• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 15 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54735
+
-

چشم‌انداز سهام خودروساز‌ها در بورس

هم‌زمان با افزایش قیمت خودرو در بازار مصرف، این روزها سهام خودروسازها هم در بورس با اقبال سرمایه‌گذاران مواجه شده است. در این میان در معاملات هفته گذشته سهام ایران‌خودرو به سقف تاریخی خود رسید. پیش از این قیمت سهام ایران‌خودرو اندکی پس از اعلام توافق برجام بر اثر خوش‌بینی به آینده توافق‌ با خودروسازان بین‌المللی تا سقف 470تومان بالا رفته بود. روند سهام سایپا هم تقریبا مشابه همین ماجراست.
به‌گزارش ایسنا، فردین آقابزرگی یکی از کارشناسان بازار سرمایه که رشد سهام خودروسازها را منطقی نمی‌داند، گفت: رشد قیمت سهام خودروساز‌ها به‌دلیل جو بازار و همچنین ارزش ارزی دارایی‌های این شرکت‌هاست و دلایل بنیادی ندارد؛ هر چند که با فرض پایداری شرایط و همچنین محاسبه ارزش دارایی‌ها، قیمت سهام آنها رشد می‌کند اما در میان‌مدت و بلندمدت این شرایط نمی‌تواند پایدار باشد و با یک توافق، ورق برمی‌گردد.
فردین آقابزرگی توضیح داد: بعد از اینکه صندوق بین‌المللی پول و مرکز آمار ایران، رشد اقتصادی را در سال ۱۳۹۷ کاهشی اعلام کرد، انتظار تورمی بر فضای فعلی بیشتر شد و این موضوع انتظار افزایش قیمت دلار را تشدید کرد و سبب شد دولت برای جبران کسری بودجه به طرح یکسان‌سازی قیمت حامل‌های انرژی ازجمله بنزین روی آورد که این موضوع به تنهایی انتظارات تورمی را افزایش داد.
او افزود: در چنین فضایی سرمایه‌گذاری در بورس یکی از گزینه‌های مناسب است؛ زیرا این بازار آثار سود و زیان و تورم را در خود می‌بیند و بازاری نقد‌شونده است. این فضا صنعت خودرو را هم متأثر کرده است.

ریسک در بلندمدت 
این کارشناس بازار سرمایه گفت: درست است که کیفیت تولید صنعت خودروی ایران پایین است و در مقایسه با خودروسازهای دنیا کیفیت لازم را به نسبت قیمت حال حاضر ندارد اما صنایعی ازجمله صنعت خودرو که با استفاده از منابع و تکنولوژی داخلی بتوانند تولید کنند و تقاضای بازار را جواب دهند می‌توانند با رشد قیمت در بورس مواجه شوند. در عین حال می‌دانیم که قطعات استراتژیکی هم وجود دارد که از دیگر کشورها وارد می‌شود؛ حتی برخی قطعات خودروهایی که می‌گویند خودروی داخلی‌ساز یا ملی است.
او تأکید کرد: باید دقت کنیم که جدا از تعرفه و عوارض واردات که روی صنعت خودرو وضع شده است، هم‌اکنون امکان واردات CKD و SKD خودرو که در گذشته به راحتی وارد می‌شد وجود ندارد و این موضوع خود انحصاری که دولت قبلا با وضع تعرفه ایجاد کرده بود را تشدید می‌کند و لزوما به این معنا خواهد بود که هر نوع محصولی را با هر درجه کیفیت و هر قیمتی می‌توانند بفروشند که این موضوع یکی از دلایل مهم رشد فزاینده قیمت خودروهای داخلی است.

ممکن است ورق برگردد
آقابزرگی تأکید کرد: از طرفی اغلب خودروهای پیش‌بینی شده برای تولید از قبل پیش‌خرید شده و شرکت‌های خودروساز هیچ دغدغه‌ای از نظر فروش و درآمد حاصل از فروش ندارند. البته این نکاتی که بیان شد نکات بنیادی و بلندمدت نیست؛ زیرا به همان سرعتی که مراودات بین‌المللی با وضع یک قطعنامه و توافق در سطح بین‌الملل مثبت می‌شود، می‌تواند با یک توافق، منفی هم شود. از این نظر شرکت‌های خودروساز ایرانی در مقایسه با شرکت‌های خارجی فقط با یک تصمیم می‌توانند صدمه ببینند و بنابراین برای سرمایه‌گذاران بورس می‌توانند ریسک زیادی هم به همراه داشته باشند. اما با فرض ثابت ماندن شرایط حال حاضر و اینکه ما هیچ مراوده بین‌المللی نداشته باشیم این صنعت در بورس جای رشد دارد. در عین حال این صنعت در بورس ریسک دارد و با یک توافق می‌تواند ورق برگردد.


 افزایش ارزش دارایی؛ عامل رشد سهام خودرو

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به ترازنامه خودروسازها که نشان‌دهنده دارایی ثابت ازجمله زمین‌های زیاد است، گفت: از طرفی این شرکت‌های خودروساز دارایی‌های زیادی دارند که علت اصلی، اقبال بازار سهام به صنایع خودروسازی به‌دلیل همین دارایی‌هایشان است اما این شرکت‌ها در میان‌مدت و بلندمدت نمی‌توانند مزیت نسبی رقابتی داشته باشند. او تأکید کرد: با توجه به جریان ورود و خروج نقدینگی در بازار سرمایه، هرازگاهی احتمال می‌رود که با توجه به رشد صنایع مختلف، صنعتی جا مانده است و باید رشد کند که در مقطعی این جو برای خودرویی‌ها رخ داد؛ در نتیجه این رشد دلیل بنیادی و پیش‌بینی آثار سود و زیانی ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید