• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 15 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54701
+
-

چه اقداماتی برای بازسازی واحدهای مسکونی شیراز در حال انجام است؟

41ماه تا آرامش

مدیرکل بنیاد مسکن فارس: درنظر داریم زمینی خارج از حریم رودخانه برای ساخت واحدهای سیل‌زده اختصاص دهیم

 خدیجه نوروزی

سیل هنوز برای ساکنان محله سعدی شیراز تمام نشده و دردهایشان التیام نیافته و خسته‌اند. زندگی در گل‌ولای و نم برای سعدی‌نشینان این روزها طعم دیگری دارد؛ گرچه چاره‌ای ندارند و باید منتظر باشند تا ببینند وعده‌ها کی محقق می‌شود. بنیاد مسکن به‌عنوان عامل احداث مسکن، بعد از حوادث وارد عمل شده تا به واحدهای آسیب‌دیده از سیل رسیدگی و تسهیلات پرداخت کند. جزئیات این تسهیلات و اقداماتی که برای ساماندهی و اسکان سیل‌زدگان شهر شیراز در حال انجام است را از زبان عطاءالله زمانی -مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس- در گفت‌وگو با درنگ می‌خوانید:

کدام محل‌های شیراز از سیل امسال دچار خسارت شدند؟

عمده خسارت در محله سعدی است که ساکنان خیابان شهید وفایی و گود گل‌کنان را دچار خسارت کرده.

چند واحد مسکونی خسارت دیده؟

ما در شهر شیراز برای 230واحد مسکونی بحث احداث داریم.

آیا بازسازی‌ها قرار است مجددا در حریم رودخانه باشد؟

خیر. عمده واحدهایی که آسیب دیده‌اند در حریم رودخانه هستند و بخش عمده‌ای از این واحدها بدون ضابطه و دریافت مجوزهای لازم از شهرداری ساخته شده‌اند و ما قاعدتا نمی‌توانیم درهمان محل بازسازی‌ انجام دهیم.

پس این واحدها قرار است در منطقه دیگری ساخته شوند؟

بله. استاندار فارس پیگیر این موضوع هستند که بتوانند این مشکل را به‌طور ریشه‌ای و اساسی با جابه‌جایی به منطقه دیگر حل کنند، چرا که دولت نمی‌تواند منابعش را در جایی هزینه کند که خلاف‌سازی‌ شده و به مالکان این واحدها تسهیلات پرداخت کند. ما باید مطمئن شویم تسهیلاتی که پرداخت می‌کنیم مجددا صرف ساخت‌وساز در حریم رودخانه نمی‌شود. این کار جلوگیری از هدر‌رفت منابع دولت است، به همین دلیل فعلا در بحث پرداخت تسهیلات با تأمل بیشتری در حال کار هستیم که ابتدا مکان لازم برای ساخت‌وساز مشخص شود و در ادامه تسهیلات پرداخت کنیم.

خانواده‌های سیل‌زده در کجا اسکان داده شده‌اند؟

فعلا در همان واحدهای آسیب دیده در حال زندگی هستند. شدت تخریب از آبگرفتگی این واحدها منجر به ریختن آوار در این مناطق نشده. البته برای اینکه این منازل قابل سکونت باشند گِل‌گرفتگی‌ها با حضور گروه‌های جهادی و خیرین تا حد زیادی تمیز شده و تعمیراتی انجام گرفته.

چند خانه باید تعمیر شود؟

500واحد شهری.

بیشترین آسیب‌ها در شهر بوده یا روستا؟

در شهر شیراز.

آیا پرداخت تسهیلات را آغاز کرده‌اید؟

پرداخت تسهیلات بلاعوض معیشتی برای خرید لوازم زندگی حدود یک‌هفته است که آغاز شده.

به چند خانوار؟

در شهرستان شیراز باید به 450نفر خانوار شهری و 237خانوار روستایی پرداخت تسهیلات معیشتی انجام دهیم. شماره‌حساب این افراد را گرفته‌ایم و به‌تدریج در حال واریز به حساب‌های بانکی‌شان هستیم. این تسهیلات در2 قسط پرداخت می‌شود.

تسهیلات معیشتی چقدر است؟

پرداخت تسهیلات معیشتی به‌صورت الف و ب است. سقف پرداخت به شهری‌ها 15میلیون تومان و 5میلیون تومان کمک بلاعوض است. برای روستایی‌ها نیز 15میلیون تومان و 3میلیون تومان بلاعوض است.

تسهیلات احداث چطور؟

 50میلیون تومان تسهیلات وام با نرخ سود 5درصد برای احداث و 12میلیون تومان هم بلاعوض داده می‌شود.

شما در ابتدای سخنان‌تان به ساخت‌وساز بدون مجوز در محله سعدی اشاره کردید و گفتید که تصمیم دارید برای جلوگیری از خسارات احتمالی مجدد، زمینی را خارج از این محدوده برای خانوارهای سیل‌زده درنظر بگیرید. آیا کمک 62میلیون تومانی دولت برای احداث واحد مسکونی یک خانوار کافی است؟

قطعا این مبلغ کافی نیست. اما افراد می‌توانند مبلغ تسهیلات معیشتی را برای ساخت واحد مسکونی خود هم هزینه کنند.

اما بازهم با 82میلیون تومان نمی‌توان زمینی خریداری کرد و در آن خانه‌ای ساخت.

البته واحدهایی که در مناطق سیل‌زده وجود دارد متراژ پایین هستند؛ در حدود 80 یا 90متر،  ضمن اینکه اگر دولت بخواهد هزینه زمین را تأمین کند و مردم نخواهند بابت خرید آن هزینه‌ای بپردازند به‌نظر می‌رسد 82میلیون تومان برای ساخت یک واحد 70تا 80متری با 10یا 20میلیون آورده خود، کافی باشد. البته ممکن است در این کار، خیرین هم به‌طور جدی وارد شوند.

چرا هنوز پرداخت تسهیلات احداث را با گذشت بیش از یک‌ماه آغاز نکرده‌اید؟

اگر مشکل زمین نداشتیم قطعا پرداخت‌ها را شروع می‌کردیم، چون تسهیلاتش به بانک‌ها ابلاغ شده و می‌توانیم هم‌اکنون خانوارها را برای دریافت مبالغ معرفی کنیم اما چون منتظر مشخص شدن حریم ساخت‌وسازها و زمین مورد نظر هستیم، فعلا دست نگه داشته‌ایم.

مردم تا کی باید منتظر بمانند؟

امیدواریم ظرف 2‌ماه آینده تعیین تکلیف شود.

آیا زمانی را نیز برای اتمام بازسازی‌ها درنظر گرفته‌اید؟

دولت یک سال را برای اتمام بازسازی برای واحدهای درجاسازی‌شده درنظر گرفته. اما چون همه واحدهای مسکونی آسیب‌دیده شیراز در حریم رودخانه هستند و باید جابه‌جا شوند 2‌ماه اضافه‌تر زمان درنظر گرفته شده تا تکلیف زمین‌ها مشخص شود.

آیا به گردشگرانی که در شیراز دچار خسارت مالی و جانی شدند، مبلغی پرداخت شد؟

استانداری منابعی را از دولت تأمین کرد. بابت فوتی‌ها 15میلیون تومان بلاعوض به خانواده‌های داغ‌دیده پرداخت شد. همچنین 10میلیون تومان بلاعوض بابت خسارت خودروهایشان و مبلغ ایاب و ذهاب خود و حمل‌ونقل خودرو به شهرهایشان داده شد که در مجموع نزدیک به 5میلیارد تومان بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید