• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 16 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54965
+
-

نمایشگاه ضیافت چنگی به دل خرم‌آبادی‌ها نزد

مسئولان ستاد تنظیم بازار لرستان کمبود اقلام را در نمایشگاه ویژه رمضان قبول ندارند و می‌گویند همه چیز فراوان است

زیر ذره‌بین
نمایشگاه ضیافت چنگی به دل خرم‌آبادی‌ها نزد

فاطمه حافظی|   خرم آباد - خبرنگار:



هر سال قبل از شروع ماه مبارک رمضان، به منظور توزیع اقلام اساسی با قیمت دولتی و نیز برای تنظیم بازار، نمایشگاه ضیافت در خرم‌آباد برگزار می‌شود که شهروندان بتوانند علاوه بر تامین مایحتاج زندگی، در هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی کنند. بیشتر کسانی از این نمایشگاه‌ استقبال می‌کنند که درآمد اندکی دارند و برپایی نمایشگاه‌هایی همانند آن به آنها کمک می‌کند.

اما نمایشگاه ضیافت امسال در همین چند روز که برگزار شده، نتوانسته است رضایت شهروندان را جلب کند زیرا اقلامی همچون شکر و برنج که در این ماه بیشترین مصرف را دارند، به صورت محدود عرضه می‌شوند. به عنوان مثال، به هر نفر فقط 10 کیلوگرم برنج و 5 کیلوگرم شکر داده می‌شود و این موضوع باعث شده است برخی شهروندان از نمایشگاه رضایت نداشته باشند.


کمبود برنج و شکر در نمایشگاه

یکی از شهروندان خرم‌آبادی که از کل نمایشگاه دیدن کرده است، به همشهری می‌گوید: ازجمله کالاهای اساسی در ماه مبارک رمضان برای مصرف و نذری، شکر و برنج هستند که به دلیل افزایش قیمت یا کمیاب بودن در نمایشگاه موجود نیستند و همین باعث ایجاد مشکل برای شهروندان شده است.«مهتاب جعفری» می‌افزاید: در این نمایشگاه هر کیلوگرم برنج تایلندی 5500 تومان و به هر نفر تنها 10 کیلوگرم فروخته می‌شود. خب برای من که هر سال نذر دارم و نذری می‌دهم 10 کیلو کافی نیست.این شهروند می‌گوید: مگر تامین اقلام پرمصرف کار سختی است که آنها را جیره‌بندی کرده‌اند؟ اگر این‌طور است، چرا مدام می‌گویند در بازار کمبود وجود ندارد؟ چرا اقلام به قدر کافی در بازار وجود ندارد که بتوانیم به اندازه نیاز خود خرید کنیم؟


در به در به دنبال شکر

یکی دیگر از شهروندان در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: حدود یک هفته از برگزاری نمایشگاه می‌گذرد ولی تا روز چهارم خبری از توزیع برنج و شکر نبود و حالا هم که توزیع می‌شود، تهیه و خرید آن به یک معضل تبدیل شده است چون خیلی کم به مشتری داده می‌شود. به نظرم این اهانت به مردم است و اصلا در شأن آنها نیست.

«سعید دالوند» ادامه می‌دهد: برای خرید شکر با نرخ دولتی باید کلی در صف بمانیم و از طرفی به هر نفر بیشتر از 5 کیلو فروخته نمی‌شود. 
من برای مصرف خانوارم به 20 کیلو شکر نیاز دارم چون الان دیگر فصل تهیه مربا و شربت است و شکر ماده اصلی و مورد نیاز برای این کار است. نمی‌شود که به خاطر خرید چند کیلو شکر هر بار کل شهر را زیر پا بگذارم.


واسطه‌ها؛ آفت بازار

شهروند دیگری می‌گوید: نمایشگاه داخل شهر نیست و سرویس و خط مشخصی برای حمل و نقل ندارد. بنابراین کسی که وسیله نقلیه ندارد باید هزینه زیادی را برای رفت و آمد پرداخت کند. در حقیقت خرید از نمایشگاه حتی با نرخ دولتی برای من بیشتر از خرید از فروشگاهای داخل شهر هزینه دارد.
«زهره بیرانوند» بیان می‌کند: در نمایشگاه هر کیلو شکر با نرخ دولتی 3400 تومان عرضه می‌شود. این در حالی است که شکر با نرخ آزاد در فروشگاه‌های سطح شهر به ندرت پیدا می‌شود، آن هم با قیمت کیلویی بیش از 8 هزار تومان.
این شهروند می‌گوید: مگر شکر چند واسطه و دلال دارد که نرخ آزاد آن این‌قدر بالاست و هیچ نظارتی هم بر عرضه و توزیع آن صورت نمی‌گیرد؟ 


خرید از نمایشگاه به‌صرفه نیست

یکی دیگر از شهروندان عنوان می‌کند: قیمت تمام اقلام نمایشگاه، غیر از برنج و شکر، با قیمت آنها در فروشگاه‌های سطح شهر هیچ فرقی ندارد و حتی برخی از این فروشگاه‌ها همین اقلام را با قیمت‌های پایین‌تر عرضه می‌کنند. برنج و شکر هم که قیمت مناسبی دارند، به اندازه مورد نیاز به دست مشتری داده نمی‌شوند.
«علی حجتی» ادامه می‌دهد: نمایشگاه باید برای مردم به‌صرفه باشد. وقتی قیمت اقلام آن به این صورت است، چرا نمایشگاه برگزار می‌شود و مردم این همه راه تا اینجا کشانده می‌شوند؟

وی می‌گوید: تنها خرید برنج و شکر با نرخ دولتی در نمایشگاه به‌صرفه است، آن هم اگر به توزیعشان برسیم وگرنه باید روز بعد دوباره شال و کلاه کنیم و هزینه رفت و آمد را بپردازیم تا شاید بتوانیم آنها را تهیه کنیم.این شهروند می‌افزاید: مسئولان می‌توانستند همین برنج و شکر را به فروشگاه‌های معتبر شهر بدهند تا آنها کار توزیعشان را انجام دهند یا محل‌هایی را برای فروش در نظر می‌گرفتند که رفت و آمد به آنها برای مردم به‌صرفه باشد.


کمبودی نداریم

اما رئیس ستاد تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی لرستان کمبودها را قبول ندارد و در این مورد به خبرنگار ما می‌گوید: مهم‌ترین کالا برای ماه مبارک رمضان شکر است که با نرخ دولتی توزیع می‌شود و کمبودی هم در این مورد در نمایشگاه وجود ندارد. «عظیم دادگر» ادامه می‌دهد: 660 تن برنج تایلندی با قیمت هر کیلو 5500 تومان و 2090 تن شکر با قیمت هر کیلو 3400 تومان در نمایشگاه ویژه ماه رمضان توزیع شده است.
وی می‌گوید: قیمت شکر در کارخانه برای هر کیلو 3 هزار تومان است و برای تنظیم بازار با قیمت هر کیلو 3400 تومان عرضه می‌شود.

رئیس ستاد تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی لرستان بیان می‌کند: مرغ گرم هم با کاهش قیمت مواجه شده است و در نمایشگاه به اندازه کافی وجود دارد. این ماده غذایی روزانه با قیمت هر کیلو 11 هزار و 500 تومان عرضه می‌شود و هیچ کمبود یا محدودیتی برای خرید آن وجود ندارد. دادگر می‌افزاید: همچنین، گوشت قرمز گرم و منجمد به اندازه کافی و به میزان 90 تن برای توزیع موجود است.


تنظیم بازار

این مسئول در بخش دیگری از صحبت‌هایش به تنظیم بازار اشاره می‌کند و می‌گوید: مهم‌ترین ماده برای تهیه زولبیا و بامیه و شیرینی در ماه مبارک رمضان شکر است که به اندازه کافی با نرخ دولتی توزیع می‌شود و کمبودی در این مورد وجود ندارد. وی اضافه می‌کند: از این به بعد سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت و نیز تعزیرات استان باید با نظارت‌های جامع بر تعیین قیمت، مراقب حقوق مصرف‌کننده باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید