• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 15 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54744
+
-

صعود قیمت دلار در غیاب بورس ارز

قیمت دلار در غیاب یک بازار متشکل و کارآمد در حال افزایش است؛ بانک مرکزی وعده داده بود بورس ارز یا بازار متشکل ارزی را تا پایان فروردین‌ماه تاسیس می‌کند.
به گزارش همشهری، رئیس‌کل بانک مرکزی اواخر سال قبل قول داده بود بورس ارز یا بازار متشکل ارزی را در فروردین‌ماه راه‌اندازی خواهد کرد اما نیمه اول اردیبهشت‌ماه هم سپری شد و خبری از تاسیس این بازار نیست. در چنین شرایطی قیمت هر دلار آمریکا در حال صعود است و قیمت دلار نیز در شهر‌های مختلف ارقام متفاوتی را دارد. به‌طوری که در مبادلات روز گذشته قیمت هر دلار آمریکا در بازار نقد تهران تا مرز 14هزار 950تومان پیشروی کرد و در نهایت با 100تومان کاهش در میانه معاملات به 14هزارو 850تومان رسید. رشد قیمت دلار همچنین بر قیمت سکه هم تأثیر گذاشته و منجر به افزایش قیمت هر سکه بهار آزادی تا سقف 5میلیون و 100هزار تومان شده است.

از نظر تکنیکال این احتمال وجود دارد که درصورت عبور قیمت دلار از محدوده 15هزار تومان قیمت هر دلار در اردیبهشت‌ماه حتی تا 16هزار تومان هم افزایش یابد. همه اینها در حالی است که تأخیر در تاسیس یک بازار متشکل ارزی موجب شده قیمت دلار ده‌ها نرخ در مکان‌های مختلف داشته باشد به‌طوری که هم‌اکنون قیمت هر دلار در شهر‌های مختلف از تهران و شهرستان‌ها گرفته تا بازار هرات، سلیمانیه، دبی، مهاباد، بانه و غیره با نرخ‌های مختلفی دادوستد می‌شود و هیچ مشخص نیست قیمت‌هایی که در این بازار‌ها تعیین می‌شود و براساس چه حجم از معاملاتی تعیین می‌شود. در همین رابطه البرت بغزیان، استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت:قبل از تاسیس بازار متشکل ارزی باید به هدف از تشکیل این بازار توجه کرد. بانک مرکزی باید در این زمینه شفاف‌سازی‌ کند که آیا هدف تک نرخی کردن ارز صرفا ثبات نسبی و موقت در بازار ارز است. او افزود: یکی از دلایل اصلی تشکیل این بازار به‌نظر می‌رسد کاهش نقش دلالان و نوسان ارزی است و با توجه به اینکه بانک مرکزی خود بازیگر اصلی بازار ارز است قطعا این نهاد سیاستگذار با اتخاذ سیاست‌ها و تصمیمات درست و به جا می‌تواند بر بازار مسلط شود. بغزیان با بیان اینکه در بازار متشکل ارزی کشف قیمت انجام می‌شود، گفت: این مسئله می‌تواند به واقعی و شفاف شدن نرخ ارز کمک کند، زیرا کل عرضه و تقاضای بازار ارز در یک پلتفرم جمع می‌شود و نرخ کشف‌شده از طریق معاملات این بازار، بیش از نرخ کشف‌شده در سایر مکانیزم‌ها واقعیت دارد. این استاد دانشگاه تهران کنترل بازار ارز را به واسطه بازار متشکل ارزی سهل‌تر خواند و گفت: با توجه به اینکه قیمت مبنای ارز در این بازار کشف می‌شود و بانک مرکزی بر آن نظارت دارد، قطعا از فعالیت سوداگران ارزی برای تعیین قیمت ممانعت خواهد کرد. او با اشاره به اهمیت این بازار درجهت کمک به صادرات، واردات و تولید، گفت: صادرکننده‌ها در این بازار می‌توانند ارز خود را به راحتی بفروشند و طبیعتا واردکننده نیز مشکلی برای تأمین ارز خود نخواهد داشت و می‌تواند ارز موردنیاز خود را از طریق این بازار تأمین کند. 

   واکنش بانک مرکزی به معاملات مجازی دلار

بانک مرکزی در واکنش به افزایش انتظارات روانی در برخی شبکه‌های اجتماعی و بالارفتن قیمت ارزهای خارجی اعلام کرد: این بانک باتوجه به نرخ‌سازی‌های غیرمعاملاتی که در فضای مجازی در چارچوب جنگ روانی ایجاد شده علیه ایران شکل می‌گیرد، تأکید می‌کند این بانک تمام تلاش خود را برای تأمین ارز نیازهای واقعی کشور به‌کار خواهد گرفت. براساس اطلاعیه رسمی سیاستگذار و ناظر بازار ارز، از ابتدای امسال بانک مرکزی و صادرکنندگان تاکنون صرفا در بازار ثانویه 2.2میلیارد یورو ارز را با متوسط نرخ هر یورو 11هزار تومان عرضه کرده‌اند که برای تأمین نیازهای مواداولیه و واسطه‌های بخش‌های صنعتی قرار گرفته است. همچنین بانک مرکزی در 2‌ماه اخیر معادل 2میلیارد یورو ارز مورد نیاز برای تأمین کالاهای اساسی و دارو تأمین ارز کرده است. رصد معاملات ارزی در برخی شبکه‌های اجتماعی در روز گذشته نشان می‌دهد داد‌و‌ستدکنندگان قیمت هر دلار را تا مرز 15هزار تومان بالا برده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید