• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 16 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54927
+
-

مهارلوی شیراز قرمز شد

خبر
مهارلوی شیراز قرمز شد

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان فارس با اشاره به قرمز‌شدن آب دریاچه مهارلوی شیراز، گفت: قرمز‌شدن مهارلو ناشی از رشد جلبک بی‌خطر برای محیط‌زیست موسوم به جلبک دونالیلا سالینا است و ارتباطی با کشند قرمز ندارد.
نبی‌الله مرادی به ایرنا گفت: کشند قرمز در آب‌های آزاد و مناطقی از خلیج‌فارس رشد می‌کند و دریاچه مهارلو شرایط زیست کشند قرمز را ندارد. به گفته وی، جلبک دونالیلا سالینا نوعی ماده بتاکاروتن ایجاد می‌کند که موجب تغییر رنگ آب دریاچه می‌شود، بتاکاروتن خطر اکولوژیک و زیست‌بومی ندارد و معمولا در فصول خاصی از سال این نوع جلبک شکوفا می‌شود.
مرادی‌ ‌با بیان اینکه ‌شرایط برای زیست جلبک دونالیلا سالینا اکنون در دریاچه مهارلو مساعد است، افزود: شوری زیاد آب و نور فراوان عامل اصلی زیست این نوع جلبک است و احتمالا تا یکی دو‌ماه آینده همچنان برخی از سطوح دریاچه مهارلو به رنگ قرمز باشد.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست فارس به مقایسه این جلبک با کشند قرمز نیز پرداخت و گفت:‌ کشند‌های قرمز سطوح آب را به کلی می‌پوشانند و مانع از زیست جانوران آبزی می‌شوند درحالی‌که در دریاچه مهارلو هر‌چند جانوران آبزی چندانی زیست نمی‌کنند، اما این اتفاق هم هیچ‌گاه روی نمی‌دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید