• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 16 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54967
+
-

ثبات قیمت‌ها در بازار ماه رمضان

طرح ویژه نظارت بر بازار آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل تا هفدهم خرداد ادامه خواهد داشت

بازار
ثبات قیمت‌ها در بازار ماه رمضان

هر سال در آستانه ماه مبارک رمضان حداقل و حداکثر قیمت اقلام پرمصرف با هدف پیشگیری از رشد ناگهانی قیمت‌ها ابلاغ می شود و به اطلاع شهروندان می‌رسد. به گزارش همشهری، این اقدام با هدف حفظ آرامش بازار در ماه مبارک رمضان و توجه به رفاه هموطنان به‌ویژه اقشار آسیب‌پذیر جامعه صورت می‌گیرد.

 امسال هم به تاکید وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور عرضه اقلام اساسی در 2 سطح صورت خواهد گرفت و کالا‌های اساسی مانند برنج، شکر، روغن، گوشت و مرغ با قیمت‌های ترجیحی به خانوار‌های هدف اختصاص خواهد یافت یا در فروش‌های فوق‌العاده عرضه خواهد شد. بر اساس ابلاغیه کشوری ستاد تنظیم بازار سهمیه برنج، شکر، روغن، گوشت قرمز و گوشت مرغ ماه مبارک رمضان هم به استان‌ها اعلام شده است و طرح ویژه نظارت بر بازار استان‌های سراسر کشور از جمله آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل تا هفدهم خرداد ادامه خواهد داشت، نظارتی که می‌تواند گرانی در سطح خرده‌فروشی را با توجه به افزایش تقاضا کنترل کند. 


عرضه شکر با قیمت مصوب دولتی 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و نیاز به برخی کالاهای اساسی گفت: کالاهای اساسی بر اساس شیوه‌نامه انجمن صنایع غذایی توزیع می‌شود. «علی جهانگیری» مهم‌ترین نیاز بازار در مقطع کنونی را شکر اعلام کرد و افزود: توزیع شکر در ماه رمضان بر سایر اقلام اولویت دارد.

وی با بیان این‌که نیاز بازار استان به شکر حدود 50 تا 70 هزار تن است، با اشاره به سهمیه 20 هزار تنی اردیبهشت، عنوان کرد: با توجه به پخت و پز زولبیا و بامیه در ماه رمضان و نیاز بیشتر خانوارها در این ماه به مصرف شکر، این میزان بین اصناف و خانوارها با نظارت کامل اتاق اصناف توزیع می‌شود. همچنین به منظور جلوگیری از هرگونه فروش شکر در بازار آزاد، شکرها در بسته‌های یک کیلویی بسته‌بندی‌شده و با توجه به نیاز هر واحد صنفی با نظارت اصناف و ستاد تنظیم بازار توزیع خواهد شد.

جهانگیری درباره کالاهای اساسی مورد نیاز ماه رمضان از جمله پروتئین‌ها شامل گوشت مرغ و گوشت قرمز و لبنیات با توجه به گزارش سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، اظهار کرد: در این مورد هیچ کمبودی نداریم و قیمت گوشت نیز روند نزولی داشته است. بر اساس اعلام این مسئول، توزیع 8 هزار و 750 تن شکر برای مصرف شیرینی‌پزان و خانوارها با قیمت مصوب دولتی تصویب و قیمت بامیه و زولبیا درجه یک هم 20 هزار تومان تعیین شده است.


مطلوب‌ترین قیمت عرضه در آذربایجان غربی

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی هم با بیان این‌که استان مطلوب‌ترین قیمت عرضه را در ماه مبارک رمضان دارد، اظهار کرد: هر ساله همزمان با شروع ماه مبارک رمضان برخی اقلام ضروری به دلیل حساسیت تامین و در بازار هدف توزیع می‌شود و نظارت دقیق بازرسان، توجه به ساختار مراکز عرضه و توجه به نحوه توزیع از مهم‌ترین عواملی است که باید به‌درستی مدیریت شوند. این موضوع در سایه هماهنگی‌های دستگاه‌های اجرایی استان رخ داده است. 

«رضا حسینی» با بیان این‌که با تلاش بسیار نباید کمبودی در بازار داشته باشیم و آماده کمک‌رسانی بیشتر در این زمینه هستیم، افزود: برخی از اقلام ضروری از جمله برنج و شکر با ارز دولتی تامین می‌شوند و با مدیریت دقیق در بازار هدف توزیع خواهند شد. حسینی تاکید کرد: توزیع شکر در بین زنبورداران و اصناف و تولید‌کنندگان نیازمند به شکر هم مورد توجه است و باید نیاز این قشر در اسرع وقت تامین شود و کمبودی از این نظر وجود نداشته باشد. وی بیان کرد: هزار و 227 تن برنج با قیمت مصوب 7 هزار تومان، 817 تن شکر برای مصارف خانگی با قیمت 30 هزار ریال و 450 تن شکر برای اصناف و زنبورداران و بخش صنعت سهمیه تعیین شده است. همچنین 3 هزار و 522 تن برنج، 485 تن شکر، 20 هزار و 922 تن ذرت، 197 تن سویا و 5 هزار و 832 تن جو در ذخایر آذربایجان غربی وجود دارد. 

سرپرست سازمان صمت آذربایجان‌غربی هم با اشاره به قیمت برخی اقلام غذایی مورد نیاز مردم در ماه رمضان اظهار کرد: قیمت هر کیلو بامیه و زولبیا در آذربایجان‌غربی ۱۷ هزار تومان و هر کیلو حلیم ۱۸ هزار تومان اعلام شده است.
«محمد دهقان» با اشاره به این‌که قیمت آش رشته نیز امسال ۱۶ هزار و ۱۴۰ تومان است، افزود: در ایام ماه مبارک رمضان هیچ‌کدام از غذاخوری‌های استان به‌جز آنها که مجوز فعالیت از اداره اماکن عمومی دارند، مجاز به فعالیت نیستند. وی همچنین با اشاره به این‌که ستاد تنظیم بازار در ایام ماه مبارک رمضان اقلامی مانند شکر، برنج و گوشت قرمز و سفید به صورت سهمیه‌ای در فروشگاه‌های زنجیره‌‌ای توزیع خواهد کرد، گفت: تمام تمهیدات لازم برای تامین مایحتاج ضروری مردم در این ماه اندیشیده شده است و هیچ مشکلی از این جهت وجود ندارد.
براساس اعلام ستاد تنظیم بازار آذربایجان‌غربی در ایام ماه رمضان، قیمت هر کیلو برنج هندی 7 هزار تومان، هر کیلو شکر 3 هزار تومان و قیمت هر کیلو مرغ شهرستان ۱۰ هزار و ۷۰۰ تومان و قیمت هر کیلو مرغ ارومیه برابر با ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده است.


تشدید نظارت بر نانوایی‌های اردبیل 

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری اردبیل هم اظهار کرد: به منظور حمایت از مصرف‌کنندگان، کنترل بازار و نظارت بر قیمت‌ها در ماه مبارک رمضان افزایش خواهد یافت.
«ارژنگ عزیزی» افزود: با مشخص شدن دقیق و همراه با جزئیات فرایند تأمین تا توزیع کالاهای اساسی می‌توان در کنترل و تنظیم قیمت‌ها در ماه مبارک رمضان گام اساسی را برداشت. همچنین با مشخص شدن دقیق فرایند نظارت بر کالاهای مختلف و تشریح وظایف دستگاه‌ها از هر گونه افزایش غیرقانونی و غیرموجه قیمت‌ها جلوگیری به عمل آمده و زمینه تعدیل قیمت‌ها فراهم خواهد شد.
فرماندار اردبیل هم از تشدید نظارت بر نانوایی‌های اردبیل در ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: این مساله برای ما بسیار حائز اهمیت است و با نانوایی‌های متخلف به‌شدت توسط دستگاه‌های متولی برخورد و با همکاری دستگاه‌های مربوطه نانوایی‌های متخلف پلمب می‌شوند.

«جواد زنجانی» از نظارت همه‌جانبه بر مراکز مواد غذایی هم خبر داد و افزود: شکایت‌ها و درخواست‌های مردم از سوی دستگاه‌های مربوطه پیگیری می‌شود و هدف ما این است که بتوانیم مطالبات مردم را برطرف کنیم.
زنجانی از حضور اکیپ‌های نظارتی در بازار و مراکز فروش مواد غذایی ماه رمضان خبر داد و عنوان کرد: در ماه مبارک رمضان برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده تا با تشدید نظارت‌ها با متخلفان به‌شدت برخورد شود.

 رئیس کل دادگستری استان اردبیل هم با تاکید بر تشدید نظارت بر قیمت اقلام مصرفی در طول ماه مبارک رمضان گفت: برخورد با عاملان گرانفروشی کالاهای اساسی مردم در اردبیل تشدید می‌شود. حجت‌الاسلام «محمدعلی قاصدی» از تعزیرات حکومتی و سایر نهادهای ناظر بر بازار خواست تا نظارت بر قیمت اقلام مصرفی در طول ماه مبارک رمضان را تشدید کنند و با کسانی که بخواهند در این ماه مبارک از فرصت سوءاستفاده و اقدام به گرانفروشی کنند طبق قانون به شدت برخورد کنند.


جزئیات قیمت اقلام اساسی در رمضان ۹۸ 

اگرچه در روز‌های اخیر برخی محصولات و مواد غذایی همچون گوشت قرمز، برنج، شکر و حبوبات با توجه به افزایش تقاضا نوسان قیمت را تجربه می‌کند، اما به تاکید بسیاری از مسئولان به سبب واردات و تولید مناسب، مشکلی در تامین کالا وجود نداشته و عمده مشکلات مربوط به بخش توزیع است. بررسی‌ها از بازار اقلام اساسی نشان می‌دهد که به طور میانگین قیمت هر کیلوگرم برنج ایرانی ۱۷ تا ۲۲ هزار، برنج خارجی 6 هزار تا 8500، عدس ۷ تا 7500، لوبیا قرمز ۱۰ تا ۱۱ هزار، لپه ۹ تا ۱۲ هزار، لوبیا چیتی ۱۳ تا ۱۵ هزار، لیمو عمانی ۵۵ تا ۶۰ هزار، شکر 3200 تا 5500 هزار، قند ۵ هزار تا 6500، روغن ۵ کیلویی ۴۰ تا ۴۵ هزار، چای ۴۵ تا ۵۰ هزار، خرما 15 هزار تا ۳۱ هزار، هر بسته پنیر ۵۰۰ گرمی ۵ تا ۷ هزار، خامه کوچک ۲هزار تا 2500، هر بطری شیر 4300 تا 4700 و کشک ۹ تا ۱۱ هزار تومان است. همچنین بازار محصولات پروتئینی نشان می‌دهد که قیمت هر کیلوگرم مرغ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تا ۱۳ هزار، شقه گوسفندی ۱۰۳ تا ۱۰۵ هزار و شقه گوساله ۱۰۰ تا ۱۰۳ هزار است.

این خبر را به اشتراک بگذارید