• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 14 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54630
+
-

نظارت بر بازار ماه ضیافت

مدیرکل تعزیرات حکومتی همدان: متخلفان بازار ماه رمضان جریمه می‌شوند

بازار
نظارت بر بازار ماه ضیافت

آیدا شاکر|  همدان - خبرنگار:


ماه رمضان همواره جایگاه ویژه‌ای در میان مسلمانان داشته است. این ماه فرصت مناسبی برای بسیاری افراد است که ضمن روزه گرفتن و پالایش روح و جان خود، دیداری با عزیزان خود بر سر سفره‌های افطار تازه کنند و روزه خود را در جمع دوستان و خویشاوندان خود باز کنند. سفره‌های افطار ایرانیان امسال هرچند مانند هرسال از معنویت سرشار است به دنبال مشکلات اقتصادی و تورم بی‌سابقه ماه‌های اخیر کوچک‌تر شده است. رشد تورم و افزایش نرخ کالاهای اساسی که به دنبال آغاز مجدد تحریم‌ها در تابستان سال گذشته، فشار زیادی بر اقتصاد خانواده‌ها تحمیل کرده با شروع سال جدید نیز به روند صعود خود ادامه داده به نحوی که در آستانه شروع ماه رمضان، دغدغه فراهم کردن سفره‌های سحری و افطار نقل بازار است. 


 واکنش مردم

یکی از شهروندان همدانی که برای خرید شیرینی به یک شیرینی‌فروشی مراجعه کرده، می‌گوید: متاسفانه با نزدیک شدن ماه رمضان و شروع مهمانی‌های افطار نگرانی از تأمین کالا یکی از دغدغه‌های ما شده است؛ زیرا براساس رسم هرساله دید و بازدید و مهمانی‌های افطاری که بین خویشان رایج است، با ماه رمضان آغاز می‌شود. هرچند از دیدار خویشاوندان و افطار به همراه آنان لذت می‌بریم، تأمین کالاهای مورد نیاز نیز نگرانی بزرگی ایجاد می‌کند. 
این شهروند همدانی بیان می‌کند: متاسفانه فراهم کردن اقلام سفره‌های افطار دشوار شده است و به هیچ وجه نمی‌توان مانند سابق از مهمانان پذیرایی کرد. 

مریم زمانی که خانه‌دار و مادر 3 فرزند است، ضمن ابراز نگرانی از شرایط بازار اظهار می‌کند: شروع ماه رمضان مستلزم خرید کالاهایی بیشتر است و در شرایطی که اوضاع اقتصاد خانواده‌ها در فشار مضاعف است و حتی مخارج روزهای معمولی به سختی تهیه می‌شود، نگرانی از شرایط پیش رو افزایش پیدا می‌کند. زمانی معتقد است: مجبوریم برخلاف میل خود تا حد امکان از مهمانی‌های افطار کم کنیم و سفره‌های سحری و افطار خود را نیز با حداقل‌ها تدارک ببینیم تا شرایط اقتصادی برای خانواده از چیزی که هست دشوارتر نشود. 


طرح نظارت بر بازار

در همین حال مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان در آستانه ماه رمضان در جمع خبرنگاران از آغاز طرح نظارت بر بازار استان از نهم اردیبهشت‌ماه خبر داد. علیرضا حسن‌پور با اشاره به طرح ضیافت 98 برای پیشگیری از بروز مشکل در بازار ماه رمضان بیان کرد: تعزیرات حکومتی رکن قضایی بازار استان محسوب می‌شود و از آن جایی که طی ماه مبارک رمضان افراد تقاضای بیشتری برای خرید کالاهای خوراکی نظیر برنج، گوشت، شیرینی و... دارند نظارت بر بازار این ماه توسط این نهاد بیشتر می‌شود. با رویکرد پیشگیرانه و افزایش نظارت بر بازار تلاش شده کالاهای اساسی با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرند. 
وی افزود: 8 اکیپ بازرسی طی این طرح از نهم اردیبهشت‌ماه تا پایان ماه رمضان به نظارت بر بازار مشغول هستند و هرگونه تخلفی با جریمه همراه خواهد بود. 


 کارگروه تنظیم بازار

مدیر تنظیم بازار اداره جهاد کشاورزی استان همدان در گفت‌و‌گو با همشهری با اشاره به جلسه کارگروه تنظیم بازار کشور، هرگونه تصمیمی را به مصوبه این کارگروه در روزهای آینده موکول کرد و گفت: پیرو مصوبه این کارگروه در خصوص اقلام توزیعی استان‌ها عمل خواهیم کرد. داریوش سرحدی اضافه کرد: هنوز هیچ‌گونه مصوبه‌ای به دست ما نرسیده است و به محض برگزاری جلسه کارگروه کشوری و ابلاغ مصوبه آن در خصوص اقلامی که طی طرح ضیافت برای هر استان توزیع خواهد شد ما نیز با همکاری سازمان صنعت و معدن اقدام به توزیع و تنظیم بازار خواهیم کرد. وی ادامه داد: اقلامی که طی این طرح برای هر استان مصوب شود در فهرست ارسالی از سوی وزارتخانه ابلاغ و توسط سازمان صنعت و معدن در سطح استان توزیع خواهد شد. 


افزایش قیمت مواد اولیه

علی ترابی که صاحب یکی از شیرینی‌فروشی‌های شهر همدان است، با ابراز نگرانی از شرایط بازار در روزهای منتهی به آغاز ماه رمضان می‌گوید: متأسفانه قیمت مواد اولیه صنف شیرینی‌پزی به شدت رشد داشته و همین مسأله باعث شده قیمت شیرینی نیز افزایش پیدا کند و این موضوع بدون شک بازار این صنف را تحت تاثیر قرار خواهد داد. 
وی اضافه می‌کند: شیرینی به خصوص شیرینی‌های مخصوص این ماه یعنی زولبیا و بامیه یکی از کالاهایی است که بسیاری براساس رسم خود بر سر سفره افطار می‌گذارند، به همین دلیل بدون شک بازار راکد شیرینی در ماه رمضان اندکی تکاپو خواهد داشت اما این تکاپو به هیچ وجه قابل مقایسه با سال‌های گذشته نیست. کوچک شدن سفره و سبد کالای مردم کسب و کار صنف ما را مدت‌هاست به شدت تحت تاثیر قرار داده است. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید