• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 14 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54631
+
-

کارگران البرزی دل‌نگران امنیت شغلی

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار البرز: بیش از 90 درصد قراردادهای کارگران موقتی است

کارگر
کارگران البرزی دل‌نگران امنیت شغلی

زهرا اشرف‌زاده|‌ البرز - خبرنگار:


یکی از مناسبت‌هایی که در هفته گذشته پشت سر گذاشتیم روز کارگر بود. روزی که یادآور این قشر زحمتکش و مشکلاتی است که آنها همواره به دوش می‌کشند. دغدغه‌های گروه‌های کارگری تازگی ندارد، دستمزد ناچیز، نداشتن امنیت شغلی، رعایت نشدن تساوی مزد برای کارهای هم‌ارزش و قراردادهای موقت، و اصلاح قانون کار برخی از دغدغه‌های تقریبا ثابت گروه‌های کارگری است که با وجود پیگیری‌ها و اقدامات انجام‌‌‌شده برای رفع دغدغه‌ها، اما همچنان مشکلات و گرفتاری‌های جامعه کارگری به قوت خود باقی است، این مشکلات علاوه بر اینکه بر یکدیگر تأثیر دارند، بر دیگر بخش‌های اقتصادی و اجتماعی جامعه نیز اثر می‌گذارد، زیرا کارگران به عنوان سرمایه‌های انسانی نقش محوری در تحولات و برون‌رفت از مشکلات مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دارد و هر نوع فعالیتی در جامعه به حضور و فعالیت مردم گره خورده است. 


دستمزدهای پایین

یکی از کارگرانی که از سوی اداره کار البرز به عنوان کارگر نمونه استان انتخاب شده با بیان این‌که وضعیت درآمدی و معیشتی مهم‌ترین مشکل کارگران است، می‌گوید: کارگران به عنوان مهم‌ترین قشر جامعه در عرصه تولید و کار با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستند؛ مشکلاتی که گاه ادامه زندگی را برای خانواده این افراد با چالش‌ها و سختی‌هایی روبه‌رو می‌کند. دستمزد پایین از جمله این مسائل است که می‌توان به عنوان مهم‌ترین دغدغه زندگی آن‌ها برشمرد. 
 «سعید رحیمی» که در یک شرکت قالب‌های صنعتی خودروسازی کار می‌کند و سرپرستی مجموعه‌ای از کارگران را به عهده دارد، می‌گوید: شغل افرادی که این‌جا کار می‌کنند فنی است و هر کسی توانایی انجام آن را ندارد. اما با این حال حقوق‌ها کفاف زندگی عده‌ای را نمی‌دهد. 


نبود امنیت شغلی 

کارگری که در یک تراشکاری در شهرک صنعتی سیمین‌دشت کار می‌کند، نداشتن امنیت شغلی را مهم‌ترین دغدغه این روزهای خود بیان می‌کند و می‌گوید: طبق گفته وزیر کار، شرکت‌هایی که به طور مستمر کار می‌کنند و تولیدی هستند باید با کارگران قراردادهای ۶ ماهه ببندند اما کارگرانی هستند که با سابقه کاری بالا قراردادهایشان یک یا 2 ماهه است. «احمد مرادی» می‌افزاید: یکی دیگر از مشکلات کارگران بیمه است، برخی شرکت‌ها با این‌که هزینه بیمه را از حقوق کارگر کم‌ می‌کنند، به شرکت بیمه پرداخت نمی‌کنند. این موضوع برای من یک بار اتفاق افتاده و چند ماه برای این‌که نیاز مالی نداشتم بدون بیمه کار می‌کردم. وی ادامه می‌دهد: تنها خواسته ما امنیت شغلی و حقوقی است که بتوانیم زندگی خود را با آن بچرخانیم و فکر نمی‌کنم این مشکل غیر قابل حلی باشد. 


دغدغه قرارداد

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار البرز با اشاره به این‌که امنیت شغلی یکی از اصلی‌ترین مشکلات قشر کارگر است، می‌گوید: سال 75 بود که لایحه قراردادهای موقت امضا شد. تعداد کمی نیروی خدماتی و مابقی استخدام بودند اما اکنون می‌بینیم که بیش از 90 درصد قراردادها موقتی است و کارگری که در حال کار در یک شرکت است نمی‌داند فردا هم می‌تواند سر کار خود حاضر شود یا خیر. 
 «علی اصلانی» می‌افزاید: اکنون خواسته ما این است که تکلیف قراردادهای موقت مشخص شود؛ البته نه این‌که استخدام شوند بلکه صحبت ما قراردادهای دائمی است؛ به عنوان مثال چرا شرکت‌های خودروساز که تمام طول سال خط تولیدشان کار می‌کند باید با کارگر قرارداد یک ماهه ببندند. ما می‌خواهیم قراردادها دائمی شود و در آن ضوابطی برای کارگران و کارفرمایان تعیین شود. 


افزایش حقوق در سال جاری

اصلانی تصویب افزایش 5/36 درصدی حداقل مزد کارگران در شورای عالی کار را قابل تقدیر دانسته و می‌افزاید: دفاع جانانه بخش کارگری در شورای عالی کار باعث شد افزایش نسبتاً خوبی را در دستمزد امسال کارگران شاهد باشیم که جا دارد از دولت تشکر کنیم؛ اما موضوع این است که فاصله تورم با حقوق به قدری زیاد است که این میزان مزد هم نمی‌تواند آن را پر کند. با این حال شورای عالی کار امسال به خوبی ظاهر شد و افزایش ۴۰۰ هزار تومانی دستمزد را به کارگران هدیه کرد. 


فاصله معنادار خط فقر و تورم

این عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار اضافه می‌کند: در جلسه‌ای که امسال در شورای عالی کار با حضور کارفرمایان کارگران داشتیم خط فقر 3میلیون و 750 هزار تومان اعلام شد، در حالی که کارگران بسیاری هستند که زیر 2 میلیون تومان درآمد دارند. فاصله بین خط فقر و تورم به ۵۳ درصد رسیده است و در این شرایط حقوق یک کارگر کفاف ۱۰ روز از ماه را می‌دهد.  اصلانی اصلاح کانون کار را دغدغه مهم کارگران می‌داند و می‌گوید: قانون کار مربوط به سال 69 می‌شود که 5 درصد شاغلان جزو نیروهای خدماتی بودند اما اکنون بیش از 90 درصد آنها کارهای خدماتی انجام می‌دهند که برای بسیاری از آن‌ها قانون کار تعیین نشده است. 
 

حمایت از امنیت شغلی کارگران 

اصلانی تشکل‌های کارگری را بازوی توانمند دولت معرفی می‌کند و می‌افزاید: طبق قانون در کارگاه‌هایی که بالای 35 نفر کارگر دارد باید شورای کار وجود داشته باشد که به عنوان نماینده کارگران معرفی می‌شود، اما متاسفانه این قانون اجرا نمی‌شود. با وجود این سعی ما بر این است که امسال از امنیت شغلی کارگران حمایت کنیم و باعث دوام و بقای کارخانه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی شویم. اگر کارخانه‌ها سرپا باشند کارگران هم سر کار هستند و در سایه حفظ امنیت شغلی نیروهای کار، دغدغه معیشت خانوار هم از بین می‌رود. 


افزایش تشکل‌های کارگری البرز 

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی البرز با بیان این‌که 300 هزار نفر کارگر بیمه‌شده اجباری در استان البرز حضور دارد، می‌گوید: البرز یکی از استان‌های استراتژیک کشور در تولید است. چندین برند مهم در این استان مستقر شده و بزرگ‌ترین شهرک صنعتی کشور یعنی شهرک اشتهارد هم در البرز قرار دارد. 

 «اسماعیل خلیلی» می‌افزاید: علی‌رغم تعداد بالای بیمه‌شدگان در استان البرز، سال گذشته فقط 12 هزار و 260 پرونده اختلاف کارگر با کارفرما مورد بررسی قرار گرفت. این رقم 3 درصد بیمه‌شدگان است و نشان از آرامش در فضای کارگری و کارفرمایی استان دارد. وی با اشاره به این‌که تعامل کارگر و کارفرما در گرو تعامل تشکل‌های کارگری کارفرمایی است، اضافه می‌کند: 34 نهاد مدنی و شورای اسلامی کار استان را به 95 شورای اسلامی کار ارتقا داده‌ایم و این نویدبخش بهبود هرچه بیشتر چرخه تولید و اقتصاد در استان البرز است. 

خلیلی ادامه می‌دهد: ما با تشکل‌های کارگری در یک مسیر قرار داریم. امروز به هر جای این استان بروید چراغ تولید روشن است و مصرف انرژی که در استان زیاد شده ناشی از فعالیت واحدهای تولیدی است و علی‌رغم سیاه‌نمایی‌هایی که می‌شود و می‌گویند کارخانه‌ها تعطیل است، هیچ کارخانه‌ای نداریم که به واسطه تحریم تعطیل شده باشد و چراغ کارخانه‌ها در استان روشن است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید