه ایام ماه مبارک رمضان با محوریت سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان اجرا می‌شود.وی با بیان این‌که در طول ماه رمضان پایش مستمر بازار و مراکز عرضه کالاها و اقلام مصرفی مردم در سطح استان انجام می‌شود، تصریح کرد: کلیه دستگاه‌های ذی‌صلاح گیلان نیز در این راستا بر نحوه عملکرد اصناف و به‌ویژه واحدهای صنفی نظارت کاملی دارند.


نرخ تورم گیلان؛ کمتر از دیگر استان‌ها 

خبرها از کنترل تورم در گیلان طی فروردین‌ماه می‌گویند. بنابر آمارها، میزان تغییرات تورم نقطه ‌به ‌نقطه فروردین‌ماه سال جاری در کشور و استان به ترتیب برابر 4/59 درصد و 7/55 درصد اعلام شده است. 
با این وجود چیزی که غیرقابل انکار است، گرانی محصولات غذایی نسبت به سال گذشته است. از این نظر در ماه رمضان امسال، خانواده‌ها سفره‌هایی خالی‌تر از گذشته خواهند داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید