• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 16 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54849
+
-

کدام فریم‌‌ها توسط ستاره‌ها محبوب شدند؟

محبوبیت عینک ستاره‌‌ای که روی عینک زدن نداشت

درباره عینک‌هایی که روی چشم‌های چهره‌ها تبدیل به کالایی پرفروش شدند

محبوبیت عینک ستاره‌‌ای که روی عینک زدن نداشت

سمیرا مصطفی‌نژاد

فریم گرد عینکش نام‌هایی متفاوت داشت؛ ویندزور، تی‌شید و حتی عینک‌ مادربزرگ. اما بیشتر این فریم را با نام خودش می‌شناسند، عینک جان لنون. افراد مشهور دیگری نیز در جهان بوده و هستند که دنیا را از پس شیشه‌های گرد این عینک نگریسته‌اند: گاندی، روزولت، جیمز جویس (نویسنده مشهور ایرلندی)، التون جان، استیو جابز و جانی‌دپ. اما به جرأت می‌توان گفت جان لنون، یاغی‌ترین و خلاق‌ترین عضو گروه بیتل‌ها، یکی از تأثیرگذارترین چهره‌ها در محبوب شدن این فریم در میان نسل جوان دهه 60 میلادی بود.

فریم گرد- لنون تا پیش از سال1966 از عینک به چشم‌زدن خجالت می‌کشید و از لنزهای طبی استفاده می‌کرد. اما پس از بازی در نقش سرجوخه گریپ‌وید در کمدی سیاه «چگونه جنگ را بردم» این شکل از فریم عینک به بخشی از هویت او تبدیل شد تا جایی که بعدها گروه بیتل‌ها را نیز با تصویر همین عینک می‌شناختند. لنون در تور ژاپن گروه بیتل‌ها عینکش را به نشانه دوستی با مترجم گروه، یوری عوض کرد و پس از مرگش، یوری شیشه‌های عینک را از قاب آن خارج کرد تا به رسم ژاپنی‌ها روح لنون بتواند زندگی پس از مرگ را ببیند. در نهایت این عینک مشهور به قیمت 2میلیون دلار در یک حراجی به فروش رسید. عینکی که لنون در زمان ضبط آهنگ مشهورش «تصور کن» به چشم داشت نیز ارزشی برابر 5/1میلیون دلار دارد و در موزه‌ بیتل‌ها در لیورپول نگهداری می‌شود.

فریم گربه‌ای- ادری هپبورن، ستاره محبوب آمریکایی از دیگر چهره‌هایی است که توانست شکل خاصی از فریم عینک آفتابی را به محبوبیت برساند. هپبورن در صحنه‌ای از فیلم« صبحانه در تیفانی» عینک آفتابی اولیور گلدسمیت منهتن به چشم زده‌بود، عینکی مشکی با فریم گربه‌ای که پس از این فیلم به فریم‌های ادری‌هپبورنی شهرت یافتند. این شکل از عینک و پیوند نام هپبورن به آن به اندازه‌ای باعث محبوبیت محصول و اعتبار برند اولیور گلدسمیت شد که این شرکت بعد‌ها برای بزرگداشت هپبورن سری عینکی به نام او تولید کرد. مریلین مونرو، هنرپیشه فرانسوی از دیگر چهره‌های مشهوری بود که علاقه زیادی به استفاده از فریم‌های گربه‌ای برای عینک‌های آفتابی و طبی داشت و همین موضوع محبوبیت این شکل از فریم‌های عینک آفتابی را در دهه50 میلادی به حداکثر رسانده‌ بود.

فریم کائوچویی ضخیم- عینک‌های طبی با فریم ضخیم کائوچویی زمانی به افراد درونگرا و غیراجتماعی و کسل‌کننده نسبت داده می‌شد البته تا زمانی که یکی از خوانندگان راک آمریکایی- بادی هولی- در دهه 1900 با این شکل از عینک‌ها روی سن حاضر شد و توجه عموم مردم را به‌خود جلب کرد. محبوبیت این عینک‌ها پس از آن به اندازه‌ای شد که حتی طرفداران هولی، بیشتر به‌خاطر عینکش او را می‌شناختند تا موسیقی‌اش. شاید تناقض موجود میان ظاهر مثبت و آرام هولی که استفاده از عینک آن را تشدید می‌کرد، با نوع موسیقی‌ای که می‌نواخت باعث جذب بیشتر مخاطبان شده بود. به این شکل هولی فریم‌های کائوچویی ضخیم به شکلی باورنکردنی با اقبال عمومی مواجه شدند.

فریم خلبانی- پل نیومن و رابرت رد‌فورد ،2 ستاره هالیوودی فراموش‌نشدنی از چهره‌های تأثیرگذار دهه50 میلادی هستند که در محبوبیت عینک‌های خلبانی تأثیرگذار بودند. شکل‌‌های مختلفی از این فریم‌ها نخستین بار در دهه50 وارد جهان مد شد و طرفداران این‌دوهنرپیشه و خواننده آمریکایی الویس پریسلی، با دیدن این عینک‌ها بر صورت چهره‌های محبوب خود، بازار فروش فریم‌های خلبانی را در آن سال‌ها داغ کردند.

آقای ریبن - فریم مشهور به ویفر شرکت ریبن امروزه یکی از پرطرفدارترین فریم‌های عینک طبی یا آفتابی در جهان است و در واقع، پرفروش‌ترین فریم عینک آفتابی در تاریخ نام گرفته‌است و شرکت ریبن این موفقیت خود را مدیون خواننده و ترانه‌سرای برنده نوبل آمریکایی، باب دیلن است؛ خواننده‌ای که علاقه بسیارش به برند ریبن  و ویفرهای مشهورش باعث شده تا او را آقای ریبن نیز بنامند. بسیاری براین باورند دلیل اصلی اینکه امروزه بخش بزرگی از نسل جوان و حتی نسل‌های قدیمی‌تر، فریم‌های ویفر به چشم می‌زنند این است که دیلن از دهه60 استفاده از این فریم‌ها را آغاز کرد و تا به امروز به ندرت بدون اینکه عینکی با این شکل از فریم، فریم مربعی شکل، به‌صورت داشته‌باشد دیده شده است.

فریم جانی‌دپ- بیشتر ستاره‌ها و چهره‌های مشهور ضعف چشم خود را پنهان می‌کنند و سعی می‌کنند در مکان‌های عمومی از زدن عینک‌های طبی خودداری ‌کنند؛ و جانی دپ جزو این دست از هنرمندان نیست. او در سال 2010در چندین مصاحبه درحالی حضور پیدا کرد که عینک طبی طرح‌دار شرکت موسکوت (Moscot) را به چشم زده بود. عینکی با فریم مربع و گوشه‌های گرد، در ابعادی نسبتا کوچک. محبوبیت دپ و جذابیت این فریم روی صورت او باعث شد این فریم به سرعت به فریم جانی دپ مشهور شود و از آنجا که قیمت برند اصلی آن بسیار بالا بود، نسخه‌های کپی شده این طرح موسکوت به سرعت وارد بازار شدند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید