• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 14 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54632
+
-

نخستین فتوماراتن ایران در قزوین

همشهری از برگزاری جشنواره ملی عکس دارالسلطنه قزوین و نخستین ماراتن عکاسی در ایران گزارش می‌دهد

شهری
نخستین فتوماراتن ایران در قزوین

باران پورکاظم|  قزوین - خبرنگار| 


معرفی شهر قزوین در سطح ملی و بین‌المللی یکی از مهم‌ترین رویکردهای مدیریت شهری قزوین در دوره جدید است. مجموعه مدیریت شهری قزوین می‌کوشد تا به منظور استفاده از ظرفیت‌های منحصر به فرد این شهر در حوزه تاریخی، فرهنگی و گردشگری، برگزاری جشنواره‌های متنوع در سطح ملی را در دستور کار خود قرار داده تا بار دیگر قزوین بعد از گذشت سال‌ها به عنوان یکی از مقاصد گردشگری ایران مطرح شود. کهن‌شهری که با وجود بیش از نیم‌قرنی پایتختی ایران بزرگ در عهد صفوی از رونق روزهای پرشکوهش دور شده است.

یکی از مهم‌ترین اتفاق‌های این روزها برای دیده شدن مینوشهر، برگزاری دومین جشنواره ملی عکس در دارالسلطنه قزوین است که این بار به شکل ماراتن عکاسی برگزار شد و این اولین ماراتن عکاسی کشور بود.بی شک توسعه ارتباطات و استفاده نسل جدید از شبکه‌های اجتماعی که بیشتر برمبنای عکس پایه‌گذاری شده است، ارزش و اهمیت عکاسی را برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری و انتشار آن در این شبکه‌ها به منظور توسعه صنعت توریسم نمایان می‌سازد. سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری قزوین به عنوان مجری نخستین ماراتن عکاسی کشور اولین تجربه مدیریت شهری را در این خصوص ثبت کرد.


 معرفی ظرفیت‌های گردشگری قزوین 

 شهردار قزوین و رئیس شورای سیاستگذاری دومین دوره جشنواره ملی عکس دارالسلطنه دراین باره گفت: برگزاری و تداوم رویدادهای ملی در حوزه‌های هنری، فرهنگی، اجتماعی و... در شهر قزوین می‌تواند پتانسیل‌های این کهن‌شهر را به عنوان یک مقصد گردشگری جذاب به شهروندان و گردشگران معرفی کند.علی صفری افزود: اصلی‌ترین هدف از تداوم جشنواره ملی عکس دارالسلطنه قزوین و برگزاری نخستین ماراتن عکاسی کشور در اردیبهشت سال جاری، معرفی ظرفیت‌های گردشگری این شهر به‌ویژه بافت تاریخی در سطوح ملی و بین‌المللی است.

وی اضافه کرد: با توجه به سابقه تاریخی و هویت باارزش شهر مینودری، جاذبه‌های گردشگری قابل توجهی در دل آن وجود دارد که ارتباط بین آنها، محور گردشگری تاریخی- فرهنگی را شکل داده است.
شهردار قزوین عنوان کرد: تمام برنامه‌های ملی در مجموعه مدیریت شهری قزوین با هدف ثبت جذابیت‌های این شهر در اذهان اقشار مختلف گردشگران، حفظ و نگهداری اصالت کالبدی و فرهنگی این شهر، تشویق شهروندان به بازآفرینی شهری و مشارکت اجتماعی در اداره امور شهری و رونق گردشگری برگزار می‌شود.

صفری ادامه داد: با توجه به استقبال مناسب عکاسان از برگزاری اولین دوره جشنواره ملی عکس دارالسلطنه قزوین و ثبت مستند فاخر تصویری از محدوده دولتخانه و سبزه‌میدان به عنوان اولین محور، این رویداد هنری با نگاهی تازه و در سایر بخش‌ها و محورهای شهر قزوین مدنظر قرار گرفته است.


 ایجاد شور و نشاط در شهر

وی با بیان این‌که با برگزاری نخستین ماراتن عکاسی ایران در طول مسیر گردشگری فرهنگی- تاریخی، تعداد قابل توجهی عکاس به عنوان گردشگر هنری وارد قزوین شدند، گفت: این امر سبب ایجاد شور و نشاط اجتماعی در روزهای برگزاری جشنواره در شهر و ثبت تعداد قابل توجهی تصاویر مستند اجتماعی و معماری از این محور شده است.
شهردار قزوین اضافه کرد: در این جشنواره برند‌سازی و ثبت محور گردشگری در قالب مسیر جذاب پیاده‌روی در اذهان شهروندان و گردشگران و معرفی دیگر ظرفیت‌های این محور به مخاطبان حوزه گردشگری با استفاده از ظرفیت عکاسان به عنوان مبلغان هنری کشور مدنظر بود.

رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره ملی عکس دارالسلطنه اظهار امیدواری کرد: با برگزاری شایسته دومین دوره این جشنواره و نخستین ماراتن عکاسی کشور و معرفی پتانسیل‌های متعدد این شهر از دریچه دوربین عکاسان در سطوح ملی و بین‌المللی و از طریق فضای مجازی، شاهد حضور گردشگران تخصصی بیشتری در آینده‌ نه چندان دور در قزوین باشیم.


فتوماراتنی در مقیاس جهانی 

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری قزوین، دبیر شورای سیاستگذاری و رئیس هیات اجرایی این جشنواره، درباره نحوه برگزاری این ماراتن به همشهری گفت: با توجه به استقبال شایسته عکاسان از برگزاری اولین دوره جشنواره ملی عکس دارالسطنه در سال 97، دومین دوره این جشنواره با تأکید بر محور گردشگری فرهنگی- تاریخی قزوین برگزار شد.
آرش رشوند آوه تصریح کرد: به دلیل گستردگی دومین دوره این جشنواره، سعی بر این بوده از ظرفیت ارگان‌های مختلف شهر و استان در برگزاری جشنواره بهره برده شود. به همین دلیل، شهردار قزوین به عنوان رئیس شورای سیاستگذاری حضور دارد و در کنار وی، معاون امور هماهنگی و عمرانی استاندار، مدیران کل صدا وسیما، فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و هنری شورای اسلامی شهر و برخی مدیران شهرداری فعالیت دارند.

دبیر شورای سیاستگذاری جشنواره ملی عکس دارالسلطنه افزود: این جشنواره در روزهای دهم، یازدهم و دوازدهم اردیبهشت سال جاری برگزار شد.
رشوند آوه با بیان این‌که برای اولین بار در کشور، ایده ماراتن عکاسی در قالب دومین جشنواره ملی عکس دارالسلطنه برگزار شد، گفت: فتوماراتن یک چالش جذاب عکاسی در جهان محسوب می‌شود که برای اولین بار در سال 1986 در اسپانیا برگزار شده و در حال حاضر 74 ماراتن عکاسی در کشورهای مختلف مانند ترکیه، مالزی، چین، آلمان، اسپانیا و دانمارک برگزار می‌شود.


شرکت‌کنندگان

وی ادامه داد: باتوجه به اطلاع‌رسانی گسترده در فضای مجازی و از طریق پایگاه‌های الکترونیکی هنرهای تجسمی، عکاسی، معماری، شهرسازی و گردشگری در سطوح ملی، 490 نفر در نخستین فتوماراتن کشور ثبت‌نام کرده‌اند.
این مقام مسئول با اشاره به این‌که از بین شرکت‌کنندگان، ثبت‌نام 367 نفر از 30 استان و 69 شهر ایران و یک شهر در فرانسه براساس قوانین فتوماراتن تایید شد، گفت: از این تعداد، 130 زن و 237 مرد در این رویداد ملی، هنری و گردشگری حضور دارند.وی اضافه کرد: هدف نهایی برگزاری رویدادهای هنری مانند جشنواره عکس و ماراتن عکاسی با محوریت مسیر گردشگری فرهنگی- تاریخی قزوین، معرفی و ثبت این محور به عنوان یک مسیر پیاده گردشگری شاخص در سطوح ملی و بین‌المللی است.

رئیس هیات اجرایی جشنواره ملی عکس دارالسلطنه قزوین در خصوص بخش‌های مختلف این رویداد بیان کرد: دومین دوره این جشنواره در 4 بخش اصلی (فتوماراتن)، جانبی (معماری)، ویژه (تلفن همراه) و آرشیوی (عکس‌های قدیمی) برگزار شد.وی افزود: برگزاری جشنواره عکس در قالب فتوماراتن، سبب ایجاد روحیه رقابتی بین عکاسان برجسته، افزایش نشاط اجتماعی در مسیر گردشگری، رقم زدن یک رویداد هنری و گردشگری در سطح ملی و معرفی ظرفیت‌های گردشگری، تاریخی، فرهنگی و اجتماعی مسیر گردشگری به عکاسان به عنوان مبلغان هنری در سطوح ملی و بین‌المللی است.

رشوند در تشریح روند برگزاری این جشنواره اظهار کرد: بعد از انتشار و اطلاع‌رسانی پوستر و فراخوان جشنواره، ثبت‌نام و ارسال رزومه توسط عکاسان صورت گرفت. در ادامه رزومه‌ها توسط 5 داور هیات انتخاب مورد بررسی قرار گرفت که تعدادی از آنها به عنوان رزومه‌های برتر انتخاب شده و صاحبان آنها در قالب عکاسان مدعو به دومین جشنواره ملی عکس دارالسلطنه دعوت شدند.
وی ادامه داد: سایر عکاسان نیز می‌توانستند به صورت آزاد در فتوماراتن و جشنواره عکس شرکت کنند. پس از ثبت تصاویر و ارسال آنها به دبیرخانه جشنواره از طریق سایت، داوری آثار توسط 5 داور برجسته عکاسی کشور صورت گرفت و آثار راه افته و برگزیده این رویداد معرفی شدند.

این مقام مسئول تصریح کرد: حضور گسترده عکاسان در یک بازه زمانی مشخص در شهر قزوین، ثبت جذابیت‌های بافت تاریخی این کهن‌شهر در قاب تصاویر و انتشار آنها در فضای مجازی و نمایشگاه‌ها و کتب عکاسی، تاثیر بسزایی در معرفی قزوین به عنوان یک مقصد گردشگری جذاب در سطوح ملی و بین‌المللی خواهد داشت.

وی اظهار امیدواری کرد: با تداوم رویدادهای ملی مانند ماراتن عکاسی و جشنواره عکس در قزوین و با تأکید بر موضوعات گردشگری، بتوان یک مستندسازی فاخر از این شهر و زمینه‌ای برای معرفی شایسته آن فراهم کرد.


 ایده‌ای نو و خلاقانه 

 معاون امور عمرانی استانداری و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره ملی عکس دارالسلطنه و نخستین ماراتن عکاسی کشور با اشاره به ویژگی‌های برگزاری این جشنواره گفت: موضوع گردشگری در سند چشم‌انداز توسعه استان دیده شده و با توجه به شعار امسال، می‌توان گفت که یکی از ارکان رونق تولید، گردشگری به‌ویژه در زمینه تولید صنایع دستی است.علی فرخ‌زاد افزود: امروزه در حوزه گردشگری، رقابت تنگاتنگی بین تمام شهرهای کشور وجود دارد و برای موفق شدن در معرفی قزوین، به نوآوری و ابتکار نیاز داریم. جشنواره ملی عکس دارالسلطنه و نخستین ماراتن عکاسی کشور، یک ایده جدید برای معرفی شهر قزوین است که اهداف مختلفی را دنبال می‌کند.

وی اظهار کرد: معرفی شهر قزوین، آثار، آداب و فرهنگ و سنن و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی از جمله اهداف کلان برگزاری این جشنواره محسوب می شود.فرخ‌زاد توجه به هنر عکاسی را از دیگر ویژگی‌های جشنواره ملی عکس دارالسلطنه برشمرد و بیان کرد: قزوین از دیرباز پایتخت هنرهایی همچون خوشنویسی بوده و باتوجه به اینکه عکاسی نیز یکی از ارکان هنر است، نمی‌توان آنها را از هم جدا کرد.


همکاری ارگان ها

عضو شورای سیاستگذاری دومین جشنواره ملی عکس دارالسلطنه قزوین، یکی دیگر از نکات مثبت جشنواره عکس دارالسلطنه را همراهی و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی این حوزه دانست و گفت: ارگان‌هایی مانند ادارات کل میراث فرهنگی و فرهنگ و ارشاد اسلامی پایه‌های اصلی همراهی در برگزاری این رویداد بودند که اتفاق مبارکی است. همچنین نهادهایی همچون حوزه هنری، ادارات کل اوقاف، تبلیغات اسلامی و صدا و سیما به عنوان محور اطلاع‌رسانی در قالب یک مجموعه واحد این کار بزرگ را همراهی کردند.

فرخ‌زاد اضافه کرد: یکی از محورهای بسیار خوب این جشنواره، استفاده حداکثری از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد و پیشکسوتان این عرصه بوده که امیدواریم در تمامی حوزه‌ها این مهم ادامه داشته باشد. وی از دائمی شدن دبیرخانه جشنواره خبر داد و اظهار امیدواری کرد: با تحقق این امر، در تمام طول سال، برنامه‌های متنوع در سطوح مختلف از جمله آموزش عکاسی برای همه سطوح، استفاده از ظرفیت تلفن‌های همراه و... توسط دبیرخانه سازماندهی شود. معاون عمرانی استانداری قزوین با اشاره به اهمیت تلفیق جشنواره عکس با جشنواره‌های دیگر، تصریح کرد: برای جذب سلایق مختلف مردم و گردشگران با بهانه‌های گوناگون، باید اینگونه جشنواره‌ها را وسعت داده و محدود به شهر قزوین نشد.


 تولید تصاویر ماندگار 

مدیرعامل سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری و عضو شورای سیاستگذاری دومین جشنواره ملی عکس دارالسلطنه قزوین، گفت: برگزاری جشنواره ملی عکس دارالسلطنه قزوین و نخستین فتوماراتن عکاسی کشور در مسیر گردشگری فرهنگی- تاریخی این شهر، منجر به ثبت تصاویر ماندگار و خلاقانه از جذابیت‌های گردشگری قزوین می‌شود.محسن اسفندیاری افزود: در این فتوماراتن علاوه بر ثبت لحظه‌ها، این تصاویر تاثیرگذار برای نسل آینده از شهر تاریخی قزوین به یادگار می‌ماند. آیندگان می‌توانند از نگاه عکاسان به شهر بنگرند و حتی ممکن است زیبایی‌هایی را ببینند که از نگاه ما دور مانده است.
وی تصریح کرد: این جشنواره فضایی فراهم آورد تا تعداد زیادی از عکاسان حرفه‌ای ملی و بین‌المللی همزمان در شهر قزوین حضور یافته و به عکسبرداری از جاذبه‌های گردشگری شهر قزوین بپردازند.


داوری‌ها به شکل زنده برگزار شد 

دبیر دومین جشنواره ملی عکس دارالسلطنه قزوین درباره نحوه برگزاری این ماراتن به همشهری گفت: موضوعات عکاسی در روزهای برگزاری جشنواره به عکاسان داده و فایل‌های خام نیز در همان روز دریافت شد.
خشایار فاضل کاشانی درباره نحوه داوری‌ها در این ماراتن خاطرنشان کرد: با هدف تقویت فضاى آموزشى، عکاسان شرکت‌کننده در دومین جشنواره ملی عکس دارالسلطنه توانستند در مرحله اول داوری این رویداد حضور یابند و روند داورى را به صورت زنده ملاحظه کنند.وی بیان کرد: حضور شرکت‌کنندگان در مرحله اول داوری علاوه بر افزایش اعتماد، موجب شفاف‌سازی روند انتخاب و در نهایت ایجاد زمینه‌اى آموزشى براى انتخاب بهترین عکس‌ها از سوی داوران شد. 
گفتنی است هیات داوران این ماراتن عکاسى را کیارنگ علایى، کریم متقى، سعید محمودى ازناوه، شادى قدیریان و بهنام صدیقى تشکیل دادند.

این خبر را به اشتراک بگذارید