• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 16 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54840
+
-

رنگ شیشه‌های عینک آفتابی را چگونه انتخاب کنیم؟

فیلتر روشن

درباره کاربرد رنگ‌ها در شیشه عینک

زهرا رستگارمقدم


پشت شیشه‌های رنگی‌ خانه مادربزرگ می‌ایستادیم و فیلترهای رنگی را عوض‌‌می‌کردیم و به چهره تکیده‌اش که لبخند کمرنگی داشت، رنگ می‌دادیم؛ قرمز، آبی، سبز. یادآوری آن روزها بود که شوق دیدن را از پشت شیشه‌های رنگی برایمان زنده نگه داشت و به عینک‌فروشی‌هایی راهی‌مان کرد که عینک‌های شیشه‌رنگی‌شان در ویترین دلمان را می‌برد. بهانه عینک خریدن حالا چندان عجیب و غریب به‌نظر نمی‌رسد؛ حتی اگر قرار باشد عینک آفتابی‌ای به چشم بزنید که دودی نیست و رنگارنگ است. حالا دیگر می‌گویند که عینک آفتابی محافظ چشم شماست و می‌تواند از چروک‌شدن دور چشم محافظت کند. این عینک‌ها شاید قبلا به‌عنوان اکسسوری غیرضروری محسوب می‌شد و مخصوص کسانی بود که می‌خواستند خوش‌تیپ به‌نظر برسند، اما پزشکان کم‌کم به این باور رسیدند که عینک آفتابی از ضروریات حفاظت از چشم و وسیله‌ای ضروری برای فرد است. شیشه‌های عینک باید بتواند جلوی عبور اشعه ماورای بنفش را بگیرد و این نظر که شیشه تیره‌ لزوما بهتر از شیشه روشن‌ است صحبت کارشناسی شده و درستی نیست. هرچند رنگ شیشه عینک آفتابی نقش مهمی در تشخیص رنگ‌ها دارد؛ مثلا شیشه‌هایی با رنگ زرد و یا سرخ باعث می‌شوند تغییرات رنگ و نور را به سختی تشخیص دهید، ولی شیشه‌های دودی، سبز و قهوه‌ای تشخیص رنگ را بهتر می‌کند. شاید بهترین رنگ شیشه عینک، مناسب با زندگی روزمره ما، خاکستری و قهوه‌ای باشد. اما هر کدام از این عینک‌ها برای محیط و شرایط خاصی طراحی شده‌اند. مواد شیمیایی معمولا بی‌رنگ هستند، لنزهای بی‌رنگ هم می‌توانند نور را درست همانند لنزهای سیاه رنگ مسدود کنند. متخصصان چشم معتقدند عینک‌هایی که بیش از حد تاریک هستند مردمک چشم را بیشتر از حد طبیعی باز می‌کنند و به عدسی، قرنیه و قسمت‌های دیگر چشم زیان می‌رسانند. همچنین چشم‌های کودکان به‌دلیل اینکه عدسی شفافی دارند، uvb بیشتری با عدسی چشم جذب می‌کنند، پس آنها آسیب‌پذیرتر هستند اما اگر شیشه‌های رنگی عینک‌های آفتابی را دوست دارید، باید این را هم بدانید که کجا از آن استفاده کنید.

خاکستری؛ رنگ رفت‌وآمدهای روزانه

وقتی از پشت شیشه خاکستری عینک به اطراف نگاه ‌کنید رنگ‌ها را بهتر تشخیص می‌دهید. این عینک شدت نور را یکسان در همه رنگ‌ها کم می‌کند. همین باعث می‌شود در بینایی اختلالی ایجاد نشود. این عینک‌ها برای رفت‌وآمدهای روزمره و در رانندگی مناسبند، زیرا در سطح شهر هنگام توجه به چراغ‌های راهنمایی‌و‌رانندگی و سایر علائم، مشکلی برایتان ایجاد نمی‌شود.



قهوه‌ای؛ رنگ راندن

رنگ قهوه‌ای از رنگ‌های عمومی شیشه‌های عینک است که شدت نور را کاهش می‌دهد. مزیت داشتن یک عینک با شیشه قهوه‌ای علاوه بر جذب بهتر نورهایی مانند نور آبی که فرکانس بالایی دارد، این است که اشعه ماورای بنفش بیشتری را هم جذب می‌کند. این نوع عینک وضوح را بالا می‌برد و هنگام رانندگی، دوچرخه‌سواری یا ترددهای روزانه به‌کار می‌آید.

زرد؛ رنگ اسکی و کوهنوردی

 اگر اطرافتان رنگ آبی زیاد وجود دارد، عینک‌های شیشه زرد به دردتان می‌خورد. این رنگ شیشه، نور آبی را تا حد زیادی جذب می‌کند و هنگام استفاده از آنها اشیا را واضح‌تر می‌بینید. در کوه‌های برفی که آسمان آبی جلوی چشمتان است، عینک‌های شیشه زرد کاربرد خوبی دارد. به همین دلیل این عینک‌ها برای اسکی یا کوهنوردی در میان برف‌ها مناسبند. این را هم بدانید که از پشت عینک‌های شیشه زرد، رنگ اشیا تغییر می‌کند. بنابراین اگر به تشخیص رنگ دقیق نیاز دارید سراغ خرید این دسته عینک‌ها نروید.

قرمز؛ رنگ قایقرانی

اگر پس‌زمینه جایی که به آن زیاد نگاه می‌کنید، اجسام آبی یا سبز باشد، عینک قرمز بهترین کنتراست را خواهد داشت. چنین عینک‌هایی زمان ورزش‌های آبی مثل اسکی روی آب یا قایقرانی به درد می‌خورند.

سبز؛ رنگ نشانه‌گیری

شیشه‌های سبز عینک‌ درخشندگی سطوح را کاهش خواهند داد، ولی در عین‌حال در بین لنزهای رنگی، دقت بالایی دارد و به همین دلیل برای نشانه‌گیری و ورزش‌هایی از این دست مناسبند. اما به‌خاطر داشته باشید هنگام رانندگی هرگز از این دست عینک‌ها استفاده نکنید زیرا تشخیص نورهای قرمز و سبز را مختل می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید