• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 14 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54615
+
-

نگرانی از سیل بیماری‌ها در خوزستان

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی اهواز: بیماری ناگ انسانی، پیش‌درآمد وبا بوده و در شهر حمیدیه رو به افزایش است

پرونده
نگرانی از سیل بیماری‌ها در خوزستان

از 4 فروردین تاکنون به 46 هزار و 808 خانوار شامل 256 هزار و 701 نفر امدادرسانی شده است و در این مدت 6679 نفر به وسیله بالگرد، قایق‌ و خودروهای امدادی به مناطق امن انتقال یافته‌اند. 
به گزارش همشهری اما شایعه بروز و شیوع برخی بیماری‌ها در مناطق سیل‌زده و سیل‌زدگانی که در چادرها اسکان دارند مردم، مسئولان و سازمان‌های مردم‌نهاد را نگران کرده است.رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی اهواز در این رابطه با بیان این‌که بیماری‌های ناشی از سیل می‌توانند گریبان‌گیر خوزستان شوند، گفت: ناگ انسانی در حمیدیه رو به افزایش و نگران کننده است.

دکتر «ایرج نظری» اظهار کرد: از زمان وقوع سیل تاکنون تلاش‌های زیادی برای جلوگیری از خسارات جانی یا بروز بیماری‌ها صورت گرفته است که جای تشکر دارد و می‌توانیم ادعا کنیم تاکنون خسارات جانی یا طغیان بیماری نداشته‌ایم.وی افزود: اگر برنامه‌ها مانند زمان وقوع سیل اجرایی نشود، ممکن است همه زحماتی که تاکنون کشیده شده است تحت تاثیر قرار بگیرد. بنابراین باید به صورت ویژه به این مسائل توجه شود.
نظری عنوان کرد: بیماری هاری در حیوان گزارش شده است. همچنین بیماری ناگ که پیش‌درآمد وباست، در حمیدیه رو به افزایش است.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی جندی‌شاپور اهواز ادامه داد: همه باید پای کار بیایند و نگذاریم با همه زحماتی که کشیده شده است و ادعا کرده‌ایم مشکلی از نظر سلامت نداشته‌ایم، با یک غفلت دچار مشکل شویم. 
وی گفت: اکنون همه توجهات به سمت غرب کارون است و به تدریج در شرق کارون کم‌کاری می‌شود. گزارش‌هایی ارائه می‌شود که دقت در کلرزنی آب در شرق کارون مخصوصا روستاهای رامشیر وجود ندارد. همچنین وضعیت اسکان باید تغییر یابد. بخش سم‌پاشی نیز به تمهیدات خاصی نیاز دارد که باید در سطح شهرستان‌ها با هماهنگی مراکز بهداشت انجام شود.
نظری بر لزوم حفظ بهداشت روان مردم سیل‌زده هم تاکید کرد و افزود: اکنون مردم در حال برگشتن به منازل خود هستند اما همه چیز خود را از دست داده‌اند که باید به این موضوع نیز توجه شود. 


انتقال بیماری‌ها از حشرات 

رئیس دانشکده علوم‌پزشکی آبادان هم با ابراز نگرانی از انتقال بیماری به وسیله حشرات گفت: مبارزه بیولوژیک می‌تواند در کاهش جمعیت حشرات تاثیرگذار باشد. 
دکتر «شکرالها سلمان‌زاده» اظهار کرد: خوشبختانه در این مدت طغیان بیماری‌های مهم نداشته‌ایم و امیدواریم شرایط به همین منوال ادامه یابد. البته نباید بسیار خوش‌بین بود و مراقبت‌های لازم باید انجام شود. 
وی گفت: در حوزه دانشکده آبادان، مردم بسیاری از روستاها که در محاصره سیلاب هستند - مانند دریسیه - حاضر به ترک روستاها - نشدند و مجبور شدیم خدمت‌رسانی به این افراد را با بالگرد یا قایق انجام دهیم. 
سلمان‌زاده با بیان این‌که اکنون شرایط روستای دریسیه بهتر شده است، تصریح کرد: باید شرایط بازگشت این افراد فراهم شود. 

وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که باید مدنظر قرار بگیرد، توجه ویژه به بیماری‌های منتقل‌شونده از دام به انسان است. با توجه به شرایط پیش‌آمده، احتمال انتقال برخی بیماری‌ها مانند تب کریمه‌کنگو که اکنون فصل آن است و سایر بیماری‌ها وجود دارد بنابراین باید به معاینه دام‌ها و سم‌پاشی محل نگهداری آنها به صورت ویژه‌ توجه شود. 
رئیس دانشکده علوم‌پزشکی آبادان بیان کرد: همچنین به انتقال بیماری از طریق جوندگان به انسان باید توجه ویژه‌ صورت بگیرد. بیماری‌های مخصوص سیل وجود دارد که می‌توانند در مناطق سیل‌زده مشکل‌ساز شوند.
وی گفت: کنترل جمعیت حشرات بسیار مهم است چون اکنون زنان و کودکان با با آثار وحشتناک نیش حشرات به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند. 
سلمان‌زاده ادامه داد: بابت انتقال بیماری از حشرات به انسان نگران هستیم. باید با جهاد کشاورزی و محیط ‌زیست جلساتی برگزار شود تا راهکاری برای مقابله با جمعیت زیاد حشرات که حتی در اهواز معضل شده است، پیدا کنیم.
رئیس دانشکده علوم‌پزشکی آبادان تاکید کرد: البته الان امکان مبارزه شیمیایی وجود ندارد اما می‌توان مبارزه بیولوژیک را در دستور کار قرار داد تا جمعیت حشرات کاهش یابد. 


محور اهواز - آبادان بازگشایی شد

وقوع سیلاب در هفته‌های گذشته موجب مسدود شدن محور اهواز - آبادان شده بود که در پایان هفته گذشته این مسیر بازگشایی شد.
سرهنگ «رضا دولتشاهی» رئیس پلیس راه خوزستان با تایید این خبر گفت: علاوه بر محور اهواز - آبادان، محور دارخوین - شادگان هم بازگشایی شده است.
وی درباره وضعیت دیگر محورهای استان هم گفت: در دیگر محورها مشکل خاصی وجود ندارد.
همچنین با بازگشایی محور جنوب که بر اثر جاری شدن سیل مسدود شده بود، تردد قطارهای مسافری در مسیر تهران - خرمشهر و برعکس، تهران - اهواز و برعکس و اهواز - مشهد و برعکس از دیروز ۱۴ اردبیهشت آغاز شده است.
محور ریلی جنوب که بر اثر سیل مسدود شده بود، ۴‌اردیبهشت بازگشایی شد تا امکان تردد قطارهای باری فراهم شود. با آغاز فروش بلیت، تردد قطارهای مسافری نیز در این مسیر از دیروز از سر گرفته شده است. 


لغو حالت فوق‌العاده در خوزستان

با توجه به کاهش دبی سدهای خوزستان و برطرف شدن خطر سیل و آبگرفتگی، حالت فوق‌العاده در این استان از روز چهارشنبه 11 فروردین لغو شد. این خبر را استاندار خوزستان آخر هفته گذشته اعلام کرد.
البته هنوز ۳۸۲۶ نفر از سیل‌زدگان در اردوگاه‌ها سکونت دارند و به دلیل شرایط نامطلوب محل زندگی خود پس از سیل، نتوانسته‌اند به آنجا بازگردند. از زمان وقوع سیل در خوزستان تا هفته گذشته سیل‌زده‌ها در 92 اردوگاه اسکان اضطراری اسکان داده شده بودند. با خروج خوزستان از بحران، آبگرفتگی در بسیاری از مناطق شهری و روستایی آن فروکش کرد و بسیاری از مردم توانستند چادرهای هلال ‌احمر را ترک کنند و به خانه برگردند.

از 4 فروردین تا ۱۱ اردیبهشت ۱۵۶ هزار و ۵۵۶ نفر در اردوگاه‌های اسکان اضطراری اسکان داده شدند و حالا جمعیت حاضر در اردوگاه‌ها به 3826 نفر رسیده است و به گفته مسئولان، ساعت به ساعت نیز کاهش می‌یابد. این اردوگاه‌ها در شهرستان‌های اهواز، باوی، حمیدیه، شوش، رامهرمز، هویزه، کارون، شادگان و دشت‌آزادگان برپا هستند.اکنون تنها 17 اردوگاه اسکان اضطراری برپاست و مسئولان تلاش می‌کنند با کمک نیروهای مردمی و استان‌های معین خوزستان مشکلات باقیمانده را نیز حل کنند تا ساکنان این اردوگاه‌ها نیز امکان بازگشت به خانه‌های خود را پیدا کنند.

 

ایجاد 7 هزار شغل در مناطق سیل‌زده لرستان

 رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره): از این تعداد 3 هزار شغل مستقیم و 4 هزار شغل غیرمستقیم است


استان لرستان نیز که 4 فروردین امسال با سیل مهیب و ویرانگری مواجه شد، خسارات سنگینی دیده است. اما دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف کشوری و استانی قول داده‌اند که در زمانی مشخص خرابی‌ها و آسیب‌ها را جبران کنند تا زندگی مردم سیل‌زده به خصوص مردم پلدختر و معمولان که بیشترین آسیب‌ها را متحمل شده‌اند، به روال عادی بازگردد.به عنوان مثال، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور وعده داده است که از حالا به مدت 9 ماه خانه‌های تخریب‌شده پلدختر را بازسازی خواهد کرد و اعتبار این مهم نیز تخصیص یافته است.


لزوم سدسازی در بالادست خرم‌آباد

در این میان استاندار لرستان از لزوم سدسازی در بالادست خرم‌آباد خبر داد و گفت: نیازمند سدسازی در بالادست شهر خرم‌آباد هستیم و البته انجام اقدامات آبخیزداری نیز جزو ضروریات است.«موسی خادمی» اظهار کرد: برخورد با سیل لرستان از جوانب بسیاری قابل‌ تحلیل بوده و یکی از زیباترین جلوه‌های بعد از بحران حس اعتماد اجتماعی است.وی با بیان این‌که در سال‌های گذشته تحلیل‌هایی مبنی بر وجود حس بی‌اعتمادی بین دولت و مردم صورت می‌گرفت اما این جریان نشان داد این‌گونه برداشت‌ها اشتباه بوده است، افزود: همه ایران برای کمک به پلدختر بسیج شدند و سنگ تمام گذاشتند. حکم رئیس‌جمهوری نیز در راستای ماموریت دادن به جامعه علمی و روسای دانشگاه‌های سطح یک کشور یکی دیگر از جنبه‌های این قضیه است.

نماینده عالی دولت در استان با اشاره به این‌که استانداری و همه دستگاه‌های اجرایی استان آمادگی ارائه همه اطلاعات و تجربیات لازم را در راستای بررسی این سیل و جلوگیری و کنترل این وقایع و بهبود مدیریت‌ها دارند، گفت: در جریان سیل اخیر طبیعت، توپوگرافی، اقدامات درستِ انجام‌نشده و اقدامات نادرستِ انجام‌شده باعث فاجعه سیل در لرستان شدند.

وی با بیان این‌که عامل طبیعی در این سیل بسیار برجسته بود، تصریح کرد: حجم آب در پلدختر به بیش از 6 هزار متر مکعب بر ثانیه رسید که هیچ‌کدام از آمارهای 50 ساله این رقم را نشان نمی‌دهند. دوره بازگشت بارندگی‌های امسال حتی به هزار سال می‌رسد و تجربه مردم هم این مورد را تایید می‌کند.استاندار ادامه داد: لرستان تولیدکننده آب و بارندگی در آن 600 میلیمتر در سال است اما امسال میزان بارندگی به 1100 میلیمتر رسید. خروجی آب از استان نیز 5/12 میلیارد متر مکعب در سال و تامین‌کننده آب کارون و کرخه است.خادمی بیان کرد: خرم‌آباد به سدسازی در بالادست نیاز دارد و از طرفی آبخیزداری هم در آن بسیار مهم است.وی با بیان این‌که در سال‌های گذشته ساخت ‌و سازهای غیرمجاز و ساحلی و ساخت پل‌های موقت و نیز پارکینگ در بستر رودخانه انجام شده بود، گفت: پل‌های موقت حجم زیادی از ترافیک را کنترل می‌کردند اما برای مقابله با سیل تخریب شدند.


ایجاد 7 هزار شغل

وقوع سیل در لرستان موجب بیکار شدن 18 هزار نفر شد اما رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) از ایجاد 7 هزار شغل شغل مستقیم و غیرمستقیم در مناطق سیل‌زده لرستان خبر داد.
«محمد مخبر» گفت: در زمینه اشتغالزایی در لرستان از قبل تعهد داریم و در رابطه با سیل هم تعهد داریم. در زمینه سیل تصمیم گرفته‌ایم 7 هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کنیم که از این تعداد 3 هزار شغل مستقیم است.

وی افزود: درمجموع ایجاد 100 هزار شغل را برای کل کشور برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در این میان 7 هزار مورد آن مربوط به مناطق سیل‌زده لرستان است.
رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) از این هم خبر داد که قرار گذاشته‌ایم 10 هزار قلم لوازم ‌خانگی به سیل‌زدگان لرستان تقدیم کنیم.


حقابه لرستان مورد توجه مسئولان قرار گیرد

رئیس دانشگاه لرستان نیز بر لزوم تخصیص حقابه این استان تاکید کرد و گفت: حقابه و تخصیص آب لرستان با توجه به ظرفیت‌های آبی این استان باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.
«خسرو عزیزی» به سیل اخیر لرستان و خسارات آن اشاره کرد و ادامه داد: عدم آبخیزداری کافی، نبود استانداردسازی در ساخت و سازها، مدیریت یکپارچه آب در استان، پوشش گیاهی و جنگلی کافی، سدسازی کافی در حوزه‌های بالادست آبریز استان و امثال این متغیرها از جمله عوامل تشدیدکننده خسارات سیل اخیر لرستان بوده‌اند.

وی بیان کرد: شدت سیل اخیر استان لرستان ‌سابقه نداشت زیرا دبی آب در آن چندبرابر دبی ناشی از بارش‌ها در سال‌های گذشته بود.
عزیزی گفت: حقابه لرستان باید مدنظر قرار بگیرد و سهم تخصیص آب آن افزایش یابد. همچنین، توجه به تقویت راهکارهای علمی و مدیریت پیشگیرانه برای مقابله با مخاطرات طبیعی مهم است.
رئیس دانشگاه لرستان افزود: سیل اخیر لرستان به بخشی از تجهیزات دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان نیز آسیب وارد کرد اما با تدابیر اتخاذشده از وارد آمدن خسارات بیشتر جلوگیری شد.
وی با تاکید بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خوب علمی این دانشگاه گفت: ادارات و دستگاه‌های اجرایی باید از این ظرفیت‌ها برای آسیب‌شناسی و ارائه راهکارهای علمی و کاربردی استفاده کنند تا در آینده با اتخاذ تدابیر علمی بتوانیم از خسارات ناشی از بلایای طبیعی بکاهیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید