• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 15 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54754
+
-

جنگ در غزه؛ مذاکره در قاهره


5شهید و بیش از 10زخـمی حـاصل تازه‌ترین درگیری‌های میان رژیم اسرائیل و گروه‌های مقاومت فلسطینی در نوار غزه تا به امروز بوده است، درگیری‌هایی که با حمله شبانه جنگنده‌های اسرائیل به یکی از پایگاه‌های حماس در شمال غزه آغاز شد و با شلیک بیش از 100موشک به سوی شهرک‌های مجاور غزه ادامه یافت. به گفته خبرنگار شبکه الحدث، به فاصله کمتر از 30دقیقه از حملات هوایی اسرائیل، پرتاب موشک از نقاط مختلف غزه آغاز شد؛ موشک‌هایی با برد کوتاه که عمدتا شهرک‌های نزدیک به غزه را هدف گرفته بود و بخش قابل توجهی از آنها موفق به عبور از سامانه گنبد آهنین شد؛ اگرچه گزارشی از اصابت موشک‌ها به اهداف خاصی نیز منتشر نشده است.
حملات موشکی اما بعد از انتشار بیانیه اتاق عملیات مشترک گروه‌های مقاومت صورت گرفت که در آن بر دفاع از امنیت شهروندان فلسطینی تأکید کرده و وعده پاسخی درخور به ماجراجویی‌های نظامی اسرائیل داده بودند. طرح نام اتاق عملیات مشترک در تحولات غزه معمولا به‌معنای تشدید بحران نظامی در این منطقه است.
به گزارش شبکه الجزیره، حملات شبانه اسرائیل در حالی صورت گرفت که نیروهای ارتش این رژیم در روز جمعه نیز یک جوان فلسطینی را در جریان راهپیمایی بازگشت به شهادت رسانده بودند. از سوی دیگر گفته می‌شود همزمان با این تحولات 2 هیأت به نمایندگی از گروه‌های حماس و جهاد اسلامی برای رایزنی درباره وضعیت آتش‌بس غزه به قاهره سفر کرده‌اند. روزنامه العربی الجدید خبر داده مقامات عالی‌رتبه‌ای ازجمله یحیی‌السنوار، رئیس دفتر سیاسی حماس در غزه، صالح العاروری، معاون او و همچنین موسی ابو مرزوق، مسئول روابط خارجی این جنبش در هیأت‌های یادشده حضور دارند؛ امری که نشان از اهمیت مذاکرات غیررسمی قاهره دارد. براساس گزارش این روزنامه، محور اصلی مذاکرات نمایندگان مقاومت فلسطین با سازمان اطلاعات مصر، تبعات انتخابات اسرائیل برای آتش‌بس و وضعیت غزه در ماه‌های آینده است. به‌نظر می‌رسد منظور از تبعات انتخابات اسرائیل، احتمال خروج یکجانبه دولت جدید این رژیم از توافق آتش‌بسی باشد که در پی آخرین درگیری نظامی گسترده میان حماس و اسرائیل در مرداد‌ماه سال گذشته رخ داد؛ درگیری‌هایی که بعد از عملیات ناموفق اطلاعات ارتش اسرائیل در غزه برای ترور رهبر جنبش حماس به وقوع پیوست و منجر به وقوع حجم بی‌سابقه‌ای از حملات هوایی و موشکی میان طرفین شد اما در نهایت با فشار سازمان ملل و دخالت قدرت‌های خارجی، توافق آتش‌بسی به میانجیگری مصر تنظیم شد که تا به امروز، مانع از تکرار درگیری نظامی گسترده در نوار غزه و مناطق نزدیک به آن شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید