• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 15 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54776
+
-

ترافیک در تماشاخانه‌های تهران

اجراهای متفاوت، ‌ماه رمضان امسال را به فرصت مناسبی برای دیدن نمایش‌ تبدیل کرده

تئاتر
ترافیک در تماشاخانه‌های تهران

فهیمه پناه آذر/روزنامه‌نگار

با پایان هفته بزرگداشت تئاتر و آغاز‌ ماه رمضان، تماشاخانه‌های دولتی و خصوصی با تغییر ساعت اجرا، میزبان نمایش‌های جدید می‌شوند.
به گزارش همشهری، با شروع هفته سوم اردیبهشت‌ماه، نمایش‌های جدید روی صحنه می‌آیند و ساعت اجرای نمایش‌ها با توجه به اذان و افطار تغییر کرده و اکثر نمایش‌ها اجرای خود را در بعدازظهر روزهای بلند بهاری خواهند داشت و یا ساعت اجرای خود را به بعد از افطار موکول کرده‌اند.

سالن اصلی در دست تعمیر
سالن اصلی تئاترشهر با پایان نمایش «ملاقات» پارسا پیروزفر تعمیرات خود را آغاز می‌کند، تعمیراتی که با گذشت چندین سال هنوز به پایان نرسیده و باعث شده در ادامه اردیبهشت این سالن اجرایی نداشته باشد. اما در تالار قشقایی علیرضا راسخی‌راد نمایش «مده‌آ» را که اقتباسی از همین نمایشنامه به نویسندگی مسعود سمیعی است اجرا می‌کند. اجرای نمایش از 20اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود. تالار حافظ هم از 23اردیبهشت‌ماه تا هفته دوم خرداد میزبان «آنتیگونه» سـوفوکل است که احسان خیرمند با ترجمه نجف دریابندری آن را کارگردانی کرده، این نمایش هر شب ساعت21:30 اجرا می‌شود.

ایرانشهر تماشایی
تماشاخانه ایرانشهر نیز اجراهای جدیدی خواهد داشت. حضور کارگردانان و بازیگران نام‌آشنا در ایرانشهر اجراهای این تماشاخانه را دیدنی‌تر می‌کند. مسعود کرامتی از 22اردیبهشت «تراس» ژان کلود کری‌یر را در سالن ناظرزاده، ساعت21:30 روی صحنه می‌برد. با پایان نمایش‌های «غلامرضا لبخندی» و «یک ساعت آرامش» در ایرانشهر نیز «مار بازی» به کارگردانی مشترک صحرا فتحی و سعید دشتی و بازی کامبیز دیرباز و بهاره رهنما هر شب ساعت 20روی صحنه می‌رود و در سالن ناظرزاده نیز «خون به پا» ساعت19:30 روی صحنه می‌رود. «شهر ما» حسن معجونی هم از 20اردیبهشت در سالن سمندریان، ساعت21:30 اجرا می‌شود.


اجرا به درخواست تماشاگر

در عمارت روبه‌رو هم «وندینگ ماشین» با طراحی، کارگردانی و بازی مهدی سفاری از 20اردیبهشت اجرا می‌شود؛ نمایشی شامل 30نمایشنامه بزرگ جهان که خلاصه و بازنویسی شده و با اجرایی تک نفره و انتخاب تماشاگران روی صحنه می‌رود. این پروژه تئاتری به‌مدت 3 ساعت در عمارت روبه‌رو میزبان علاقه‌مندان خواهد بود و هر تماشاگر با انتخاب یکی از شاهکارهای ادبیات نمایشی می‌تواند اجرای آن را از دستگاه خودکار فروش درخواست کند.‌ وندینگ ماشین در روزهای رمضان از ساعت20:30 میزبان عموم تماشاگران خواهد بود. سالن شماره یک نوفل لو‌شاتو، میزبان نمایش «قصه ظهر جمعه» نسیم ادبی خواهد بود، این نمایش در 2سانس اجرا می‌شود.

 2 اجرا در تئاتر مستقل
«اکلیل» به کارگردانی مهتاب شکریان نیز از هفته سوم اردیبهشت هر شب ساعت 18 با بازی مهدی کوشکی و نگار عابدی در تئاتر مستقل اجرا می‌شود. در همین سالن نمایش هم هستی حسینی «وقتی کبوترها ناپدید شدند» را هر شب ساعت20:30 تا پایان اردیبهشت روی صحنه می‌برد. از نیمه دوم اردیبهشت هم تالار مولوی 2 اجرا دارد. «زندگی در تئاتر» در سالن مولوی ساعت19 روی صحنه می‌رود و در تالار کوچک مولوی هم «کار هنرپیشه روی خود» ساعت20:15 اجرا می‌شود.

شب‌های شلوغ شهرزاد و دیوار چهارم
تئاتر شهرزاد هم شب‌های شلوغ خود را سپری می‌کند، مسعود ترابی با «حکم» تا پایان اردیبهشت در سالن شماره3 شهرزاد اجرا دارد و سهراب حسینی هم نمایش «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» را با بازی بهنام تشکر در 2سانس روی صحنه می‌برد. مرتضی اسماعیل‌کاشی هم 
«صد در صد» را در سالن شماره 2شهرزاد روی صحنه دارد. مجموعه دیوار چهارم هم ازجمله تماشاخانه‌های فعال پایتخت شده، این مجموعه در اردیبهشت‌ماه از نمایش‌های «911»، «جریان مبهم یک خانه ویلایی» و «اولد سیبروک» میزبانی می‌کند. «عروس مردگان» به کارگردانی امیدرضا سپهری از دیگر نمایش‌هایی است که از نیمه دوم اردیبهشت به‌مدت 15شب در رویال هال هتل اسپیناس اجرا می‌شود.

اردیبهشت، ماهی برای کودکان
علاوه بر نمایش‌های تئاتر بزرگسال، سالن‌های نمایش کودک نیز در این‌ماه میزبان اجراهای متنوع هستند. انوش معظمی، «گربه‌ای در قصر» را در شهرزاد اجرا می‌کند. تماشاخانه ملک هم میزبان «خاله پیرزن مهربون» است. مرکز تئاتر کانون هم میزبان نمایش «خرس آرکانسا» ساعت18 است. سالن گلستان مرکز تئاتر هم «کچل کفترباز» را ساعت19:30 روی صحنه خواهد داشت. تالار هنر هم ساعت19 میزبان «غول بابا» است. ماکان رضایی‌پور هم در فرهنگسرای خاوران «فیل کوچولو» را روی صحنه دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید