• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 8 بهمن 1396
کد مطلب : 5495
+
-

افزایش نرخ ارز، سفرهای داخلی را هم گران‌تر می‌کند

فعالان صنعت گردشگری معتقدند که افزایش قیمت ارز در ایران، گردشگری ورودی، سفرهای خروجی و داخلی را نیز گران می‌کند

گردشگری
افزایش نرخ ارز، سفرهای داخلی را هم گران‌تر می‌کند

 نوسان نرخ ارزهای خارجی در ایران چه تأثیری بر گردشگری داخلی و خارجی دارد؟ آیا دلار هر اندازه در ایران گران‌تر شود، فرصت خوبی برای گردشگران خارجی است تا بتوانند با توجه به بالا رفتن ارزش پول‌های خارجی در ایران خدمات بیشتر و بهتر دریافت کنند؟ افزایش نرخ دلار بر گردشگری داخلی چه تأثیری دارد؟ آیا به گران‌ترشدن هزینه‌های سفر منتج می‌شود یا تأثیری در سفر گردشگران در ایران ندارد؟

آنچه مورد تأکید فعالان صنعت گردشگری است، نرخ ارز در ایران پایه تمامی خدمات گردشگری حتی در سفرهای داخلی است و نوسان آن تأثیر زیادی بر ارائه خدمات به گردشگران حتی گردشگران داخلی دارد.

رقیه حاتمی، عضو هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی تهران در گفت‌وگو با همشهری تأکید کرده است که نوسان نرخ دلار در کشور تأثیر خود را بر تمامی المان‌های گردشگری از قیمت تور، نرخ بلیت پرواز، هتل‌ها و حتی دستمزد راهنمایان می‌گذارد.

متولیان صنعت گردشگری در کشور در توجیه بالارفتن نرخ ارز و نوسانات ایجاد شده در این بازار معتقدند که بالا رفتن نرخ ارز موجب شکوفایی گردشگری ورودی می‌شود و گردشگران خارجی می‌توانند از این فرصت برای دریافت خدمات بیشتر با ارز کمتر استفاده کنند. آنها می‌گویند با بالارفتن نرخ ارز، سفر به ایران برای خارجی‌ها ارزان‌تر می‌شود و مثلا اگر یک گردشگر خارجی پیش‌تر می‌توانست با دلار 3هزار تومانی خدمات کمتری در ایران دریافت کند، حالا می‌تواند با دلار 5هزار تومانی خدمات بیشتر گردشگری بگیرد و سفر به ایران برای او ارزان‌تر تمام شود.

اما واقعیت اینگونه نیست. رقیه حاتمی، فعال صنعت گردشگری به همشهری می‌گوید: بالا رفتن قیمت دلار در ایران حتی بر قیمت شیر و سایر خدمات در کشور تأثیر گذاشته و منجر به گرانی بیشتر می‌شود و گردشگران ورودی نیز متاثر از همین گرانی‌ها هستند. او می‌گوید: نباید با این تصور و ‌رؤیا زندگی کرد که اگر دلار گران شود، درآمد ارزی ایران از محل گردشگری ورودی به کشور افزایش می‌یابد؛ زیرا نوسان دلار باعث گرانی تمامی خدمات گردشگری داخلی هم می‌شود و لطمه زیادی حتی به تورهای داخلی می‌زند.

به گفته حاتمی، در شرایطی که اقتصاد داخلی نیز با قیمت دلار تعیین می‌شود و گران‌شدن نرخ ارز بر قیمت بلیت اتوبوس، هواپیما، قطار و دستمزد راهنما و هتل نیز تأثیر می‌گذارد و منجر به افزایش آنها می‌شود، نمی‌توان گفت که درصورت گران‌شدن دلار، گردشگری ورودی کشور رونق می‌گیرد و درآمد ارزی بالا می‌رود.

این فعال گردشگری به نرخ دلار در برخی کشورها از جمله اشاره می‌کند که 20سال است قیمت آن روی 3.65تثبیت شده و حتی در تنش‌ها نیز تغییر نکرده است. او می‌گوید: در این شرایط است که بازرگان، سرمایه‌گذار گردشگری، تورآور و تورگردان، هتل‌ساز و ایرلاین‌ها تکلیف‌شان را می‌دانند.

او ارزآور بودن صنعت گردشگری در کشور را نه با گران‌شدن قیمت دلار که با حضور انبوه گردشگر ورودی در کشور به‌صرفه می‌داند و می‌گوید: تعداد گردشگران ورودی به ایران هرگاه انبوه شود، آن وقت می‌توان گفت که ارز بیشتری نصیب ایران شده است.

حاتمی به تأثیر افزایش نرخ ارز در ایران بر گردشگری خروجی و داخلی کشور نیز اشاره می‌کند. به گفته او، با تداوم وضعیت کنونی در افزایش قیمت دلار و بروز نوسان در بازار ارز نه‌تنها تورهای خروجی با افت مسافر روبه‌رو می‌شوند و عده‌ای قید سفر به خارج را خواهند زد که قیمت تورهای داخلی نیز با گرانی نرخ ارز افزایش می‌یابد. به گفته این فعال صنعت گردشگری کشور، تنش‌های جدید در بازار ارز باعث شده فعالان صنعت گردشگری دچار هراس شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید